Test av Ford Focus: Mest spennende Ford på lenge

IMPONERENDE FOCUS: Ford har lykkes svært godt med å gjenskape kjøregleden som var så unik med den første Focus-generasjonen.

IMPONERENDE FOCUS: Ford har lykkes svært godt med å gjenskape kjøregleden som var så unik med den første Focus-generasjonen. Foto:

Av

I 2017 ble Ford Focus verdens åttende mest solgte bilmodell. Møt nye Focus, som er utviklet for å være best i klassen.

DEL

For 20 år siden erstattet Ford klassikeren Escort med banebrytende Focus, hvor særlig kjøreegenskapene var av de sjeldne for denne klassen.

Fjerde generasjon Focus, som er på plass hos Ford-forhandlerne i disse dager, er en helt nybygget modell med mål om å være den mest kjøreglade, sikre og praktiske familiebilen i sin klasse, opplyser Ford. Utviklerne har høye ambisjoner, med andre ord.

Nye Focus markerer også en evolusjon for Fords designuttrykk. Innvendig gir den nye designfilosofien et brukervennlig førermiljø og høyere kvalitetsfølelse enn tidligere. Utvendig er designet blitt mer «premium», likevel på en sportslig måte.

LES OGSÅ (+): Biltest Honda CR-V: Kompetent og komfortabel, men er det nok? 

Mange varianter

Nye Ford Focus kommer i fem forskjellige varianter, som fås både som femdørs kombi og stasjonsvogn (+ 10.000 kroner). Valgene står mellom rimeligste Trend, en mer velutstyrt Titanium-variant, den luksuriøse Vignale-modellen, senkede ST-Line – og høyreiste Focus Active med rundt tre centimeter høyere bakkeklaring.

(Artikkelen fortsetter under bildeserien)

I stasjonsvogna har bagasjerommet vokst med 118 liter sammenlignet med dagens modell. Med 608 liter (opptil 1.653 liter med baksetene felt ned) er bagasjeromsplassen nå faktisk større enn i Ford Mondeo og dermed blant segmentets største.

Også femdørsvarianten, som vi prøvekjørte, har litt større lastekapasitet enn dagens modell. Og økt akselavstand bidrar til bedre bakseteplass.

Fords prisbelønte enliters turbo bensinmotor med 100 hestekrefter er utgangspunktet, deretter følger 125 HK. Med 1,5-literen får man 150 og 182 HK å velge mellom.

Diesel er fortsatt viktig for mange markeder i Europa og til nye Focus kan kundene velge mellom varianter på 95, 120 og 150 hestekrefter. Alle motorer møter selvfølgelig de siste Euro-utslippskravene.

LES OGSÅ (+): Test av Hyundai Kona Electric: En super elbil – i 2020 

Kun fossil

Ford opplyser ikke noe om eventuelle kommende elektriske eller hybrid-utgaver av nye Focus. Utgående modell var tilgjengelig som elbil, men ble aldri noen suksess. Men amerikanerne starter nå en stor offensiv, hvor det ligger an til lansering av flere elektriske modeller i tiden fremover. Så nye Focus blir sikkert elektrifisert i løpet av modellperioden.            

Til nye Focus står en rekke førerassistanseteknologier til disposisjon, som adaptiv cruise control med kø- og filsentreringsassistent, trafikkskiltgjenkjenning, blindsonevarsler med varsel om kryssende trafikk og automatisk bremsing. Nye Focus er også første Ford-modell i Europa som tilbys med head-up display.

De adaptive LED-hovedlysene kommer med et kamerabasert kurvelyssystem som leser svinger og veimarkeringer og tilpasser lyset deretter tilsvarende for Opels systemer. En ny selvkjørende parkeringsassistent skal gjøre parkering enklere. Med ett trykk får du en fullautomatisert manøver som enten kan lukeparkere bilen – eller parkere den vinkelrett inn i en luke som i et parkeringshus.

Nydelige kjøreegenskaper

Nytt chassis, med en helt ny og isolert underramme for hjulopphenget bak, gir både bedre komfort og mer presis styring. Og styringen er virkelig fremragende – det var en fornøyelse å ratte testbilen langs svingete Vestfold-veier i testperioden. Ford har lykkes svært godt med å gjenskape kjøregleden som var så unik med den første Focus-generasjonen.

Vi kjørte Focus med den nye 8-trinns automatgirkassa, som giret raskt, sømløst og komfortabelt. Dieselmotoren hadde god seigdragningsevne, men vi ville likevel valgt en bensinmotor til nye Focus sett opp mot den pågående dieseldebatten.

Nytt for Focus er at det finnes ulike kjøreprogrammer å velge mellom; Eco, Normal og Sport. Vi liker også den nye dreiebryteren for automatgirkassa. I tillegg til raskere sjaltevalg, får man litt mer plass mellom forsetene.

Smart teknologi

Med internettilgang i bilen får nye Focus live trafikkoppdateringer for navigasjonssystemet. En mobil WiFi-hotspot gir tilkobling for opptil 10 enheter, slik at passasjerene kan strømme underholdning underveis.

Kombinasjonen av kald vinter og fuktig vår skaper som kjent problemer med hull i veiene. Nye Ford Focus kommer med en helt ny teknologi som skal redusere skaden om du kjører i et veihull. Det fungerer slik: Systemet registrerer når hjulet er på vei ned i et hull. Deretter blir støtdemperne umiddelbart justert, så hjulet ikke faller helt ned. Dermed treffer ikke hjulet den andre siden av hullet like hardt som det ellers ville ha gjort. Analyser og erfaringer fra hundrevis av timer på europeiske veier ligger til grunn i utviklingen av denne løsningen, forteller Ford.

Vi synes at nye Focus imponerer – som stasjonsvogn er dette en super familiebil. Uten elektriske drivlinjer på menyen kan den nye utgaven av Ford Focus likevel få en tøff tilværelse i Norge.

FAKTA FORD

  • Testet modell: Focus 1,5 TDCi Titanium aut.
  • L/B/H (meter): 4,38/1,82/1,45
  • Motor: 1,5 diesel/120 HK/300 Nm
  • Ytelser: 0-100 km/t: 10,2 sek. Toppfart: 193 km/t
  • Forbruk: 0,42 l/mil. CO2: 111 g/km
  • Pris (kr.): Fra 260.000. Testet bil: 369.000 (inkl. ekstrautstyr).

Artikkeltags