Test av Hyundai Ioniq Electric: Over 30 prosent lengre rekkevidde

FORBEDRET STORSELGER: Populære Hyundai Ioniq Electric har fra før god plass, men får nå flere oppgraderinger innenfor teknikk og design som vil gjøre den mer konkurransedyktig på det norske markedet fremover.

FORBEDRET STORSELGER: Populære Hyundai Ioniq Electric har fra før god plass, men får nå flere oppgraderinger innenfor teknikk og design som vil gjøre den mer konkurransedyktig på det norske markedet fremover. Foto:

Av

Med flere alternative drivlinjer å velge mellom, har Hyundai Ioniq vært en stor suksess i Norge. Nå oppdateres den populære miljøbilen med en rekke nyheter samtidig som at rekkevidden er betydelig forlenget.

DEL

Da Hyundai Ioniq kom på markedet for tre år siden, var dette den første modellen i verden som kunne tilbys i tre elektrifiserte versjoner; hybrid, plug-in hybrid og helelektrisk. Ioniq Electric har siden vært en av de mest solgte elbilene i Norge.

Nå er tiden kommet for en ny og oppfrisket Ioniq, med lengre rekkevidde og finpusset design. Samtidig droppes hybriden uten ladeplugg hos oss på grunn av dårlig salg.

Men Ioniq plug-in videreføres i ny innpakning. Ren elektrisk rekkevidde blir nå 52 kilometer etter WLTP-syklusen.

LES OGSÅ (+): Test av Toyota Camry Hybrid: Overbevisende comeback

30 mil på strøm

Vi har sett nærmere på Ioniq Electric, som kanskje er mest interessant for nordmenn. Viktigste nyhet her er at batteripakken har økt fra 28 kWt til 38,3 kWt, en økning på rundt 36 prosent. Dermed blir rekkevidden på 311 kilometer (WLTP), noe som gjør bilen bedre egnet som en elektrisk familiebil. Samtidig øker antallet hestekrefter fra 120 til 136.

Noen skulle kanskje ønske seg spesifikasjoner på linje med Hyundais egen Kona Electric, som har en batteripakke på hele 64 kWt – og 204-hesters motor, men dette ville trolig gjort Ioniq mye dyrere.

Ombordladerens kapasitet har økt fra 6,6 kW til 7,2 kW, slik at man kan man lade hurtigere hjemme. På en 100 kW-hurtigladestasjon skal batteripakken nå kunne lades fra 0 til 80 prosent på 54 minutter, opplyser Hyundai.

Nye Ioniq Electric får mulighet for «enpedals-kjøring». Dette betyr at sjåføren skal kunne bremse bilen til stillestående utelukkende ved hjelp av regenereringsfunksjonen.

Nytt er også en ekstra gjerrig kjøremodus Eco+, som gir lavere energiforbruk enn Eco, Comfort og Sport innstillingene, blant annet ved å begrense bilens toppfart til 90 km/t.

LES OGSÅ (+): Test av Kia ProCeed: Oppsiktsvekkende lekker

Mer elegant

Utseendemessig er endringene ganske synlige på nye Ioniq Electric. Lyktene har fått en mer raffinert utforming og grillen er kraftigere. Sammen med de nye baklyktene, og et par andre mindre endringer her og der, fremstår den sørkoreanske elbilen betydelig mer elegant og moderne enn før, synes vi, selv om dette fortsatt kanskje ikke er den peneste modellen i klassen.

Innvendig har det nye dashbordet gitt plass til en skarp 10,25-tommers infotainmentskjerm. Den brede skjermflaten gjør det mulig å vise mye forskjellig informasjon samtidig.

Ved hjelp av brukergrensesnittet Bluelink kan man styre funksjoner som klimaanlegg og dørlåser fra smarttelefonen. Det er også mulig å starte og slå av motoren fra Bluelink-appen samt sjekke batteristatus, styre lading med videre.

Nye Ioniq er Hyundais første modell med nødanropssystemet eCall, som sørger for at bilen automatisk ringer nødetater om airbagene løses ut. Viktig informasjon om bilen, som tidspunkt for ulykken, hvilken retning man kjørte i, og om airbager eller andre trykksensorer er utløst, sendes automatisk til nødetatene.

Ioniq Electric har også tilgang til oppdatert informasjon om ladepunkter og ladestasjoner, trafikksituasjon, fotobokser og parkeringsplasser i nærheten. Støtte for Android Auto og Apple CarPlay er standard, og med multi-bluetooth kan flere telefoner være tilkoblet samtidig, opplyser Hyundai.

Utvidet sikkerhet

Hyundai Ioniq har tidligere gjort det svært bra i kollisjonstestene til EuroNCAP. Den nye utgaven får likevel enda flere sikkerhetssystemer, og det automatiske nødbremsesystemet får nå støtte for syklistgjenkjenning, i tillegg til bil- og fotgjengergjenkjenning.

Filskifteassistent og fjernlysassistent er standard, mens fartsgrensene fanges opp ved hjelp av kameraet i frontruten. Systemet for adaptiv cruise control er også oppgradert.

Akkurat som tidligere oppleves også den nye utgaven av Ioniq Electric forutsigbar og trygg på veien – bilen er rett og slett trivelig å kjøre. Den er ikke blant de raskeste elbilene på markedet, men det kraftige dreiemomentet sørger likevel for et bra skyv ved at kreftene, som følge av den elektriske drivlinjen, kommer helt uten forsinkelser. Her er jo elmotorer fantastiske.

Bra kjøp

De siste par årene har det kommet mange elbilnyheter på det norske markedet, men flere av de nyeste elbilene har blitt ganske kostbare etter hvert, selv mindre modeller. Konsernslektningene Hyundai Kona Electric og Kia e-Soul med størst batteri nærmer seg eksempelvis 400.000 kroner.

Ioniq Electric er en av få elbiler på markedet til en noenlunde fornuftig pris som gir plass til hele familien. Med oppgradert batteripakke og høyt utstyrsnivå vil bilen trolig opprettholde populariteten i Norge.

Vi synes at nye Hyundai Ioniq Electric framstår som et fornuftig kjøp pris, rekkevidde og plass tatt i betraktning.

FAKTA HYUNDAI

  • Testet modell: Ioniq Electric
  • L/B/H (meter): 4,47/1,82/1,45
  • Motor: Elmotor/136 Hk/290 Nm
  • Ytelser: 0-100 km/t: 10,2 sek. Toppfart: 165 km/t
  • Forbruk: 1,38 kWt/mil. CO2: 0 g/km
  • Pris (kr.): Fra 282.900. Testet bil: 306.600.

Artikkeltags