Dette kan bli Widerøes nye fly

HAMMERFEST-OSLO: Dersom Widerøe velger å investere i Bombardiers jetfly CS100, kan en direkterute mellom Oslo og Hammerfest være praktisk mulig.

HAMMERFEST-OSLO: Dersom Widerøe velger å investere i Bombardiers jetfly CS100, kan en direkterute mellom Oslo og Hammerfest være praktisk mulig. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Men de skal ikke fly fra Torp.

DEL

(Sandefjords Blad) Widerøe vil åpne lommeboken for helt nye fly, skriver Dagens Næringsliv.

– Ingenting er klart før alt er klart, men vi håper å ta en beslutning i god tid før nyttår, sier Widerøe-sjef Stein Nilsen til avisen.

Det skriver iFinnmark.

Ifølge avisen vurderer Widerøe å investere i inntil ti midre jetfly, fra kanadiske Bombardier eller brasilianske Embraer. Flyene skal, ifølge Dagens Næringsliv, ha like god komfort og samme toppfart som flyene til konkurrentene SAS og Norwegian.

Flyene som vurderes har mellom 80 og 120 seter.

Skal bli konkurransedyktig

Bakgrunnen for vurderingen er at selskapet ønsker å bli mer konkurransedyktig igjen, og starte nye direkteruter. Samtidig er nye jetfly mer kostnadseffektive per sete kilometer enn dagens fly.

Dagens Næringsliv skriver at en slik utvidelse innenriks vil skjerpe konkurransen mellom de tre store aktørene i Norge - Norwegian, SAS og Widerøe, og at det kan åpne for flere direkteruter langs kysten og at færre er nødt til å reise gjennom Oslo Lufthavn.

Kan bruke kortere rullebaner

Flytypen Bombardier CS100, som skal være blant de som vurderes av Widerøe, har en kapasitet på 100 til 133 passasjerer. Flyet har en rekkevidde på 5.741 km, og kan lande og ta av med last på en 1.550 meter lang rullebane. Dette betyr at flytypen vil kunne benyttes for å realisere en direkterute mellom Hammefest og Oslo, dersom en ny rullebane på 1.550 meter realiseres.

LES OGSÅ: Avinor utsetter Grøtnes-avgjørelsen

Skisse: Nordishavet lufthavn på Grøtnes slik arkitektene i Asplan Viak har sett det for seg. Illustrasjon: Asplan viak

Skisse: Nordishavet lufthavn på Grøtnes slik arkitektene i Asplan Viak har sett det for seg. Illustrasjon: Asplan viak

Artikkeltags