Forbrukerrådet vil at NSB betaler deg direkte

Forbrukerrådet vil at du lettere skal få tilbake penger når toget er forsinket.

Forbrukerrådet vil at du lettere skal få tilbake penger når toget er forsinket. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

Fredag sier Forbrukerrådet at nok er nok. Nå vil de at NSB betaler deg direkte når tog er forsinket.

DEL

Hvert eneste år venter nordmenn to millioner timer på tog som er forsinket. Dette tallet har Forbrukerrådet regnet seg fram til.

Forbrukerrådet illustrerer samlet ventetid slik: – Det tilsvarer 260.000 arbeidsdager, 1100 årsverk eller 10.000 ferier av fem ukers varighet.

Vil ha pengene tilbake

Fredag aksjonerer derfor Forbrukerrådet for å få NSB til å finne fram til en løsning der de reisende får utbetalt pengene NSB plikter å gi ved større forsinkelser.

– Det er enkelt for kundene å overføre penger til NSB. Forbrukerrådet mener det må være like enkelt for NSB å betale tilbake når ikke togene går som de skal. Det skal de ha kompensasjon for, skriver de i en pressemelding.

I håp om å legge større press på NSB, vil Forbrukerrådet være på jernbanestasjonen i Drammen mellom 08.00 og 09.00. Kanskje møter du noen når du er på vei fra din stasjon i Vestfold også.

– Organisasjonen stiller opp på perronger over hele landet, skriver de i pressemeldingen.

Store tall og konsekvenser

– Hvert år er NSBs tog tusenvis av timer forsinket. Ganget opp med hvor mange nordmenn som rammes, blir det hele to millioner timer på perrongen. Da er det snakk om betydelige samfunnskostnader, påpeker Ingeborg Flønes. Hun er direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet.

Forbrukerrådet ønsker seg bedre og enklere rutiner slik at de reisendes rettigheter blir bedre ivaretatt.

De mener det er gode ordninger for refusjon og erstatning, men prosedyren er for vanskelig. Jo oftere du er forsinket, jo mer tidkrevende er det å få tilbake pengene. Det er ikke sikkert det er snakk om så mange kroner for hver gang, men til sammen kan det bli betydelig.

Derfor mener Flønes at det er urimelig at passasjerene må søke om å få tilbake sine egne penger.

– Vi betaler NSB for at de skal kjøre oss til et bestemt sted til en bestemt tid. Er de så forsinket at vi har krav på penger tilbake, bør vi få dem automatisk. Det er enkelt å kjøpe en billett og overføre penger til NSB på nettsiden deres. Når vi har gjort det med en innlogging, bør det være like enkelt å betale oss tilbake det de skylder, sier hun.

Dette har du krav på:

Reisegaranti:

Hvis toget ditt er minst 30 minutter forsinket ved ankomst, bør du sjekke om du har rett til penger eller annen reise. NSB gir for eksempel tilbake 50 prosent av billettprisen hvis du kommer 30 minutter forsinket dit du skal.

NB: På strekningene Oslo - Bergen/Kristiansand/Stavanger/Trondheim, samt Trondheim - Bodø må forsinkelsen være på 60 minutter.

Mer om togrettigheter: http://www.forbrukerradet.no/tog/

Forbrukerrådet:

Forbrukerrådet er en uavhengig interesseorganisasjon som bistår forbrukerne og påvirker myndigheter og næringsliv i en forbrukervennlig retning. Trenger du råd og veiledning, se forbrukerrådet.noeller ring 23 400 500.

Kilde: Forbrukerrådet