(Gjengangeren)

På varme sommernetter freses Hortens gater. I det siste har byen blitt forbedret med flere nye asfaltdekk, og flere prosjekter pågår.

LES OGSÅ: Her var ikke støvplagene til å holde ut – løsningen fant de på riksveien

Hvor går egentlig den brukte asfalten som blir høvlet opp og bort?

- All asfalt som blir frest opp, går til gjenvinning. Både til å lage ny asfalt og til å lage kantmasse i veikantene, sier Anne Mette Juven fra Veidekke Asfalt i Larvik.

LES OGSÅ: Nå er asfaltarbeidene i gang - men når de blir ferdige, vet ingen

Den freste asfalten brukes stort sett om igjen i Søndre Vestfold. Men hvor mye tonn som blir høvlet opp fra år til og år har ikke Veidekke noe statistikk på.

- Det varierer veldig, det kommer ann på kontraktene vi får fra Statens vegvesen, avslutter Juven.

I år har Statens vegvesen tre kontrakter i hele Vestfold, derav en av de dekker områdene i Horten, Holmestrand, Re, Sande og Svelvik.