Deilig er jorden, eller?

Deilig er jorden er på mange måter en protestsalme. B S Ingemann skrev den i 1850 mens han var rystet over den brutale krigen mellom Danmark og Preussen, skriver Knut Sand Bakken.

Deilig er jorden er på mange måter en protestsalme. B S Ingemann skrev den i 1850 mens han var rystet over den brutale krigen mellom Danmark og Preussen, skriver Knut Sand Bakken. Foto:

Av
DEL

LeserbrevVi har sunget den ofte denne høytiden, salmen «Deilig er jorden.»

Den er på mange måter en protestsalme. B S Ingemann skrev den i 1850 mens han var rystet over den brutale krigen mellom Danmark og Preussen.

Men det er ikke bare en protest! Salmen er også fylt av drømmer og håp- en tid uten krig og fattigdom hvor «menneskeverd» er mer enn et begrep ved festtaler!

Ved inngangen til er nytt år er det mange skyer i horisonten, ikke bare ute,men også her hjemme.

Vi har hørt juleevangeliet slik Lukas forteller det. Det skildrer livet til gjetere, snekkere og en fattig kvinne i Romerriket, langt fra maktens høyborg, Rom. For de levde i utkanten. Det er det også mange her hjemme som gjør. De føler at de ikke blir hørt da de lever i periferien langt borte fra de som bestemmer! Men ordene lyder fremdeles til alle som strever og føler seg overkjørt: «Frykt ikke!»

Men det er mange som spiller på frykt. Det er ikke bare i Det gamle testamentet at vi møter domsprofeter. Vi frykter for miljøet. «Deilig er jorden» er også en skapelsessalme! Den er en hyllest til jorden som Gud har skapt. Jeg drømte om et grønt skifte da jeg sang salmen julaften. Og jeg kjente protesten i meg mot makten som trykker mennesker ned.

Juleevangeliet viser at Gud stilte seg på de svakes side. Og Han trenger en kirke som aldri glemmer det. Derfor gir vi ikke opp kampen, men synger i protest og med håp: «Deilig er jorden!»

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort. Send oss noen linjer med bilder fra et arrangement som du ønsker å dele i TB.

Artikkeltags