Test av Jaguar I-Pace: Knalldebut!

FØRST UT PÅ STRØM: Nye I-Pace er Jaguars første elbil og kan bli en storselger i Norge.

FØRST UT PÅ STRØM: Nye I-Pace er Jaguars første elbil og kan bli en storselger i Norge. Foto:

Av

Elbilen «alle» har ventet på, Jaguar I-Pace, har endelig ankommet Norge. Det engelske kattedyret imponerer med førsteklasses kjøredynamikk kombinert med praktiske egenskaper.

DEL

Jaguars tradisjoner for biler med elegant design og høye ytelser har begeistret mange gjennom flere tiår. Dagens Jaguar-familie består av sedanene XE, XF og XJ, sportsbilen F-Type og de høyreiste E-Pace og F-Pace SUV-ene.

Nå kaster Jaguar seg inn i kampen om elbilkundene og allerede før sommeren hadde godt over 2.000 nordmenn meldt forhåndsinteresse for nye Jaguar I-Pace, som er engelskmennenes første elbil.

Den slanke, kupé-lignende silhuetten med lavt panser, aerodynamisk tak og buet bakvindu er hentet fra superbilen Jaguar C-X75. Det fremoverlente designet bidrar til en luftmotstand på lave 0,29 Cd.

Jaguar Land Rover (som ble kjøpt opp av indiske Tata Motors for noen år siden) produserer I-Pace i Østerrike i samarbeid med Magna Steyr.

LES OGSÅ (+): Test av Mercedes A-klasse: Ny sjef i klassen 

Romslig

I-Pace er i utgangspunktet en mellomstor SUV, men kort panser og langstrakt kupé, kombinert med plassbesparende elektrisk drift, gir allikevel et interiør på størrelse med litt større SUV-er. Baksetepassasjerene har god beinplass, og ettersom bilen ikke har behov for en girkassetunnel, er det i stedet gjort plass til et praktisk oppbevaringsrom på 10 liter. Under baksetene finner du også smårom for nettbrett og bærbar PC. Bagasjerommet er på 656 liter – eller 1.453 liter med nedfelte bakseter. Skiluke mangler dessverre.

Saken fortsetter under bildeserien.

Forsetene er svært bekvemme. Tre digitalskjermer med tydelig grafikk og en oversiktlig midtkonsoll sørger for god ergonomi. Mange av funksjonene kan styres fra rattet, men det blir lett veldig omstendelig. Det romslige interiøret består av sofistikerte materialer og førerplassen gir vesentlig mer premiuminntrykk enn for eksempel i Teslas biler, selv om den fasjonable opplevelsen fra de dyrere Jaguarene uteblir.

Jaguars nyutviklede navigasjonssystem for elbiler vurderer topografien frem til destinasjonen og bruker data fra tidligere reiser, inkludert kjørestil, for å beregne rekkevidde og ladestatus med større nøyaktighet. Kunstig intelligens-algoritmer benyttes for å identifisere førerpreferanser, og skreddersyr deretter kjøringen og interiørinnstillingene i i-Pace i henhold til dette, ifølge produsenten.

LES OGSÅ (+): Nå kommer det «grønne» biler på løpende bånd 

Lang rekkevidde

Med det 90 kWh store litium-ion-batteriet leverer I-Pace en rekkevidde på 470 km etter den nye (og mer realistiske) WLTP-syklusen. Eieren kan lade bilen fra null til 80 prosent på 40 minutter med DC-hurtiglader (100 kW) der 15 minutters lading gir en rekkevidde på 10 mil.

Med hjemmelading fra AC-veggboks (3,7 kW) tar det litt over 16 timer å lade opptil 80 prosent, altså typisk lading over natten. Forvarming av batteriet i forbindelse med lading er mulig. Plasseringen av batteriet mellom de to akslene gir 50:50 vektfordeling og et tyngdepunkt som for eksempel er 13 cm lavere enn i F-Pace, opplyser Jaguar.

– Som elbiler flest er I-Pace svært lettkjørt, det er bare å trykke på knappen for «Start» og deretter «Drive» (her er det ingen girspak!) og så ruller du ut av parkeringsplassen. Men, det lille bakvinduet gir så å si null sikt bakover, så det er bra at ryggekamera er standard, kommenterer medtester for anledningen, Truls Lunde.

Elektrisk sportsbil

For Jaguar har et av målene med I-Pace vært å implementere elbilteknologi i ekte Jaguar-innpakning. Dette betyr ytelser på sportsbilnivå. To elmotorer med drivaksler, som passerer gjennom selve motorene for økt kompakthet, er plassert på hver aksel og yter totalt 400 hestekrefter. Sammen med firehjulstrekk gir dette en akselerasjon fra 0-100 km/t på under fem sekunder.

– Denne bilen er rakettsterk både fra stillestående og under mellomakselerasjoner. Kreftene leveres på en eksplosjonsaktig måte uten forsinkelse samtidig som firehjulsdriften «klistrer» bilen til veien. Joda, dette kan trygt kalles en elbil med sportsbilytelser – pass på førerkortet, humrer Truls Lunde fra førersetet når vi kjører FV32 over Siljan.

Maksimal hengervekt er 750 kilo, noe som naturligvis ikke rekker til store campingvogner, men gjør i det minste at i-Pace fikser kjøring med tilhenger i hverdagen.

Bra totalpakke

Med lang akselavstand og lavt støynivå er nye I-Pace komfortabel etter landeveien. Vår bil var i tillegg utstyrt med luftfjæring og konfigurerbare Dynamics-innstillinger, som ytterligere hevet kjøreopplevelsen. Styringen er presis, men tilbakemeldingene fra rattet er ikke de beste. Men tilsammen snakker vi om en fin match av ytelser, kjørekomfort og dynamikk i denne batteridrevne engelskmannen.

– Jaguar I-Pace er elbilen som særlig de ekstra bilinteresserte blant oss har ventet på. Den er en romslig SUV, som med avansert elektrisk drivlinje og heftige ytelser, plasserer Jaguar helt i forkant av elbilutviklingen, sier Truls Lunde.

Etter testlagets oppfatning er den elektriske Jaguaren et tilnærmet fullverdig alternativ til en fossilbil. Nå må Tesla og andre elbilprodusenter virkelig legge seg i selen for å møte den nye konkurransen innenfor elbilsegmentet fra de store bilmerkene.

FAKTA JAGUAR

  • Testet modell: I-Pace AWD aut. HSE
  • L/B/H (meter): 4,68/1,89/1,55
  • Motor: Elmotor/400 Hk/696 Nm
  • Ytelser: 0-100 km/t: 4,8 sek. Toppfart: 200 km/t
  • Forbruk: 2,12 kWh/mil. CO2: 0 g/km
  • Pris (kr.): Fra 600.000. Testet bil: 838.800 (inkl. ekstrautstyr).

Artikkeltags