La det med en gang være klart: Det var ikke Henry Ford som oppfant bilen. Ei heller oppfant han samlebåndet. Men ved å ta i bruk samlebåndet (i desember 1913) for å få ned produksjonskostnadene på en ellers enkel bil (Modell T) gjorde Ford bilen til allemannseie. Bilismen var et faktum.
Cortina
Selv om Fords selskapshistorie går tilbake til 1903, åpnet ikke Ford eget importselskap i Norge før i 1960, samme år som bilsalget ble frigitt. Men med populære modeller steg salget brått utover i 1960-årene.
Mange vil huske suksesser som Cortina og Escort, storselgere og storvinnere i rallysporten. Så godt gjorde Ford det i rally med Escort, at de måtte skrive i annonsene for bilen at «Ford Escort er i virkeligheten ingen utpreget løpsbil. Den er en gjennomtenkt, rommelig, robust og fremfor alt en rimelig familiebil.»
Siden oppstarten for 50 år siden har Ford Norge solgt nærmere trekvart million biler. I 21 av årene lå Ford på salgstoppen, hvorav 12 på rad som mest kjøpte bilmerke.
Salgssuksesser
Ford har naturligvis hatt flere salgssuksesser. Mondeo er deres klart mest populære modell nå. Mondeo overtok etter Sierra, som i sin tid erstattet Taunus. Men ingen av
Fords biler har så langt nådd opp i samme salgsvolum som Escort: 96.909 biler.
Modellen befinner seg godt oppe på listen over landets ti mest kjøpte bilmodeller gjennom tidene. Her troner for øvrig VW Golf på toppen.
Escort overtok etter Anglia i 1967 og ble produsert helt fram til 2001, da modellen skiftet navn til Focus.
De siste ti årene har det gått litt dårligere for Ford. Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser at fram til 2007 klarte ikke Ford bedre enn en fjerdeplass i sammenlagt bilsalg. Siden 2007 har Ford vært det tredje største bilmerket i Norge.
FØLG TØNSBERGS BLAD PÅ FACEBOOK: