Test av Skoda Scala: Romslig og teknologisk

STOR FOR KLASSEN: Nye Skoda Scala er i utgangspunktet en småbil rent konstruksjonsmessig, men konkurrerer mot modeller i Golf-klassen på plass og teknologi.

STOR FOR KLASSEN: Nye Skoda Scala er i utgangspunktet en småbil rent konstruksjonsmessig, men konkurrerer mot modeller i Golf-klassen på plass og teknologi. Foto:

Av

Som plassmester med banebrytende teknologi går nye Skoda Scala i strupen på familieslektningen Volkswagen Golf.

DEL

Skoda Scala er den nye Golf-konkurrenten til Skoda. Navnet Scala kommer fra den latinske betydningen «trapp» eller «stige» og skal symbolisere en bil som har klatret flere trinn på utviklingsstigen, opplyser Skoda.

Nok en gang leverer Skoda en bilmodell mellom de etablerte klassene. Octavia er jo som kjent basert på Golf, men konkurrerer mer med modellene i segmentet over. Og Skoda Superb sammenlignes ofte både mot modeller i mellomklassen og storbilene.

Nye Scala måler hele 4,36 meter fra front til hekk og er dermed lengre enn en Golf. Bilen er likevel basert på Volkswagen-konsernets nye småbilplattform. Nye Scala erstatter nemlig Skoda Rapid og deler derfor teknikk med blant annet VW Polo.

LES OGSÅ (+): Test av Citroën C5 Aircross: Komfortmesteren

Ny designretning

Scala er den første modellen etter Skodas nye designmønster. Utseendemessig har den enkelte detaljer fra konseptbilen Vision RS og minner litt om nye Audi A1. Dynamiske blinklys er eksempelvis en lekker detalj. Vi synes at Scala fremstår mer raffinert enn både Volkswagen Polo og Golf.

(Artikkelen fortsetter under bildeserien.)

Når det gjelder innvendige mål, nærmer Scala seg storebror Octavia. Bagasjerommet tar 467 liter last, det er nesten 90 liter mer enn Golf. Hvis baksetene felles ned, øker volumet til 1.410 liter. Så denne bilen er godt egnet for en liten familie.

Interiøret oppleves litt større enn i Golf. Stolene er meget bra både foran og bak, med fin støtte for hele kroppen. Særlig baksetekomforten imponerer. Materialkvaliteten er høyere enn vi er vant til hos Skoda.

Den tsjekkiske bilprodusenten er kjent for å levere praktiske finesser som paraply i døra og isskrape på innsiden av tanklokket til bilene sine. Også Scala har dette og et par ting til: Et elektrisk betjent tilhengerfeste og elektrisk bakluke som kan lukkes med en fotbevegelse under hekken.

LES OGSÅ (+): Test av nye hybridstasjonsvogner: Lavt forbruk, men varierende plass

High-tech

Både det digitale instrumentpanelet på 10,25 tommer – og infotainmentskjermen på 9,2 tommer – skal være størst i segmentet, ifølge Skoda. Passasjerene har mulighet til å låse og åpne bilen med mobiltelefonen. Programvaren i Infotainment- og kartsystemene kan oppdateres over nettet.

Alle Scala-bilene som leveres vil, som de første bilene fra Skoda, alltid vil være tilkoblet. Dette takket være et innebygd elektronisk SIM-kort, eSIM, som støtter funksjonene nødanrop og proaktive tjenester (hjelp med feil og andre problemer med bilens stand).

Også på sikkerhetsfronten er nye Scala meget avansert. Hvis en kollisjon er nært forestående, lukkes automatisk vinduene samtidig som setebeltene i forsetene strammes. Etter en ulykke forhindrer multikollisjonsbrems bilen fra å rulle ukontrollert videre. Nødanrop-funksjonen ringer automatisk etter hjelp når kollisjonsbeltene eller beltestrammerne i forsetene er utløst, men kan også betjenes manuelt.

Småbilfølelse

Kjøreegenskaper og styring er på høyde med andre biler fra Volkswagen-konsernet, det vil si trygge og forutsigbare, men ikke spesielt spennende. Selve kjørekomforten er nok nærmere Polo enn Golf, altså litt småbilaktig. På dårlige veier er fjæringen eksempelvis litt stump. Så på dette området er fortsatt gamlefar (altså Golf) best.

I sportsinnstillingen strammes styring og demping mens gassresponen blir kvikkere og gir til sammen mer presise kjøreegenskaper på svingete veier.

Den bensindrevne TSI-motoren på 115 hestekrefter, som også leveres med 7-trinns DSG-girkasse (automat), kjenner vi godt fra andre modeller fra Audi, Seat, Skoda og Volkswagen og utgjør kjernen i modellprogrammet.

Ellers tilbys en svakere variant (95 HK) av samme maskin med manuelt gir – og 1,5 TSI med 150 hestekrefter, som vi kjørte. Sistnevnte motor er riktignok ute av prislistene nå om dagen, men skal visstnok komme tilbake. Denne 150-hesteren er sprek og trekkvillig og kler bilen godt. Dieselutgavene av Skoda Scala tas ikke inn til Norge.

Bra totalpakke

Med Scala leverer tsjekkerne nok en velutviklet, praktisk og fornuftig bil som trolig blir en storselger i Europa. Skoda er jo eksempelvis blant de største importertmerkene i Tyskland. Så nye Scala har alle muligheter til å bli en suksessrik modell fra Skoda – unntatt her hjemme, kanskje, hvor markedet i så stor grad domineres av elbiler og hybrider.

Prisene er ganske nærmere VW Golf, noe som kan tyde på at den tyske slektningen kanskje blir noe dyrere ved neste modellskifte, som er like rundt hjørnet.

For øvrig er Skoda i disse dager aktuell med en ladehybridutgave av Superb, mens Skodas første elbil, Citigo e iV, også lanseres i høst.

FAKTA SKODA

  • Testet modell: Scala 1,5 TSI DSG
  • L/B/H (meter): 4,36/1,79/1,47
  • Motor: 1,5 bensin/150 Hk/250 Nm
  • Ytelser: 0-100 km/t: 8,2 sek. Toppfart: 219 km/t
  • Forbruk: 0,62 l/mil. CO2: 141 g/km
  • Pris (kr.): Fra 282.400. Testet bil: 359.200.

Artikkeltags