Dessverre har det blitt en norsk tradisjon å sette jernbanen på vent

ADVARER: Norge har forpliktet seg til store utslippskutt, og det haster med å handle for å unngå katastrofale klimaendringer, skriver Jonas Fløde.

ADVARER: Norge har forpliktet seg til store utslippskutt, og det haster med å handle for å unngå katastrofale klimaendringer, skriver Jonas Fløde. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Planen om InterCity-utbygging innen 2024 må følges, vi tåler ikke flere utsettelser.

DEL

MeningerNorge har forpliktet seg til store utslippskutt, og det haster å handle for å unngå katastrofale klimaendringer. I transportsektoren, som står for 1/5 av norske utslipp, betyr det at vi alltid må velge løsningene med lavest klimagassutslipp.

Da er vi nødt til å få et konkurransedyktig jernbanetilbud. Et grønt nettverk av høyhastighetstog må koble byene i Norge sammen og bli et konkurransedyktig alternativ til bil og fly.

InterCity er starten på det grønne jernbanenettverket med jernbane fra Oslo til Lillehammer, Halden og Skien. Dette er i seg selv det grønne jernbanenettverket for Østlandet, det halvparten av landets innbyggere bor. I tillegg blir det betydelig kortere reisetid for Sørlandsbanen, Bergensbanen, Dovrebanen og jernbanen til Sverige og kontinentet. Andre jernbaneutbygginger står i kø, og vi får ikke et miljøvennlig reisenettverk i Norge uten at InterCity kommer raskt på plass.

Dessverre har det i Norge blitt tradisjon for å sette jernbanen på vent. Opprinnelig krevde miljøbevegelsen full InterCity-utbygging innen 2023. Regjeringen drøyde dette med syv år, mens Indre InterCity til Tønsberg, Hamar og Fredrikstad, som er halve InterCity, skulle få ferdigstilling til 2024. Regjeringen utsatte nylig InterCity-planen ytterligere. Nå vil Bane NOR utsette også Indre InterCity med tre år, og en årsak er at politikerne har gitt for lite penger.

De grønne samferdselsprosjektene har gang på gang tapt mot store veiutbygginger. Av mangel på finansiering i statsbudsjettene kommer jernbaneutbyggingene seint i gang, noe som kan være grunnen til den siste forsinkelsen.

Fremover må politikerne vise vett og tørre å prioritere jernbane framfor vei. Vi kan ikke basere transportpolitikken på å utsette de store miljøprosjektene.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags