– Familien savnet oss, og visste ikke hva godt de kunne gjøre. Dermed ble det en del gaver, som vi selvfølgelig var glade for, men egentlig kanskje ikke trengte, forteller Christine.

– Så fikk jeg dårlig samvittighet når vi ikke fikk brukt gavene, både overfor giverne og for miljøet. Det hoper seg raskt opp hos folk med småbarn, det blir et miljøproblem.

Christine er ikke den eneste som gjerne skulle ha byttet noen av gavene hun får. Så mange som seks av ti av oss bytter gaver, i butikker som da kanskje får problemer med å selge dem igjen til fullpris. Butikkene brenner inne med varer, som igjen blir kastet. Det var miljøaspektet som drev Christine framover.

– Jeg leste om et kvinnenettverk i en avisartikkel, hvor en bekjent av meg hadde arbeidet. Hun satt meg i forbindelse med en utvikler. Jeg hadde det klart for meg hva en app skulle inneholde, men jeg kunne ikke utvikle det tekniske. Det kunne Marte Dybevik Løge, som jeg jobbet tett sammen med i utviklingsprosessen. Et veldig givende arbeid, sier Christine.

Prototypen ble testet ut på venner og kjente, slik gründere ofte gjør. Justeringer ble gjort, etter hvert ble det en godt fungerende app. Listfully hadde sett dagens lys, og ble tatt godt imot i forretnings-Norge.

Slik virker det

Med en gratisapp fra Listfully kan du fotografere av den gjenstanden du ønsker deg. Du legger til en enkel tekst, hvor gaven finnes, og som i Nille Foyns tilfelle, om varen er på tilbud eller andre ting.  Du kan også legge til varer fra andre butikker, nettbutikker eller ønske deg alternative gaver som opplevelser og donasjoner i samme liste.

Så deles linken med venner og ser hva du ønsker deg, uten å måtte ha appen selv. Da kan giveren merke av at han har kjøpt den spesielle gaven, slik at andre ikke gjør det samme. Men mottakeren av gaven får ikke se denne informasjonen. På den måten får du noe du ønsker deg eller trenger, og giveren kan være fornøyd med gaven han har gitt bort. Giveren går i butikken og betaler og henter varen.

 

Handelssenteret Foyn i Tønsberg er ett av sentrene som har tatt i bruk Listfully, og daglig leder på Nille, Wenche Nesheim er så langt fornøyd.

– Vi har så vidt kommet i gang med å introdusere appen til kundene, så jeg kan ikke si så mye om hvordan responsen er. Men rundt om i Foyn henger det plakater som opplyser kundene om muligheten med Listfully. Ei digital ønskeliste må jo være bare flott, da blir både giver og mottaker fornøyd, og små butikker kan med dette komme på banen, sier Nesheim.