Gå til sidens hovedinnhold

Full oppvask om sein ulykkesvarsling

Artikkelen er over 9 år gammel

RE: Det er full forvirring om hvorfor det tok 14 minutter fra togulykken sør for Holmestrand skjedde til nødetatene i Vestfold ble varslet. Politiet vil etterforske tregheten.

I Jernbaneverket er det betydelig irritasjon over påstandene om at togleder var sein med å varsle nødetatene om ulykken. Tb.no fikk tidlig torsdag flere innspill på at Jernbaneverket somlet med å slå alarm. Aftenposten.no brakte saken, der det kom fram at nødetatene var kritiske til at det gikk så lang tid fra ulykken skjedde til nødetatene var varslet.

– Vår logg viser at togleder fulgte prosedyren og ringte alarmsentralen 112 (politiet). Da var klokken 10.35. Han ble satt i kø, og sendt hit og dit, både til Buskerud og til Vestfold.

Vet du noe om saken? Tips oss på tips@tb.no eller MMS/SMS: Send TB TIPS til 2303

Ifølge Bårdstu ga togleder til slutt opp, og ringte et annet nummer til politiet i Vestfold.

LES OGSÅ:
Tog sporet av, fem skadet
Toget filmet sitt eget krasj

Tryglet

– Der fikk togleder til slutt kontakt, og måtte trygle og be om å bli satt over til 112 for å få foretatt trippelvarsling, forteller Bårdstu.

Etter det tb.no erfarer, skal togleder ha vært nødt til å bruke svært lang tid for å forklare politiet nøyaktig hvor ulykkesstedet var.

 BILDESERIE: SE FLERE BILDER FRA ULYKKESSTEDET

AMK-sentralen i Vestfold forteller at alarmen der først gikk klokken 10.43, 13 minutter etter at ulykken skjedde.

– Her ble vi varslet fra 110-sentralen (brannvesen) i Drammen. Da var klokken 10.43, forteller klinikkoverlege Jon Erik Steen-Hansen ved ambulansetjenesten i Vestfold og Telemark.

Operativ leder Espen Thomassen ved 110-sentralen i Drammen har, på forespørsel fra tb.no, gått gjennom loggen for ulykkesdagen.

– Det viser seg at vi ble varslet av politiet, som fysisk gikk inn til oss for å høre om vi hadde hørt noe om en ulykke på Vestfoldbanen. Det første vi gjorde, var å sende brannbilene i retning ulykkesstedet samtidig som vi varslet de andre nødetatene. Da var klokken 10.44.

LES OGSÅ: – Viser hvor viktig testing av nye tog er

110 vil være først

Thomassen bekrefter at 110-sentralen aldri fikk noen henvendelse fra toglederen, men at det var operatører hos hans sentral som ringte dit.

– Men det er vi som skal varsles først. Vi skal varsles umiddelbart ved togulykker, blant annet fordi våre folk er trent til å jorde strømmen slik at vognene kan bli tilgjengelige for redningsmannskapene. Samtidig skal vi trippelvarsle, altså varsle politi og ambulansepersonell.

Pressevakt Ben Wikøren ved Hovedredningssentralen for Sør-Norge opplyser at de fikk melding om ulykken klokken 10.52.

– Vi fikk beskjed fra AMK-sentralen i Oslo, som ba om et Sea King-helikopter til ulykkesstedet, sier Wikøren.

LES OGSÅ: Stanser all testing av prestisjetogene

Oppvask

Pressevakt Arvid Bårdstu i Jernbaneverket gjør det klart at det kan bli oppvask og endering i systemet etter togulykken onsdag.

– I Oslo har togleder som rutine å ringe 110 ved ulykker. Vi vil vurdere å gjøre det samme i Drammen, sier han.

«Alle samtaler som foretas av togleder blir tatt opp på lydbånd og klokkeslett lagres. Ettersom oppringingen ble foretatt fra Drammen, gikk samtalen til redningsetatene i Drammen som satte over til AMK-sentralen i Tønsberg. Det ble da poengtert at dette var en trippelvarsling (politi, ambulanse, brann- og redningstjeneste)», skriver Jernbaneverket på sin hjemmeside torsdag ettermiddag.

LES OGSÅ: Kleppa: – Dette er bare trist

Politiadvokat Hildegunn Mikkelsen i Vestfold-politiet utelukker ikke at den trege varslingen blir en egen del av etterforskningen. Dersom opplysningene fra Jernbaneverket viser seg å stemme, blir det i så fall en etterforskning av egen etat siden 112-sentralen ligger under politiet.

Advarte mot forsinkelser

Politimester Benedicte Bjørnland i Vestfold politidistrikt kjøper ikke helt forklaringen fra Jernbaneverket.

– Togleder sitter i Drammen. Da havner telefonen hos politiet i Drammen, som ikke kan overføre alarmtelefonen til oss fordi vi ennå ikke har fått det nye nødnettet. Det kommer først senere i år. sier Bjørnland.

– Hvor burde togleder har ringt?

– Til Vestfold politidistrikt. Under øvelser har vi sett at det er en forsinkende faktor at togleder slår alarm via 112-sentralen i Drammen. Det har vi påpekt overfor Jernbaneverket, sier Bjørnland.

Hun opplyser at politiet skal gå nøye gjennom alle lydlogger for å se hva som har skjedd.

– Vi skal finne ut hvem som har snakket med hvem og når, sier Bjørnland.

Begynte med én gang

På forespørsel fra tb.no har Jernbaneverket gått gjennom loggen hos togleder i Drammen.

– Der viser at en avsporingsindikator ble utløst klokken 10.31.21. Deretter forsøkte togleder å kontakte lokfører over vårt lukkede sikkerhetssamband. Det lyktes ikke, og vi vet nå at det skyldes at han var skadet. Men våre folk visste jo hvem som var om bord. Derfor fikk togleder etter hvert fatt i en annen som var om bord via hans private mobiltelefon. Da fikk vi bekreftet ulykken. Klokken var da 10.35. Da begynte togleder å ringe 112-sentralen.

LES OGSÅ: Ulykkesstedet forblir stengt i helgen

Forferdelig opplevelse

Ifølge Bårdstu ventet vaktleder 112, mens en annen togleder ringte det andre telefonnummeret til Vestfold-politiet.

– For togleder er dette en forferdelig opplevelse. De sitter og vet at det har skjedd en ulykke med personskader, men når ikke fram hos nødetatene, sier Bårdstu.

Kommentarer til denne saken