Høyre må slutte å drømme om motorvei fra Teie til Oslo

ADVARER: Olav Sanness Vika (SV) liker dårlig at Høyre ikke støtter en videre utredning av Østalternativet. Vi trenger en fastlandsforbindelse som er grønn og tilpasset fremtidens utfordringer, mener han.

ADVARER: Olav Sanness Vika (SV) liker dårlig at Høyre ikke støtter en videre utredning av Østalternativet. Vi trenger en fastlandsforbindelse som er grønn og tilpasset fremtidens utfordringer, mener han. Foto:

Av

Høyre mista makta både i Tønsberg og i Færder. Debatten om gigabrua, klima og bompenger var en av grunnene til det. Folk flest ville rett og slett ha en billigere, mindre og klimavennlig løsning.

DEL

MeningerAt Høyres Tom Mello, Kårstein Eidem Løvaas og delvis også Lise L. Mandal fortsetter å sloss for en motorvei fra Teie til Oslo er forståelig. Det er lov å drømme om en fortsatt bilbasert verden, en verden som ikke endrer seg. Det er greit å sloss for det en trur på. Det som er farlig er om de bidrar til at vi nok en gang ikke får løst behovet for en tryggere fastlandsforbindelse for øyene, eller Tønsbergs behov for bedre løsning av trafikken.

LES OGSÅ: Fastlandsforbindelsen: Bare en teori - og en drøm i praksis?

Som Steinar Solum skriver i Tønsbergs Blad 6. mars er argumentene for å se på øst sterke. Vi vil redusere klimaavtrykket, redusere tap av matjord og sende en mindre bomregning til folk flest.

LES OGSÅ: Derfor vil vi utrede parallellbrualternativet

Det farligste Høyre gjør med sin argumentasjon er kampen mot å få lov til å utrede Østalternativet.

«Jeg håper samferdselsdepartementet takker høflig for brevet, viser til vedtak som allerede er gjort i saken og sier pent nei, sier stortingsrepresentant Kårstein Eidem Løvaas (H) fra Nøtterøy» (Tønsbergs Blad 2. mars).

LES OGSÅ: Alle venter på ett svar i veisaken. Høyre-Kårstein vet hvilket han vil ha

I lys av kommunevalget er det lite demokratisk, ikke minst sett i lys av ingen av kommunene ønsket Smørbergbrua. Det verste er at vi nok en gang kan ende med et forslag til en veiløsning som ikke blir noe av.

LES OGSÅ: Østalternativet

Fremtidsrettet løsning

I 2002 ble veipakka stoppa av en allianse mellom grønne krefter og bom-motstandere. De kreftene er ikke svakere nå! Ingen endelige beslutninger fattes før vi får et nytt storting, og alt tyder på vi vil få en regjering med en grønn samferdselspoltikk.

LES OGSÅ: Her vil sivilingeniøren legge Vestfjordforbindelsen: – Billigere og mindre inngripende

Et nytt lokalt kompromiss mellom behovet for en trygg fastlandsforbindelse, bedre framkommelighet for buss og å få gjennomgangstrafikken ut av sentrum, er nødvendig. Klimaet lever godt med dagens løsning, og vi kan ikke bygge framtidens løsninger på fossil teknologi. Derfor trenger vi en ny løsning som både er grønn og tilpassa utfordringene.

LES OGSÅ: Bypakke Tønsberg – et forslag med for mange halvgode løsninger!

Vi har en ny mulighet gjennom det røde og grønne samarbeidet i Tønsberg, Færder og i fylket. Det hadde vært nyttig om Høyre som ønsker å bli grønnere, og som leder regjeringen, vil være på parti med framtida. Det vil være skammelig om de bruker makta si til å hindre oss i få en veipakke tilpasset framtida.


Artikkeltags