– Lærere er ikke fordomsfrie

Konkurransevinner: Lektor Camilla Victoria Aubert Hellern seiret i sommerens fordomskonkurranse.

Konkurransevinner: Lektor Camilla Victoria Aubert Hellern seiret i sommerens fordomskonkurranse. Foto:

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

– Jeg trodde han var nynazist, sier Camilla Victoria Aubert Hellern om et førstegangsmøte med en elev. Denne fordommen ble raskt gjort til skamme.

DEL

– Det er viktig å få fram at vi bare er mennesker. I første møte med elevene er vi lærere sårbare, på samme måte som elevene. Det kan være lett å sette i bås, men førsteinntrykket bedrar ofte, sier hun.

Etter å ha publisert ti innslag i serien «Jakobs fordommer» lanserte Tønsbergs Blad i slutten av juli en skrivekonkurranse. Våre lesere ble oppfordret til å skrive om en fordom de har fått motbevist – og lektor Camilla Victoria Aubert Hellern følte seg umiddelbart truffet.

I vinnerteksten titulert «Skinnet bedrar», skriver Hellern om et av disse første møtene. En av elevene hennes utfordret henne i form av klær og utstråling. Hun beskriver ham som «høy, kraftig, barbert hode, med en stor ring i det ene øret, svart skinnfrakk og militærstøvler».

LES: Hele Camilla Hellerns vinnerinnlegg

– Han var rett og slett fryktinngytende! Jeg trodde han var nynazist, skriver hun.

Hellern var redd for at hun kom til å måtte rette stiler om jødehat og vold.

– Selv om jeg prøver å være nøytral som lærer husker jeg at jeg lurte på hvordan jeg skulle håndtere ham, sier hun.

Fordommene hennes ble gjort til skamme da hun ble bedre kjent med den tidligere fryktinngytende gutten.

– Han er en av de mest omtenksomme elevene jeg har hatt. Han var snill og omsorgsfull, og siden har han utdannet seg som vernepleier, forteller hun.

Får støtte fra medlærer

Hellern får støtte fra lærerkollega ved Greveskogen, Ida Welhaven Heiberg. Heiberg tror mange lærere vil kjenne seg igjen.

– Første gang vi møter elevene gjør læreren seg opp forutinntatte meninger om elevene – vi kategoriserer dem, sier hun.

Hun forteller om tanker som «hun der var puslete» eller «han der kan det bli problemer med». Heiberg er enig i at lærere har et stort ansvar når det gjelder å konfrontere sine fordommer.

– Vi kan ikke la fordommene bli skylapper. Fordommene må utfordres og vi må møte elevene med et åpent sinn. Det synes jeg Camilla får godt fram i sitt innlegg, sier hun.

I første møte med elvene er vi lærere sårbare, på samme måte som elevene

Camilla Hellern, lektor ved Greveskogen vgs.

Alene som kvinne

For Camilla Victoria Aubert Hellern har det ikke manglet på fordomsfulle møter – og hun er ikke fremmed for å utfordre disse fordommene.

Enkelte av disse resulterte i boken «Blindgjenger», som hun utga i 2005. Her skrev hun om hverdagen som en av få kvinnelige troppsbefal i Forsvaret.

– Jeg var en kvinne blant tusen menn, og det var utfordrende. Forsvaret var veldig konservativt og de var ikke vant med å ha kvinner i befalsposisjon, sier hun.

Utfordringene hun møtte som befal førte til at hun følte seg tvunget til å innta rollen som morsk og tøff for å tilegne seg respekt fra sine medsoldater. I senere tid forteller hun at et slikt skuespill satte hennes egne fordommer på dagsorden i skolen.

– Karrieren min i Forsvaret fikk meg til å se ting på en annerledes måte, forteller hun.

Fra Tønsberg til Tanzania

Erfaringene fra Forsvaret har lagt et grunnlag for hennes engasjement for fordommer også i læreryrket. Det siste tiåret har Hellern vært pådriver for en skoleutveksling mellom Greveskogen og to videregående skoler i Tanzania. Også her møtte hun sine egne fordommer i døra.

– Jeg hadde mange fordommer mot afrikanere før jeg reiste til Afrika for første gang. Nå har jeg en langt større forståelse for kulturen, sier hun og legger til at hun ønsker at flere elever skal få muligheten til å reise på slike turer.

– Unge mennesker har godt av å få den typen kunnskap slik at de kan lære at mennesker bare er mennesker, uansett bakgrunn, sier hun.

Nå vil hun gi sine egne elever i norskklassen oppgaven om å utfordre fordommene sine.

– Vi snakker alltid om andres fordommer, men jeg tror det er lurt å grave fram våre egne. Det er den eneste måten vi kan bli kvitt dem, mener hun.

Undertegnede sier seg enig etter ti sterke møter med sine egne fordommer.

LES OGSÅ: Ja, jeg har vært i fengsel! Hva så?

LES OGSÅ: Konkurranse: Har du fått dine fordommer motbevist?

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken