Lexus-familien vokser

NY MODELL: UX 250h er en splitter ny crossover fra Lexus.

NY MODELL: UX 250h er en splitter ny crossover fra Lexus. Foto:

Av

Lexus utvider nå modellprogrammet i hver ende. Den store RX-serien blir syv-seter, mens en splitter ny bilmodell, UX 250h, skal konkurrere i klassen for mindre crossovere.

DEL

Fra lanseringen for rundt 20 år siden har RX-modellen til Lexus vært en av de mest populære luksus-SUV-er på det amerikanske markedet. I Europa har ikke interessen vært like stor, kanskje på grunn av mangel på dieselmotor. Men dette blir neppe et problem fremover siden salget av dieselbiler faller i hele Europa.

I Norge ruller det en del RX-hybrider på veiene. Med den nye L-utgaven gir Lexus nå kundene muligheten til å velge en tredje seterad i RX 450h. Karosseriet er forlenget med 11 centimeter bak bakakslingen (til i alt fem meter), og vinduet i bakluken er gitt en brattere vinkel enn på den ordinære modellen.

LES OGSÅ (+): Test av Nissan e-NV200: Allsidig kassebil på strøm 

Bedre plass

Raden i midten er en tanke høyere for å gi mer beinplass til de som sitter bakerst. For bekvemmelighetens skyld, kan tredje seterad felles ned elektrisk. Den økte lengden sørger for bedre lasteplass.

Noen eksempler på detaljer som fremhever allsidigheten til nye RX L er det flate gulvet i bagasjerommet, koppholdere også til passasjerene på tredje rad, en bagasjeromsduk som lett kan tas ut ved behov og skjulte glideskinner.

(Artikkelen fortsetter under bildeserien)

For øvrig kommer nye RX 450hL med samme sikkerhetsløsninger som vanlig RX. Dette innebærer kollisjonsvern med fotgjengeroppdagelse, aktiv filskiftassistent og adaptiv cruisekontroll. På høyeste utstyrsgrad får man også blindsonemonitor med 360 graders oversikt rundt bilen, parkeringssensor, adaptive fjernlys og justerbare aktive dempere.

 LES OGSÅ (+): Test av Volvo V60: Volvo innfrir igjen 

Skarpe linjer

Stylingen og luksusen fra ordinære RX 450h er selvfølgelig beholdt. Dette betyr en nesten dramatisk blanding av skarpe linjer og vinkler samt spindelgrillen – selve signaturelementet for Lexus – dominerende i fronten. C-stolper i elegant svart utførelse skaper illusjonen av et svevende tak. Inne i bilen finner man den samme roen, luksusen og komforten som man kjenner fra andre Lexus-biler.

Hybrid-systemet er det samme som før. Her kombineres en 3,5-liters V6 bensinmotor med to elektriske motorer som samlet gir en effekt på 313 hestekrefter. En uavhengig el-motor driver bakhjulene ved behov og gir med dette firehjulsdrift. RX 450hL kommer med fire kjøremodi, hvorav et er «EV» som lar sjåføren velge å kjøre på strøm over kortere distanser.

Lader seg selv

Når det gjelder diskusjonen om hva som er best; selvladende hybrider, som Lexus, eller ladehybrider, skal vi ikke gå nærmere inn på dette her. Men den første løsningen «ordner seg selv» og gir et relativt gunstig snittforbruk dersom kjørestilen er rolig og hastigheten moderat. Oppgitt bensinforbruk for RX 450hL er 0,6 liter per mil.

En ladehybrid oppleves derimot mer som en elbil (når man kjører på strøm) og er særlig gunstig over kortere kjøreavstander – og hvis ladekabelen benyttes flittig.

Med den nye og forlengelse versjonen seiler Lexus RX 450hL opp som en interessant luksushybrid for familier som trenger en syv-seter eller større bagasjeromplass. Startprisen er 850.000 kroner.

Ny crossover

Nylig var splitter nye Lexus UX 250h på førvisitt i Vestfold – en modell som først lanseres i Norge om noen måneder. Den nye japaneren blir en direkte konkurrent til Audi Q3, BMW X1, Mercedes GLA og Volvo XC40.

– Dette er en helt ny crossover fra Lexus, som skal konkurrere i segmentet under NX-serien. Modellen har en nyutviklet toliters bensinmotor, som sammen med elektromotorene gir en samlet ytelse på 178 hester. Denne bilen her er den eneste i Norge – lansering skjer ikke før ved årsskiftet, forteller salgsleder hos Lexus Vestfold, Gunnar Næs, stolt. 

Førsteinntrykket er at nye UX har et mer førerorientert interiør enn vi har sett tidligere fra Lexus. Designet er europeisk og interiøret påkostet med en svært høy grad av opplevd kvalitet. Setene har god støtte for kroppen. Girhendler bak rattet gir mulighet for manuell sjalting av automatgirkassa. Føreren kan velge mellom ulike kjøreprogrammer fra «Eco» til «Sport».

Ikke så stor

Mens passasjerene har fine plassforhold i den nye japanske crossoveren, virker bagasjerommet litt snaut på grunn av elmotoren til firehjulsdriften. Den nye Lexus-en oppleves sånn sett nærmere Mercedes GLA enn for eksempel Volvo XC40 rent størrelsesmessig.

Bilen tas kun inn til Norge i hybridutgave. Prisene er ikke klare ennå. I et marked som i stadig større grad etterspør kraftigere biler med høy sittestilling og firehjulsdrift, vil nye Lexus UX 250h utvilsomt ha et stort potensial.

– UX 250h har fjerdegenerasjon hybridlinje fra Lexus og et helt nytt understell. Dette blir en morsom bil å kjøre, avslutter Gunnar Næs.

Artikkeltags