Gå til sidens hovedinnhold

Stanser all testing av prestisjestogene

Artikkelen er over 9 år gammel

HOLMESTRAND: Verken Jernbaneverket eller NSB vet når strekningen på Vestfoldbanen åpner igjen etter onsdagens ulykke. NSB setter alle testtogene på stallen, og stanser innfasingen av de nye togene.

Inntil jernbanelinjen er ryddet og reparert blir passasjerene transportert med busser mellom Tønsberg og Holmestrand.

– Alle rushtidstogene fra Oslo er innstilt. Publikum blir bedt om å ta neste ordinære avgang, sier NSBs strekningsleder Pål Hansen til tb.no.

Vet du noe om saken? Tips oss på tips@tb.no eller MMS/SMS: Send TB TIPS til 2303

– Før vi kan gå i gang med å reparere jernbanelinja, må det ødelagte toget fjernes. NSBs redningsvogn er på vei til stedet nå. Men vi snakker om et stort og tungt tog, så det kan ta litt tid, sier pressevakt Arvid Bårdstu i Jernbaneverket.

SE BILDESERIE FRA ULYKKEN HER

LES MER: Leter etter årsaken til togulykken

Ødelagt jernbanelinje

Han forteller at 100–200 meter av jernbanelinja er ødelagt.

– Etter at toget sporet av, fortsatte det med hjulene på utsiden av skinnene. Dermed ble svillene knust, sier Bårdstu.

NSB vet ennå ikke hvor stor hastighet ulykkestoget hadde.

– Toget har en teknisk innretning som leser hastigheten. Denne skal overleveres politiet og havarikommisjonen, opplyser informasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby i NSB til tb.no.

Testet ikke sikkerheten i dag

Ifølge strekningsleder Pål Hansen var det ikke en sikkerhetstest som ble foretatt på ulykkestoget, men en såkalt fullskalatest. Det innebærer at all sikkerhetstesting var unnagjort for togtypen, og at personalet på denne turen gjennomførte testing av tekniske fasiliteter om bord i toget.

– Slike testturer foretar vi helt fram til toget settes i ordinær rute, sier Hansen.

LES MER: Tog sporet av, fem skadet

Flørt-tog

Informasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby i NSB sier at selskapet først og fremst er opptatt av sine ansatte etter ulykken. Tre av de fem som ble skadet er NSB-ansatte. Det gjelder også mannen som er hardest skadet, og som er til behandling på Oslo Universitetssykehus Ullevål. De to andre er ansatte i to ulike utenlandske firmaer.

Ifølge Lundeby besluttet NSB onsdag ettermiddag å utsette innfasingen av den nye togtypen til ulykkesårsaken er avklart. Ifølge informasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby har ti togsett kommet til landet. Toget som sporet av er det første togsettet som kom til Norge.

– I tillegg kjører vi de andre mange kilometer for å sjekke at de fungerer som de skal, sier Lundeby.

– Planen var å sette de nye togene i rute fra 29. februar. Blir det forsinkelser?

– Det kan vi ennå ikke si noe om. Nå er vi opptatt av å ivareta personellet vårt, sier Lundeby.

– Vet du om det har skjedd ulykker med denne togtypen andre steder?

– Nei, det kjenner jeg ikke til.

LES MER: – Glad dette ikke var et vanlig passasjertog

Prestisjesatsing

Det er snakk om tidenes prestisjesatsing for NSB, som har bestilt 50 togsett og lagt inn kjøpsrett til ytterligere hundre togsett.

Flirt-togene kommer fra sveitsiske Stadler, som skal levere to typer til NSB. Disse er spesialtilpasset norske forhold, med blant annet ekstra varme og isolasjon. 26 av de bestilte togene er regiontog, de 24 andre er noe lengre og ment for lokaltrafikken i Oslo-området, opplyser Stadler på sine hjemmesider.

Foreløpig har bare regiontypen, type 74, kommet til Norge.

Flirt står for «Flinker Leichter Innovativer Regional Triebzug», på engelsk «Fast Light Innovative Regional Train». Oversatt til norsk betyr flirt en flørt.

Kommentarer til denne saken