Gå til sidens hovedinnhold

Janniche (37) og Anders (45) elsker bobillivet: – Det gir stor frihetsfølelse

Janniche og Anders fyller opp bobilen med fem barn og drar på tur så ofte de kan.

For abonnenter

For snart fire år siden lånte Janniche Nilsen (37) og mannen Anders Fossengen (45) foreldrenes bobil, tok med seg sine fem barn og satte kursen fra Bergen til Mikkelsparken i Kinsarvik. Denne bilturen tar mellom to og tre timer.

– Da vi kom fram, oppdaget vi at parken ikke hadde åpnet ennå, og ikke kom til å gjøre det på noen dager. Vi sjekket værmeldingen, så at det var strålende sol i Kristiansand, og kjørte dit i stedet.

Det ble starten på en bobilentusiasme som har gitt familien minnerike opplevelser sommer som vinter.

Frihetsfølelse

– Vi oppdaget friheten med bobil. Man kan ha en plan, men man kan også hive seg rundt hvis ting ikke går som planlagt. Det var rett og slett deilig, og vi fikk en fantastisk helg i Kristiansand.

Janniche og familien bruker en Rimor Katamarano fra 2012, som kan kjøres på med et vanlig sertifikat. Det vil si at totalvekten på bobilen, med bagasje og folk, ikke kan overstige 3,5 tonn.

For Janniches del betyr det at de må få plass til fem barn i alderen 3 til 14, med tilhørende bagasje og mat. Bilen er registrert for sju personer og har en lastekapasitet på 715 kg, og ikke minst: Den har soveplass til hele gjengen.

Etappene

For at en tur skal bli mest mulig hyggelig for alle sammen, har de lært seg en del triks.

– Først og fremst, etappene må ikke være for lange. Tre til fire timer holder, særlig hvis barna er små.

Et annet element hun trekker fram, er at man bør la barna være med å bestemme hvor turen går, og hva man skal se eller gjøre.

I hvert fall bør man gi dem en følelse av at de er med på råd.

– Da skaper man en felles begeistring.

Spillelister

Men selv noen få timer kan kjennes seige hvis barna er av den typen som lurer på hvor langt det er igjen idet man starter opp bilen.

– Man må ha noe som holder stemningen oppe underveis. Hver sommer lager vi en ny spilleliste, hvor hver av oss bestemmer hver sin sang. Så kan alle bli med på festen, for det blir det.

– Men la ungene rase fra seg før man setter seg inn i bilen, utsett heller avreisen litt slik at de har fått ut energi før turen starter.

Det kan også være lurt å ha en lydbok eller to i bakhånd når de begynner å kjede seg i bilen.

Vil man skape litt liv i kupeen når barna begynner å bli lei, har Janniche et klassisk råd:

– Leker som «tipp hvilken farge det er på neste bil», «mitt skip er lastet med» og «jeg tenker på et dyr» er også gull verdt på de lengste etappene.

Overnatting: – En ting er bortkastede penger

Noe av poenget med en bobil er fleksibiliteten. Man kan dra hvor man vil, stoppe der man har lyst og overnatte på ulike steder. Overnattingen kan skje på en campingplass eller et sted langs veien, såkalt fricamping.

– Det er ikke noe poeng i å dra til en campingplass sent på kvelden hvis man skal tidlig av gårde neste dag, det er bortkastede penger.

– Vi pleier å variere etter behov. På en campingplass får man for eksempel vasket klær. Både fricamping og campingplass kan aktivisere ungene. På en campingplass er det gjerne lekeområder, og det er liten vits i å praktisere strenge leggetider når man er der, der er det alltid mye lyd og moro.

Variasjon er både gøy og nødvendig. Campingplasser har strøm, mens man må benytte seg av batterier når man ikke kan koble seg til strømnettet. Det varer ikke evig. I tillegg kan man få tømt toalettet på en campingplass. I tillegg har campingplasser dusj- og toalettfasiliteter.

– En ting man uansett må huske på, er å handle før du stopper for kvelden, ellers må du pakke ned alt en gang til.

Sommerplaner

Det siste året har de vært på minst en bobiltur i måneden, og til sommeren er planen å være på veien i minimum tre uker.

– Vi kjører etter været. Samtidig kan det være lurt å være litt i forkant. Erfaringer fra i fjor tilsier at det er mye folk på veiene, og at det kan bli fullt på plassene, slik at man må bestille på forhånd.

Janniche forteller at de forrige sommer hadde en episode der de ble stående på en parkeringsplass i lang tid mens de ringte rundt for å finne en ledig campingplass. Det er ikke noe som bør skje ofte hvis man vil ha positiv stemning i bilen.

– Og så er det kjekt å dra på tur med andre. Vi har ofte med bestemor og bestefar i sin bybobil på tur. Det er alltid ekstra kjekt når vi er flere på tur sammen.

Leie før du kjøper?

Geir Svardal, mangeårig bobiljournalist som driver nettstedet bobilbasecamp.no, har mange tips til familier som er nysgjerrige på bobilferie.

– Det kan være smart å leie bobil før man investerer i en egen, eller i hvert fall starte med å kjøpe en brukt bobil.

Svardal sier det er mange som leier ut bobiler. Det kan være private, gjerne formidlet gjennom Finn.no. Det finnes også små utleiefirmaer, samt store som ofte er tilknyttet forhandlerkjedene.

– Men man bør nok kaste seg rundt nå om man ønsker å leie bobil i fellesferien.

De forskjellige bobilvariantene


Varebilkonverterte

De kalles ofte for bybobiler. Her er knepet en smart utnyttelse av plassen i varebilrommet. Kan ha dusj og toalett. Som regel 2,05 meter brede og 5,5 til 6,3 meter lange.

– Disse er nok for små til å brukes av en familie, sier bobiljournalist Geir Svardal.

Alkovebil

Opprinnelig det man forbandt med en bobil. Den har sovealkove over førerplassen, ofte køyesenger bak, og det som minner om en campingvogn bakover.

– Alkovebiler er ikke er så populære lenger, man kan vel si at delintegrerte bobiler har overtatt som den mest populære bobilen, sier Geir Svardal.

Delintegrert

Har lavere påbygg over førerhytta. Tar utgangspunkt i en førerhytte og et chassis fra en produsent av nyttekjøretøy, mens påbygget er laget av en bobilprodusent.

– I dag kommer det også modeller med bare senkesenger, én foran og én bak, noe som frigjør masse gulvplass og gir en veldig romslig bobil, sier Svardal.

Helintegrert

Her har bobilprodusenten laget hele karosseriet, mens bilen bygger på et chassis og drivverk fra en bilprodusent.

– Helintegrerte er også populære. De fleste her selges i segmentet over 3500 kilo, som krever utvidet førerkort, forteller Svardal.

Sjekk før du leier/kjøper

Svardal påpeker at sengeløsningene er det viktigste.

– Hvem skal sove hvor og når? En senkeseng kan for eksempel stenge ned sittegruppa, og da kan ikke ungene, som legger seg først, sove der. Og hvor stort er kjøleskapet? Tenk praktisk.

Et annet element som er svært viktig, er hvor mye last man kan ha.

– Man bør helst ha minst 500 kilo til nyttelast, som inkluderer personer, utstyr, diesel, gass, vann og så videre. Og pass selvsagt på at bobilen er registrert for minst det antallet som skal være med.

– Brukte bobiler med rekord i fjor

– I fjor ble det registrert totalt 3384 nye bobiler i Norge. Det ble en nedgang på 5,7 prosent sammenlignet med 2019. Mye av skylden for nedgangen må nok korona-nedstengingen ta, sier Geir Holm, generalsekretær i Norges Caravanbransjeforbund.

Salgsnedgangen i fjor var på 50 prosent i mars og 32 prosent i april.

– Det tapet klarte vi aldri å ta igjen. Men det ble rekord i salget av brukte bobiler.

Totalt ble det solgt 13.271 brukte bobiler, noe som er en økning på over 21 prosent fra året før, og det høyeste tallet noen gang. Bruktbobilsalget eksploderte i mai med en vekst på 54 prosent og holdt seg høyt i de påfølgende månedene. Holm sier det var veldig mange førstegangskjøpere av bobil i fjor.

Starten på 2021 viser en vekst på nær 30 prosent i salget av nye bobiler og 12 prosent på brukte.

– Trøndelag topper listen over fylkene som fikk flest nye bobileiere i 2020. Deretter følger Hordaland, Rogaland og Møre og Romsdal, sier Holm.

Totalt var det registrert 55.222 bobiler i Norge ved utgangen av 2020.

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 07:00.