Nissans nye elbil blir en liten prisbombe

LAVT PRISET: Nye Nissan Leaf starter på 236.000 kroner, det er en nesten oppsiktsvekkende gunstig pris på en bil med rekkevidde på 378 kilometer. Bildet er fra førvisningen av bilen hos Vestfold Auto i Tønsberg nylig.

LAVT PRISET: Nye Nissan Leaf starter på 236.000 kroner, det er en nesten oppsiktsvekkende gunstig pris på en bil med rekkevidde på 378 kilometer. Bildet er fra førvisningen av bilen hos Vestfold Auto i Tønsberg nylig. Foto:

Av

Nå vet vi hva andre generasjon Leaf koster.

DEL

Nissan Leaf er Norges klart mest solgte elbil så langt. Nå er det straks klart for andre generasjon. En bil som har blitt kraftig fornyet og ikke minst: Rekkevidden har nå økt til 378 kilometer.

I forkant har det vært stor interesse rundt hvordan Nissan kommer til å prise denne bilen.

Nå vet vi svaret – og her kommer mange potensielle Leaf-kunder til å få en positiv overraskelse.

LES OGSÅ: Nye Leaf trakk mye folk

Langt utenpå konkurrentene

Nissan priser nemlig nykommeren svært aggressivt. Nye Leaf begynner på 236.000 kroner, eksklusive frakt- og leveringsomkostninger.

I forhold til pris, rekkevidde og utstyrsnivå går nye Leaf med dette langt utenpå de fleste konkurrenter.

Dette er for eksempel nesten 100.000 kroner under startprisen på VW e-Golf, den har også mindre rekkevidde enn Leaf.

I praksis er det bare Renault Zoe av dagens konkurrenter som kan matche forhold pris/rekkevidde her, men den er til gjengjeld en god del mindre enn Leaf.

LES OGSÅ: Mer enn 1.000 nordmenn har kjøpt bilen ingen har kjørt

Mye utstyr

En annen viktig fordel for Leaf er leveringssituasjonen. Nissan lover at de i motsetning til mange konkurrenter, skal ha kort leveringstid på bilen. Dette er det store problemet for mange konkurrenter i dag, der Opel Ampera-e virkelig er det store skrekkeksemplet.

Leaf produseres ved Nissans fabrikk i England og der skal det være tatt høyde for at de kan øke takten kraftig hvis etterspørselen tilsier det.

Leaf blir tilgjengelig med mye ny teknologi. For optimal rekkevidde er e-Pedal, som regenererer energi tilbake til batteriet mens bilen triller, standard fra innstegsmodellen.

Det samme gjelder det meste av avansert sikkerhetsutstyr, samt eget varmesystem til batteriet, som igjen sikrer best mulig rekkevidde vinterstid.

(Broom.no)

Artikkeltags