Test av Kia ProCeed: Oppsiktsvekkende lekker

Av

Kia ProCeed er et kult og annerledes bilvalg. Utseende minner om Porsche Panamera og bilen kan fås med en motor på over 200 hester.

DEL

Kia har en offensiv modellpolitikk og fyker oppover salgslistene i Europa om dagen. Denne produsenten har nemlig svært god innsikt i hva slags biler markedet vil ha.

I Norge er elbilene e-Soul og e-Niro mest aktuelle, men det importeres også flere andre interessante modeller, som er verdt å ta en titt på.

Golf-utfordreren Kia Ceed, for eksempel, er en meget bra bil som noe ufortjent har havnet under radaren i Norge. I tillegg til ordinær kombi, leveres Ceed også i romslig stasjonsvognutgave.

Med ProCeed har imidlertid Kia dratt strikken enda lenger når det gjelder designspråk – dette er bilen for dem som liker å skille seg ut i trafikken. Kia ProCeed er på mange måter en frekkere Ceed, hvor gode plassforhold kombineres med et ekstra sporty design.

LES OGSÅ (+): Test av Toyota Camry Hybrid: Overbevisende comeback

Mercedes-light

ProCeed er bygget etter samme lest som Mercedes-Benz sine Shooting Brake modeller, altså som en kupéliknende stasjonsvogn. Sørkoreaneren kan eksempelvis minne litt om Mercedes CLA. Porsche Panamera og BMWs GT-modeller er andre eksempler på biler med tilsvarende linjeføring. Men en direkte konkurrent til Kia ProCeed finnes ikke på markedet i dag – det er bare premiumprodusentene som frem til nå har utviklet disse nisjemodellene.

Den sterkt skrånende taklinjen, og de tøffe baklyktene, løfter ProCeed betydelig fra den mer trauste stasjonsvogna. Samtidig er lasteplassen sjenerøse 594 liter, altså ikke langt unna de 625 literne i Ceed stasjonsvogn. Lasterommet er imidlertid langt og grunt, noe som begrenser utnyttelsesmulighetene. Pakking i høyden blir vanskelig på grunn av den skrå bakluka.

I baksetet sitter man lavt, noe som sammen med litt små sideruter, reduserer romfølelsen. Så ønsker du deg en mest mulig åpen og luftig kupé, er stasjonsvogna et bedre valg. Men baksetet kan felles ned i forholdet 40:20:40, dermed har du skiluke til vinterferien.

Førerplassen er omtrent identisk med de andre Ceed-modellene, det vil si ryddig, moderne og funksjonell. Separate brytere med snarveier for hovedfunksjonene på infotainmentskjermen er en fin og brukervennlig løsning. Interiøret er ellers utformet i europeisk stil og har et gjennomført delikat preg.

LES OGSÅ (+): Test av Skoda Scala: Romslig og teknologisk

Sportslig

Kombimodellen av Kia Ceed, som vi har testet tidligere, ga et bra kjøreinntrykk. ProCeed er hakket hvassere på veien – her har Kia finjustert demperne og gjort dem stivere. Bilen trives godt ved rask landeveiskjøring, hvor automatgirkassen er med på skiftene. Går det enda fortere, blir girkassa litt for langsom til å gi den ekstra sportslige karakteren. Styringen er smidig og presis. Alt i alt er dette den beste Kia-en vi har kjørt (men vi har ikke testet Stinger da).

En liten irriterende detalj: Dersom du velger manuell sjalting, legger indikatoren for anbefalt girskift seg over visningen for aktivt girtrinn i displayet. Dermed mister du oversikten over hvilket gir du faktisk kjører i. Det burde være en enkel sak å få plass til begge deler samtidig i displayet.

ProCeed leveres med to alternative bensinmotorer, der toppversjonen 1,6 GT yter 204 hester. Man kan også få en 1,6-liters dieselutgave med 136 hestekrefter.

Vi testet ProCeed 1,4 GT Line med 140 gamper under panseret. Dette er en responsiv og sterk turbomotor for daglige gjøremål. Sett opp mot prisdifferansen på «bare» 30.000 kroner, ville vi likevel valgt 204-hesteren til ProCeed for enda større kjøreopplevelser.

Mye utstyr

Kia ProCeed er utstyrt med alle sikkerhetsløsninger som er vanlig i dag, som bidrar til tryggere kjøring og lavere risiko for uhell. Bilene er ellers godt utstyrt med blant annet elektrisk justerbare skinnseter, navigasjon, stort soltak, JBL lydanlegg og mye annet snadder som standard.

Med modeller som ProCeed og Stinger er Kia flinke til å utvikle modeller til dem som velger bil med hjertet, men bilene passer ikke for alle. Særlig ikke oss nordmenn, som ofte foretrekker mer praktiske biler.

Neste nye Ceed-variant er XCeed, en ladbar SUV som kommer hit ved årsskiftet. Kommende XCeed blir en viktig modell for Kia og vil nok nå ut til en vesentlig bredere kjøpegruppe enn ProCeed.

FAKTA KIA

  • Testet modell: ProCeed 1,4 GT Line aut.
  • L/B/H (meter): 4,60/1,80/1,42
  • Motor: 1,4 bensin/140 Hk/242 Nm
  • Ytelser: 0-100 km/t: 9,4 sek. Toppfart: 205 km/t
  • Forbruk: 0,56 l/mil. CO2: 129 g/km
  • Pris (kr.): Fra 423.300. Testet bil: 439.500.

Artikkeltags