Volkswagen trosser diesel-skandalen og holder konkurrentene unna

I MEDVIND: Daglig leder Marte Helleland ved Møller Bil i Sandefjord (fra venstre), serviceleder for Volkswagen, Morten Bøhler Ludvigsen og selger av nyttekjørtøy, Jørgen Eriksen, gleder seg over utviklingen.

I MEDVIND: Daglig leder Marte Helleland ved Møller Bil i Sandefjord (fra venstre), serviceleder for Volkswagen, Morten Bøhler Ludvigsen og selger av nyttekjørtøy, Jørgen Eriksen, gleder seg over utviklingen. Foto:

Volkswagen knuste konkurrentene, selv etter en brysom dieselskandale. Det viser ferske salgstall for bilbransjen i 2016.

DEL

Supertilbud: 5 kr for alt innhold på nett i 5 uker

– Dette trodde vi nok ikke da det stormet som verst rundt Volkswagen, sier Marte Helleland, daglig leder ved Møller Bil i Sandefjord.

Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser en knusende seier til det tyske merket, hvis du måler biler som ble nyregistrert i løpet av 2016.

I Vestfold ble det registrert 1346 nye personbiler med Volkswagens logo i grillen. Nummer to, Toyota, teller 1001.

VWs andel av personbilmarkedet i Vestfold er på 18,2 prosent. Legger du til søstermerkene Audi (4,4 prosent) og Skoda (4,9 prosent) rullet mer enn hver fjerde bil i Vestfold i 2016 ut fra konsernets fabrikker.

Volkswagen-salget i Vestfold er et lite hakk bedre enn ellers i det norske markedet.

LES OGSÅ: Salget øker etter den store skandalen

– Fått enorm støtte

– Vi har fått en enorm støtte fra kundene mens stormen raste. 1500 biler i vårt distrikt var berørt. En tredjedel er nå oppgradert, og resten er gradvis på vei inn, forteller Marte Helleland.

Underveis har mange i staben hennes hatt tunge dager.

– Mange ansatte her tok det personlig. At vårt system jukset og påførte oss problemer var skikkelig vondt. Derfor er vi glade for at vi ser ut til å komme oss gjennom det hele med tilliten i behold, sier Helleland.

LES OGSÅ:  – VW mer miljøvennlig etter diesel-oppgradering

Hver tredje bil

I Sandefjord rullet hver tredje nybil ut fra Møller Bils lokaler i Gokstadveien i 2016.

– Vi er ganske ydmyke overfor et slikt tall, men det er tydelig at kundene vil ha produktene våre. Vi jobber også systematisk med hele kundeopplevelsen, forteller Helleland.

Møller-avdelingen hun leder har de siste årene vokst kraftig. 10 nye årsverk er opprettet siden Helleland overtok ledelsen av bilforhandleren for fire og et halvt år siden.

I dag er det 43 årsverk i bedriften, som økte omsetningen med 56 millioner til 270 millioner kroner i 2016.

LES OGSÅ: Nye Volkswagen Tiguan – større og bedre

Satser på strøm

Nesten hver 10. nyregistrerte bil i Vestfold i fjor var for øvrig en Golf. Et betydelig antall av disse går helt eller delvis på strøm.

Volkswagen-konsernet har spisset sin strategi ganske vesentlig etter dieselskandalen. Innen 2025 skal Volkswagen-konsernet har 30 helelektriske biler i sitt modellsortiment.

– Disse planene passer godt mot utviklingen i det norske markedet, mener Marte Helleland.

I 2016 biter også ladbare hybrider som Golf GTE godt fra seg på salgsstatistikkene.

LES OGSÅ: Blir hybridene ladet?

Personbilsalget i Vestfold i 2016

  1. Volkswagen (markedsandel 18,2 prosent)
  2. Toyota (markedsandel 13,6 prosent)
  3. BMW (markedsandel 5,9 prosent)
  4. Volvo (markedsandel 5,8 proent)
  5. Mazda (markedsandel 5,7 prosent)
  6. Mercedes-Benz (markedsandel 5,4 prosent)
  7. Nissan (markedsandel 5,3 prosent)
  8. Skoda (markedsandel 4,9 prosent)
  9. Ford (markedsandel 4,6 prosent)
  10. Audi (markedsandel 4,4 prosent)

Artikkeltags