(Sandefjords Blad)

Daglig leder Rolf Rune Forsberg jobber døgnet rundt i fabrikken på Fokserød. Før var det 20 kunder pr. dag, nå er det 200 i timen.

Han har tatt inn åtte ekstrahjelper, og økt produksjonen med 40 prosent bare den siste uka.

NRK Brennpunkts «Matvarekrigen» sist tirsdag har ført til et mediesirkus uten like.

Antallet følgere på fabrikkens facebookside har økt med 2.300 prosent – fra 700 til rundt 17.000.

Før fikk han fem e-poster om dagen. Nå er det 500.

Konditordirektøren på Fokserød gir seg ende over. Heldigvis tar styreleder Vidar Ullenrød seg av facebooksiden.

– Det var jo ikke akkurat noe sjakktrekk å lansere internettsalget «Hvalpost» dagen etter TV-programmet, innrømmer Forsberg i ettertid, men han hadde aldri drømt om så mye oppmerksomhet. Tre nye servere måtte til for at nettet ikke skulle knele.

Omsider har han fått kontrollen på bestillingene, selv om etikettene kommer i siste liten. Han bestilte 5.000 esker hos BK Grafiske i Sandefjord. Nå må han ha 10.000 til.

Åtte russeungdommer hjelper ham med å pakke på kveldene. De første 1.000 pakkene gikk ut i går.

– Jeg rekker ikke å nyte, for jeg blir så stresset av alle problemene jeg får med å levere raskt nok. Internettkundene har jo betalt allerede, sier Forsberg.

Møte med butikkjedene

I dag møter han NorgesGruppen med håp i blikket. Det er de som har bedt ham komme. I morgen står Rema 1000 for tur. Også de har tatt initiativet selv. Da han startet i 1996, var det 24 kjeder. Nå er det snart bare tre.

– Jeg er klar til å doble produksjonen om jeg får innpass hos Rema og NorgesGruppen. Nå har jeg en ny mulighet som jeg ikke har hatt på lenge. Jeg har jo vært på TV før, blant annet flere ganger i Frokost-TV, men det nye er de sosiale mediene. Det er eksplosivt, sier Rolf Rune Forsberg, og ser fram til å få tid til å lansere det neste produktet: Peanøttsjokoladen. Det kan ta tid ...


PLUTSELIG HEKTISK: Birgitte Lindhjem i sjokoladebutikken på Fokserød har det travelt om dagen. (Foto: Kurt André Høyessen)

Hyllene går tomme

Normalt stikker Birgitte Lindhjem i sjokoladebutikken på Fokserød inn i butikken bare når det ringer på døra. Ellers er hun i produksjonen.

Nå er det så stor pågang at de ofte må være to bak disken for å klare å holde unna.

– Innimellom rekker vi ikke engang å fylle opp i hyller og disker når det er gått tomt, sier Birgitte Lindhjem, som synes det er morsomt med all oppmerksomheten rundt sjokoladefabrikken.


FRA STAVANGER FOR Å KJØPE HVAL: Simen Auset og Karen Tangen svingte innom Hval på vei hjem fra Oslo. (Foto: Kurt André Høyessen)

Tok med sjokolade til Vestlandet

Simen Auset og Karen Tangen bor i Sirdal i nærheten av Stavanger. De har vært på besøk hos kjente i Oslo.

På vei fra hjembyen til hovedstaden så de logoen til Hval sjokolade mot E18, og var enige om at her måtte de svinge innom på returen.

De hadde fulgt med på mediesirkuset rundt Hval. Som sagt, så gjort. Besøket på fabrikkutsalget mandag endte med sjokoladesnop for 324 kroner i en bærepose. Påskekosen på Vestlandet var berget.

– Kan få en fot innenfor

Cathrine von Ibenfeldt ved Markedshøyskolen i Oslo, ekspert på forbrukerpsykologi og adferd i butikkene, mener Hval nå vil nå kunne forsterke sin posisjon, og få en fot innenfor.

Hun mener dagligvarebransjen befinner seg i en alvorlig tillitskrise.

– De har oppført seg særdeles dårlig overfor de små leverandørene.

– Hva kan det gjøre med kjedenes merkevare?

– Tine gikk på en smell da de skjøv Q-melk og Synnøve Finden ut av hyllene i 2005. Fram til da lå de på omdømmetoppen. Med ett var de på 25. plass. Men det varte ikke så lenge. Etter fem år var de igjen i tet. Ibenfeldt mener situasjonen akkurat nå er en gylden mulighet for Hval sjokolade.

– Den voldsomme oppslutningen i sosiale medier, der «aktivisten» i oss blir trigget, kan bli en bra støtte for Hval. Samtidig er vi noen latsabber. Etter hvert velger vi det enkle. Får Hval innpass i dagligvarekjedene, vil flere velge Hval framfor Nidar og Freia. For de har fått med seg historikken, tror Ibenfeldt.

Hun mener imidlertid det er et dilemma at Hval med økt spredning samtidig kan måtte forsake noe av eksklusiviteten. De må velge strategi.

Selv har Cathrine von Ibenfeldt ikke smakt Hval sjokolade på mange år.

– Jeg trodde ikke den fantes lenger, sier hun.

- David mot Goliat

– Det er ikke noe nytt at vi nordmenn engasjerer oss i «David mot Goliat»-saker. I dette tilfellet har også NRK vært ekstremt dyktige i regien med å bygge opp et klart bilde av David, som framstår som en særs sympatisk utfordrer, kommenterer Hans-Petter Nygård-Hansen, spesialist på sosiale medier og sandefjording.

– Samtidig har vi Goliat, som framstilles som det store og rike monsteret som tjener seg rik på oss forbrukere – offeret – og som underveis kvitter seg med alle han vil, så fremt man ikke betaler for seg. Mafia-metaforen er ofte brukt, og gjør at det vanskelig skal gjøres ikke å holde med David.

Nygård-Hansen mener massesuggesjonens kraft i sosiale medier er enorm. Fra å være en liten og nesten ukjent aktør har plutselig hele Norge Hval Sjokoladefabrikk godt plassert i pannebrasken.

– Hvor lenge dette vil vare, er dels opp til forbrukerne og Hval Sjokoladefabrikk. Det er et moment der nå som de kan kapitalisere på. Sympatien er enorm, og i løpet av en kort uke er vi ikke bare blitt kjent med Hval sjokolade, men vi har også fått et mye mer aktivt forhold til palmeolje. Hval kan på ingen måter surfe på denne medgangsbølgen, men må raskt komme på banen med god kommunikasjon og markedsføring i både analoge og digitale kanaler. I tillegg må produktene bli tilgjengelige og synlige. De er «top of mind» nå, men blir de ikke raskt veldig til stede, så vil de også bli usynlige.