Gå til sidens hovedinnhold

Jarlsø: Når profittmaksimalisering er viktigere enn arbeidsplasser, sjøsikkerhet og klimatiltak

Er det dette vårt distrikt og Tønsberg som sjøfartskommune trenger?

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Tore W. Solum kjøpte og skapte dagens Jarlsø med visjon om å videreføre øyas historiske og spennende mangfold av marin virksomhet og boliger. Det er vanskelig å forstå at arvingene nå vil rive de maritime virksomhetene bare for å kunne flytte enda flere boligblokker helt ut i første rekke i sjøkanten.

Er det dette vårt distrikt og Tønsberg som sjøfartskommune trenger?

Jarlsø Eiendom frister med at omreguleringen til boligformål muliggjør tursti forbi marinatomten, nytt kommunalt parkanlegg, og opphør av utendørs vinterlagring av båter. Det er bare det at øya allerede er godt forsynt med kommunale turstier, skogs-, leke- og strandarealer – ja, til og med kommunal tennisbane og treningsapparater. Enda flere kommunale vedlikeholdsplikter på denne lille øya vil lett virke unødvendig og provoserende.

Og marinaen har jo ingen problemer med å etablere gjennomgående tursti, og heller ikke med å avslutte eller redusere utendørs vinterlagring. Det er service, vedlikeholds- og reparasjonsvirksomheten innendørs som sikrer kompetansen og helårsdriften, ikke vinteropplaget utendørs.

Så hva er egentlig de reelle konsekvensene av Jarlsø Eiendoms omsøkte omregulering?

Marinavirksomheten: Det var faktisk Jarlsø Eiendom selv som i 2012 lokket Terje og marinaen hans til Jarlsø, men som nå, etter at marinaen møysommelig har bygget seg opp, vil kaste dem ut. Det er bare det at det finnes ikke andre tomter i distriktet å flytte til som muliggjør tilsvarende tilbud og helårlig drift.

Marinavirksomheten har blitt en solid og høykompetent bedrift med 12 spesialiserte ansatte som leverer helårlig service, vedlikehold og reparasjoner til redningsskøytene, sjøredningstjenesten, losbåtene, brannbåten, og selvfølgelig til innbyggernes egne båter.

Serco AS: Serco AS er nærmeste nabo til marinaen. Serco er spesialleverandør av skipselektronikk og navigasjonssystemer med tilhørende service, og er avhengig av nærhet til tilsvarende kai- og kranvirksomhet som bare Jarlsø Marina kan tilby. De leverer sine tjenester til de samme kundene og uttaler at også de er nødt til å flytte dersom Jarlsø Eiendom kaster ut marinaen.

Redningsskøytene: Redningsselskapets lokale operative leder uttaler 24.04.20 i Tønsbergs Blad at distriktet risikerer dårligere sjøsikkerhet pga. lengre reisetid til alternativ marina som kan gi den service de trenger og som kan løfte opp båtene de tauer inn, dersom marinaen forsvinner.

Losbåtene: Losbåtene uttaler 19.01.21 at de har investert mange titalls millioner i nye grønne fartøyer med reduserte utslipp som er avhengig av både marinaens kranservice og serviceavtale med Serco AS for sikker og kontinuerlig drift. De uttaler videre at nedleggelse av marinaen medfører at de da må vurdere re-allokering av sine nye grønne og miljøvennlige fartøyer på Østlandet.

Båtforeningene: Alle de store båtforeningene i distriktet har sendt inn protest mot omreguleringen på vegne av distriktets tusener av båteiere.

Politikerne våre: Etter hvert som alle sider ved reguleringssaken har blitt kjent har flere av de politiske partiene uttalt at de verken ønsker å fjerne det regulerte næringsarealet eller at det er stort behov for flere boligblokker helt i sjøkanten. Det er derfor grunn til å tro at politikerne denne gang vil prioritere næringsutvikling, arbeidsplasser og miljø fremfor eiendomsselskapets ønske om maksimal m2-pris.

Kommentarer til denne saken