Gå til sidens hovedinnhold

Kjære venner av «Kysten»

Artikkelen er over 2 år gammel

Sist lørdag var en merkedag i D/S «Kysten»s historie – dampskipet som kom til Tønsberg i 1971 som en del av byens 1100-årsjubileum. Endelig kunne skipet legge ut på tur igjen for første gang siden 2003.

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Da skulle skipet ned til Bredalsholmen for å reparere noen rustskader i skroget – som kjent viste det seg raskt at skadene var langt mer omfattende enn man først antok, og mange gav opp håpet om noen gang å se Kysten tilbake på tur i skjærgården vår.

Mange har spurt hvorfor jeg har engasjert meg så kraftig i å få det gamle skipet tilbake i fart igjen. Svaret på det er å finne i Tønsbergs historie som jo er grunnlagt på sjøfart og handel. Sjøfart og skipsbygging har vært helt avgjørende viktig for Tønsberg og regionens vekst og fremgang. På 1800-tallet var Tønsberg en ledende seilskipsby, dette skapte store ringvirkninger og mange bedrifter ble grunnlagt som følge av denne oppblomstringen rundt skipsfartsnæringen.

LES OGSÅ: «Kysten» seilte rundt Nøtterøy for første gang på 16 år: – Dette er helt herlig!

Et eksempel på det er Tønsberg Reperbane, som nå snart skal gjenoppbygges. Næringen gav mulighet for mange til å søke arbeid og utkomme, og var avgjørende viktig for velstandsutviklingen på 1800- og 1900-tallet.

Overgangen fra selskip til dampskip var krevende for mange rederier, et av rederiene som maktet denne omstillingen var Tønsberg-rederiet Wilh. Wilhelmsen, som ble etablert i 1860-årene. D/S «Kysten» er derfor et viktig symbol på den betydningen som skipsfarten har hatt i vår region. Vi er nå så heldige at vi i Tønsberg har tre skip fra tre forskjellige tidsepoker i sjøfartens historie å vise fram: Vikingskipet «Saga Oseberg», ishavsskuta «Berntine» og D/S «Kysten».

Bildeserie

Se bildene fra «Kysten»s første seilas rundt Nøtterøy siden 2003

LES OGSÅ:

Stor frivillig innsats

Prosjektet med å få «Kysten» tilbake i disse 16 årene har som sagt møtt mye motgang, men jeg var fast bestemt på at «Kysten» skulle tilbake igjen i fart. Da styret trakk seg i 2009, så det mørkt ut, og mange ville skrote hele prosjektet. Jeg spurte flere kandidater om å overta som styreleder, og var nær ved å gi opp da Arve Wilhelmsen sa ja til å påta seg oppdraget.

Sammen med ham og mange frivillige i styret og dugnadsgjengen har vi klart det mange så på en «Mission Impossible»! Støtten fra Riksantikvaren og Jørn Holme selv har også vært helt avgjørende.

LES OGSÅ: «Kysten» seiler igjen – se jomfruturen i opptak her

Jeg vil derfor benytte denne anledningen til å rekke en hjertelig takk til styreleder Arve Wilhelmsen og resten av styret for en ukuelig innsats, og ikke minst til den fantastiske dugnadsgjengen som trofast møter opp to ganger i uka. Uten dere hadde vi ikke klart det, Tønsberg har mye å takke dere for. Takk for innsatsen, og velkommen om bord!

(Innlegget er en lett omarbeidet versjon av ordførerens tale i forbindelse med «Kysten»s tur rundt Nøtterøy lørdag 29. juni, red, anm.)

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 07:00.