Mitt medlemskap i NAF opphørte i 2011, samtidig som jeg kvittet meg med bilen. Jeg er derfor ikke den rette til å svare på spørsmålene som stilles til NAF av Fylkesleder i Folkets Parti FNB, Johan Morten Nome, i Tønsbergs Blad 26 juli.

Fristelsen til å kommentere er for stor. Jeg bare må.

LES INNLEGGET TIL NOME HER:

Les også

Tusen takk for ingenting, NAF

Forkortelser

Jeg henger meg ofte fast i forkortelser. Det kan jo noen ganger ta tid før en greier å tolke innholdet i foreningsforkortelser. Jeg har alltid trodd at NAF sto for Norges Automobil-Forbund. Men i Nomes innlegg ser at jeg det også kan tolkes som Norges Apatiske Forbund. Interessant.

Hva står så FNB for? Foreningen Nei til Bil? Nei, det gjør vel ikke det.

Slik jeg leser innlegget anser foreningen bilen som helt nødvendig for persontransport i landet. Vi er faktisk, ifølge Nome, «fullstendig avhengig av bilen i dette landet». Og jeg tenker: Noen steder, ja. Men ikke overalt. Og ikke alltid.

Selv har jeg, som bor i distriktet, greid meg uten bil i 11 år. Noen ganger tar jeg taxi de 22 kilometerne til eller fra Tønsberg. Jeg sparer minst 30.000 kroner per år på ikke ha bil.

Det kan bli mange taxiturer av det. Men stort sett bruker jeg kollektiv. Halvårskort på buss i Vestfold konkurrerer svært godt med bilkostnadene.

LES TILSVARET FRA NAF:

Les også

Om NAF trykker på sin magiske knapp så går drivstoffprisene ned

Foreningen nei til

Kan FNB bety Foreningen Nei til Bensinbiler? Nei.

Det må være diesel eller bensin skjønner jeg av fylkeslederen, som påpeker at «elektriske kjøretøyer ikke er fullverdige i vårt klima». Hvor har han det fra, spør mitt barnebarn som nettopp har tatt sertifikat, er nabo til Der-ingen-skulle-tru-at-nokon-kunne-bu i ei fjellbygd på Vestlandet, uten kollektivtrafikktilbud, 3 mil til nærmeste butikk og skole, og er vokst opp med elbil på gården.

Kanskje betyr FNB Foreningen Nei til Bevegelse? Et stort helseproblem i vårt land er jo overvekt, noe som skyldes for lite bevegelse av kroppen og for mye bruk av bil.

Jeg vet ikke hvordan gjennomsnittsvekten i FNB er, men jeg vet at i tillegg til lave transportkostnader får jeg som kollektivbruket bevegelse til og fra buss og tog på kjøpet. Bevegelse får jeg også ved bruk av sykkel og ved å gå korte eller lange strekninger.

Sykkel er svaret

Det hender noen spør hva jeg gjør når jeg, som ikke har bil, skal handle mye på butikken.

Svaret er sykkel, eller trillebag når det ikke er sykkelføre. Og det går an å gå flere turer, med sekk, som jo også gir ekstra mosjon.

Elsykkel er ellers et fantastisk fremkomstmiddel både til arbeidsreiser og fritid i Vestfold. Dess flere som sykler eller bruker kollektiv, eller går, jo færre personbiler blir det på veiene og mindre kø for varetransport, busser og nødvendig persontransport.

Reduser bilbruken

Når jeg leser innlegget fra Nome en gang til kommer jeg til at den mest presise og riktigste tolkningen kan være at FNB står for Foreningen Nei til å Betale, hva nå gjelder drivstoff, strøm, varer og spesielt bompenger?

Jeg som ikke-bilist er så heldig at jeg ikke rammes av den «grove økonomiske terroren som bilistene utsettes for» gjennom bompriser og økte drivstoffpriser.

Ut fra min lange erfaring uten bil, og hva det har gjort med min sparekonto, anbefaler jeg Nome og hans partifeller i FNB å redusere bilbruken noe. Gjør en kalkulasjon av hva det vil koste å redusere fossilbilbruken med for eksempel 50 %.

Lytt til NAF som anbefaler elbil og sykkel, og prøv kollektivtilbudet om det finnes, for slik er det mulig å redusere både helserisiko og økonomiske utfordringer. Lykke til!