Togpendler: – Jeg får ikke plass

Hans Olav Langsrud fra Horten, synes de nye Flirt-togene har dårlig komfort.

Hans Olav Langsrud fra Horten, synes de nye Flirt-togene har dårlig komfort. Foto:

Av
Artikkelen er over 6 år gammel

VESTFOLD: Jeg må sitte med armene i kors for å få plass til dem, sier pendler Hans Olav Langsrud om de splitter nye Flirt-togene. Heretter vil han ta bussen.

DEL

– Jeg håpet dette var en spøk. Jeg ble veldig skuffet.

Det  var pendler Hans Olav Langsruds første reaksjon på NSBs splitter nye Flirt-tog, som i disse dager settes inn på Vestfold-banen.

– Bedre som lokaltog

Horten-mannen forteller at han har pendlet fra stasjon Holmestrand til Nationaltheatret i Oslo i ti år. Det tar omtrent en time hver vei.

Torsdag publiserte han sin oppfatning av prestisjetogene på Facebook-siden sin:

 «Sitter på nye Flirt-toget. De som har kjøpt inn dette toget kan umulig ha vært passasjer på et tog før. De har også glemt at det er kaldt i Norge om vinteren. Åpen løsning mellom inn/utgang og kupe blir kaldt. Imponerende upraktisk og trangt til å være ment for regionnettet. Dette må være en spøk! Ser meg håpefullt rundt etter skjulte kameraer.»

 – De nye togene egner seg bedre som lokaltog, etter min mening. Jeg sitter ikke godt i midten, men blir sittende anspent, sier Langsrud, som måler 1,85 på sokkelesten, til tb.no.

De nye togene har inngang midt i kupeen akkurat som på trikk og buss, i stedet for at man først kommer inn i en gang som i eldre tog.

– Hvis en skal reise fra Skien til Oslo i 20 minusgrader vil det bli kaldt og varmt om hverandre ganske mange ganger. Her har de ikke tatt nok hensyn til den norske vinteren, sier pendleren.

LES OGSÅ: Flirt-toget endelig på skinner

– Folk står heller

Senere torsdag skrev han:

«Hva skal man si. Dårlige argumenter fra NSB. Tok 14:13-toget fra National i dag. Folk står heller enn å sitte i midten på 3-seteren.»

– De har valgt antall seter framfor plass. Når en ser at folk velger å stå i stedet, har de bommet, mener Langsrud.

Dette er ikke NSB enig i.

 – Det har selvfølgelig vært en diskusjon rundt setebredde. Noen mener setene ikke er brede nok. Det blir en avveiing. Vi ønsker at så mange som mulig skal kunne reise med tog og sitte, sier kommunikasjonsrådgiver Mai-Bente Paulsen i NSB.

Hun opplyser at de nye Flirt-togene har bedre plass til føttene enn de gamle togene. Setene på ordinære plasser er imidlertid åtte centimeter smalere enn i de gamle togene.

– De kan oppleves som trangere fordi treseterne ikke har armlener. Det er armlener på toseterne og plassene i komfortsonen, sier hun.

NSB tror neppe temperatursvingninger og kald trekk vil bli noe problem.

 – Togene er levert med moderne klimaanlegg nettopp for å håndtere store temperatursvingninger. Blant annet lukker dørene seg automatisk etter fem sekunder, sier Paulsen.

LES OGSÅ:
Nye tog – trange seter

– Mye skryt

Paulsen forteller at NSB har fått tilbakemeldinger på at de nye togene er rene, flotte, moderne, stillegående og lukter godt.

 – De aller fleste tilbakemeldingene har vært overveldende positive, sier hun.

Langsrud er like klar på sin oppfatning av komforten og sier at han framover vil ta buss framfor tog på strekningen mellom Holmestrand og Oslo fem dager i uka.

– Jeg er veldig skeptisk til disse togene. Jeg savner allerede de gamle vognene. Det var dårlig luft i de eldste, men likevel komfortabelt, sier Langsrud.

Flirt-togene er levert av det sveitsiske firmaet Stadler. Innsettingen av de første Flirt-togene på strekningen Skien-Lillehammer skulle egentlig skje 29. februar i år, men ble utsatt etter at et tog av denne typen sporet av i Re kommune to uker før.

LES OGSÅ: Dette koster NSB flere titalls millioner

Artikkeltags