Best i landet – igjen

GODT LEVERT: Salgssjef og merkeansvarlig for Subaru, Joakim Thonhaugen (høyre) og daglig leder Morten Danby i Branko’s Auto AS har grunn til å glise bredt for både «flink gutt»-pris fra Subarufabrikken i Japan og som «årets forhandler» or Subaru i Norge for 2015.

GODT LEVERT: Salgssjef og merkeansvarlig for Subaru, Joakim Thonhaugen (høyre) og daglig leder Morten Danby i Branko’s Auto AS har grunn til å glise bredt for både «flink gutt»-pris fra Subarufabrikken i Japan og som «årets forhandler» or Subaru i Norge for 2015. Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

For fjorårets innsats høster de heder og ære, både fra fabrikken i Japan og den norske importøren.

DEL

«Wall of fame» hos subaruforhandleren er dekket med hedersbevisninger og pokaler.

Høyest rangerer «årets forhandler» - i gull, selvsagt. For tredje gang har Branko’s Auto AS halt i land prisen fra Subaru, og for tiende gang som forhandler totalt.

– Dette er den største hedersbevisningen vi kan få i bransjen. Det er dette vi jobber mot, stråler daglig leder Morten Danby.

– Hater å tape

– Jeg stiller aldri opp på noe for å delta, men for å vinne. Selv da jeg stilte opp på et 60-meters løp var det alt eller ingen ting, og mente jeg hadde en god mulighet. Akillessenen røk ved start, oppsummerer Danby kort og ler.

Subaruforhandleren hadde et salgsmål på 80 Subaru i fjor, og endte med 131 solgte biler, som tilsvarer 64 prosent over forventet.

For å få prisen må man være proaktiv. Være med på alt som skjer i byen, slik som Tønsberg Båtrace.

– Man må tenke ut av boksen og vise til overskudd, ellers ville bare de som selger flest biler vinne hvert år, selv om bedriften går dårlig, forklarer han.

LES OGSÅ: Denne skal senke snittalderen

«Flink gutt»-pris

Danby viser frem en jakke som ser ut som en karatejakke i fargene til Subaru.

– Denne jakka heter «Happy coat». Det er en Japansk tradisjon, tilsvarer noe slikt som «flink gutt»-prisen. Den var det to fra subarufabrikken som delte ut. Den må man virkelig gjøre seg fortjent til. Være synlig, sier daglig leder.

Fjorårets åpning av Subaru Concept Store i gågata i Sandefjord ble også lagt merke til.

– Jeg var så stolt at jeg holdt på å daue. Japanerne bruker den butikken som et eksempel i hele verden på hvordan det skal være!

Foreløpig tyder tall derfra på en dobling av omsetningen i forhold til salg.

– Det er før man vurderer merverdien ettermarkedet, som vi får inn hit til Tønsberg, sier Danby, og ler av de som var skeptiske til konseptet.

LES OGSÅ:  TEST: Subarus opprykk til eliteserien

Snart 50 år

I slutten av februar starter Branko’s Auto sin 50 års-feiring. Tønsbergs Blad skrev i 2014 om historien, da unge Branko reiste til Norge for å finne sin far, som han hadde mistet kontakten med som barn under krigen. Han startet opp med to tomme hender etter å ha blitt avvist av sin far.

LES HISTORIEN HER

– Det er likevel en hyggelig historie som startet det hele. Mange blir borte etter konkurs, oppkjøp og slikt. Vi har vært lengst under samme navn og eier, 36 av de årene er med Subaru. Det er lett å være positiv med en slik importør, roser Danby.

Fortsetter med premiumbiler

Fra den 1. juni er Branko’s Auto ikke lenger autorisert forhandler av Land Rover/Range Rover og Jaguar.

Hele fem av dagens 11 forhandlere trekker seg. Årsaken er at volumet er for lite til å rettferdiggjøre investeringene som kreves.

LES OGSÅ: Tøffere krav til bilforhandleren

Du vil likevel finne premiumbilene inne hos Branko’s. De fortsetter som agent for Sandven AS i Bergen.

–  Vi skjønner ikke logikken til at lokalene ikke er bra nok, men at det er greit å selge fra samme sted som underleverandør. Men, vi fortsetter slik fordi det er marked for bilene i Vestfold, forklarer Danby.

Artikkeltags