Test av Toyota Camry Hybrid: Overbevisende comeback

TILBAKE IGJEN: Toyota reintroduserer storbilen Camry i Europa. Japaneren imponerer med høy komfort, god plass og lavt drivstofforbruk.

TILBAKE IGJEN: Toyota reintroduserer storbilen Camry i Europa. Japaneren imponerer med høy komfort, god plass og lavt drivstofforbruk. Foto:

Av

80-tallshelten Toyota Camry er tilbake. Hybridelektrisk drivlinje kombinert med plass og eleganse skal kapre nye kunder til den klassiske japanske sedanen.

DEL

Toyota Camry kom på markedet i 1982 og ble umiddelbart en stor suksess i Norge. Men 20 år senere var salgstallene blitt så lave (fordi Camry manglet både stasjonsvogn og dieselmotorer) at europeiske forhandlere avsluttet importen.

Modellen levde imidlertid videre i resten av verden og har i en årrekke vært på salgstoppen i USA. Med over 700.000 produserte eksemplarer årlig, er Camry faktisk verdens mest solgte sedan i storbilsegmentet.

Skiftende trender, hvor elektrifiserte og bensingjerrige biler i stadig større grad foretrekkes framfor diesel – og utfasingen av Avensis – bereder grunnen for reintroduksjon av Camry i Vest-Europa.

Camry-en som nå kommer hit, er åttende generasjon av den globale varianten, og ble opprinnelig lansert i 2017. Søsterbilen heter Lexus ES 300h og selges også i Norge.

LES OGSÅ (+): Test av Citroën C5 Aircross: Komfortmesteren 

Markant design

Den store trapesformede nedre grillen går nesten over hele frontfangeren. Sidene omfavner grillen på en måte som kan minne om de to skrogene til en katamaran, mens bakparten står i stil med tyske premiumbiler. Et helhetlig og vellykket design, synes vi.

(Artikkelen fortsetter under bildeserien.)

På innsiden har Camry en moderne og ergonomisk førerplass med god plass til både fører og passasjerer. Toyota-kjennere vil kanskje oppdage enkelte små forskjeller i layout og betjening sammenlignet med Corolla og RAV4 på grunn av Camrys amerikanske tilknytning.

Førerposisjonen kan, om ønskelig, senkes behagelig lavt, og det er rikelige justeringsmuligheter for ratt og sete. Med piano-sorte overflater og brytere i metall gir førerplassen et påkostet inntrykk, men fremstår ikke like moderne som i eksempelvis nye Corolla, spesielt multimediadelen.

Et tydelig head-up display i farger sørger for informasjon om fart, cruisekontroll og navigasjon rett i førerens synsfelt. I dyreste utgave, som vi testet, inngår elektrisk justerbare bakseter som opereres via et kontrollpanel i armlenet. I dette panelet kan man også justere aircondition og lydsystem, så her er det bare å kose seg!

Camry har et bagasjerom på 524 liter, som jo absolutt er et brukbart volum for en sedan. Mangelen på stasjonsvogn vil nok likevel begrense interessen for Toyota Camry i Norge.

LES OGSÅ (+): Test av nye hybridstasjonsvogner: Lavt forbruk, men varierende plass 

Gjerrig hybrid

Camrys «selvladende» hybridsystem, hvor en 2,5-liters bensinmotor er kombinert med en elmotor på 88 kW, leverer i alt 218 hester og har et oppgitt drivstofforbruk på 0,53 liter per mil etter ny WLTP-målemetode. Det er imponerende lavt for en såpass motorsterk bensinbil. Og tallene stemmer med virkeligheten – vi kjørte på rundt halvliteren på mila under hele testen.

Som i andre nyere Toyota-er oppfører den trinnløse CVT-girkassa i Camry seg omtrent som et vanlig automatgir. Dermed slipper du «strikk»-følelsen ved kraftig gasspådrag, som jo tidligere var et problem med disse girkassene. Kraftleveringen oppleves ellers som en V6-motor.

Den manuelle girskiftfunksjonen i sportsinnstillingen skjønner vi imidlertid ikke helt poenget med siden bensinmotoren stoppes av hybridsystemet også når man kjører manuelt. Da forsvinner litt av poenget med aktiv bilkjøring. Nei, la elektronikken gjøre giringen selv, og nyt heller den komfortable kjørefølelsen i Camry-en.

Også Camry er konstruert på Toyotas TNGA-plattform (Toyota New Global Architecture), som gir bilen et lavere tyngdepunkt og mer direkte kjøreegenskaper. Joda, Camry kjører riktig bra og er passe sportslig, etter vår smak. Kun litt kvikkere styring ønskes.

Høyt sikkerhetsnivå

Alle modeller har Toyota Safety Sense som standard, som er et sett med aktive sikkerhetsteknologier designet for å hjelpe til med å forhindre, eller redusere, effekten av sammenstøt på tvers av trafikksituasjoner.

Her inngår kollisjonsvern (med funksjon for å oppdage fotgjengere), adaptiv cruisekontroll, filskiftvarsling med styreassistanse, automatiske fjernlys og skiltgjenkjenningsteknologi. Blindsone-monitor ed varsling for kryssende trafikk bak bilen, avstandssensorer foran og bak, og parkeringshjelp leveres også til Camry, opplyser Toyota.

Allerede innstegsmodellen har elektriske setejustering foran og skinninteriør som standard. «Premium» lokker blant annet med navigasjon og 18-tommers lettmetallfelger, mens prøvekjørt topputgave «Platinum» har klimaanlegg med tre soner, head-up display, de elektriske bakseteryggene og et stort JBL lydanlegg.

For hvem?

I Norge, hvor folk flest foretrekker praktiske biler som SUV-er, crossovere og stasjonsvogner, hvem er det som skal kjøpe Camry? Først og fremst dem som kjenner bilen fra tidligere, kanskje. Og ikke minst taxieiere. Men vi kan i hvert fall slås fast at Camry er en stor, komfortabel og motorsterk bil til gunstig pris.

En liten digresjon avslutningsvis: Camry er ikke Toyotas største eller dyreste sedan. Avalon (fem meter lang) topper for eksempel modellprogrammet i Nord-Amerika, mens hjemme i Japan selges også ulike utgaver av Toyota Crown samt gedigne Century.

FAKTA TOYOTA

  • Testet modell: Camry 2,5 Hybrid Platinium
  • L/B/H (meter): 4,89/1,84/1,45
  • Motor: 2,5 bensin+elektro/218 Hk
  • Ytelser: 0-100 km/t: 8,3 sek. Toppfart: 180 km/t
  • Forbruk (WLTP): 0,53 l/mil. CO2: 119 g/km
  • Pris (kr.): Fra 455.900. Testet bil: 501.700.

Artikkeltags