Bastø Fosen endrer rutetabellen mens ferjeleiet bygges om

Bastø Fosen

Bastø Fosen Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Ombyggingen er i gang og underveis må rutetabellen justeres mellom Horten og Moss.

DEL

– Ferjelemmene er slitte og må oppgraderes. De skal også bygges om i henhold til den nye
standarden for ferjekaibruer i Norge, sier prosjektleder Elin Bustnes Amundsen i Statens vegvesen.

River terminalbygget

For å oppgradere ferjeleiet i Moss, må først det gamle terminalbygget på Lingekaia rives. Omfattende pelearbeid må også til. I tillegg vil det bli stål- og betongarbeider på kaia i anleggsperioden, opplyser Statens vegvesen i en pressemelding.

I første omgang vil arbeidene med å oppgradere ferjelem 1 vare fram til påsken 2018.

En ferje mindre

Fra og med mandag 13. november vil ferjesambandet Moss-Horten måtte trafikkeres av fire ferjer i stedet for fem på grunn av arbeidet, og Bastø Fosens rutetabell vil derfor justeres.

– Det er ikke mulig å kjøre fem ferjer på kun ett ferjeleie uten at det oppstår store forsinkelser. Derfor har vi blitt enige med Statens vegvesen om å ta én ferje ut av drift i anleggsperioden, for å få til en smidig trafikkavvikling, sier administrerende direktør Øyvind Lund i Bastø Fosen.

Slik skal de unngå at ferjene må vente på et ledig ferjeleie. I periodene hvor det vanligvis er et kvarter mellom ferjeavgangene, vil det i stedet bli 20 og 25 minutter mellom avgangene.

Fra påsken neste år og fram til høsten 2018 skal det etter planen igjen være full ferjekapasitet før neste ferjelem skal oppgraderes. Da vil det igjen bli redusert ferjekapasitet en periode. Hele kaia skal ifølge veivesenet stå ferdig våren 2019.

– Arbeidene er lagt til de periodene hvor det er lavest trafikk i ferjesambandet, slik at de er til minst mulig ulempe. Så snart arbeidene er avsluttet vil sambandet Moss-Horten trafikkeres av fem ferjer igjen, og vi går tilbake til ordinær rutetabell, opplyser Lund i Bastø Fosen.

(+)

Artikkeltags