Test av Nissan e-NV200: Allsidig kassebil på strøm

FUNKSJONELL: Elektriske Nissan e-NV200 Evalia er en fin løsning for drosje- og sjåførtjenester eller til bruk som familiebil.

FUNKSJONELL: Elektriske Nissan e-NV200 Evalia er en fin løsning for drosje- og sjåførtjenester eller til bruk som familiebil. Foto:

Av

Elektriske Nissan e-NV200 tilbys i to forskjellige varianter; toseters varebil eller flerbruksbil. I høst kommer dessuten en egen campingbilutgave.

DEL

I Nissan e-NV200 kombineres de praktiske egenskapene til NV200 varebil med drivlinjen til verdens mest solgte elbil, Nissan Leaf. Modellen blir produsert på Nissans anlegg i Barcelona og var fjorårets mestselgende, helelektriske varebil i Europa.

Nylig fikk japaneren større batteri og dermed økt rekkevidde. Det nye 40 kWt-batteriet gir en rekkevidde på 301 km ved bykjøring (WLTP-syklus) på én enkelt lading. For blandet kjøring, som jo er den normale måten å måle rekkevidden til elbiler på, er tilsvarende tall 200 km. 65 prosent økt batterikapasitet gir altså mye lengre rekkevidde enn hos førsteutgaven fra 2014.

Kundene kan velge mellom versjonene e-NV200 varebil og e-NV200 Evalia personbil samt fra i høst – en ny campingbilutgave. Denne kassebilen henvender seg derfor til et bredt publikum.

LES OGSÅ (+): Test av Volvo V60: Volvo innfrir igjen 

Mellomstor kassebil

Varebilen har 4,2 kubikkmeter lastevolum, noe som tilsvarer to europaller. Maksimal nyttelast er oppgitt til 569 kilo (4-dørs varebil) og 530 kilo (med ekstra skyvedør). Bakdører med stor åpningsvinkel og skyvedører på sidene gjør lasting og lossing raskt og effektivt. Med et lastegulv med kun 52 cm bakkeklaring er den veldig enkel å laste.

Saken fortsetter under bildeserien.

Passasjersetet foran kan legges helt ned til bruk for et mobilt kontor eller liknende. Varebilutgaven av e-NV200 har tillatt tilhengervekt på 410 kilo.

Å anskaffe en slik elektrisk varebil kan være et godt miljøtiltak for bedrifter. Den hendige størrelsen er ideell for henting og levering av varer i alle slags små og store bysentra.

I dag konkurrerer e-NV200 først og fremst med Renault Kangoo Z.E. og tvillingene Citroën Berlingo/Peugeot Partner. Men flere varebilmodeller med nullutslipp er nå for full fart inn på markedet.

LES OGSÅ (+): Test av Jaguar I-Pace: Knalldebut! 

Smart syv-seter

Nissan e-NV200 Evalia er alternativet for bedriftskunder med behov for passasjertransport eller familier som ønsker seg en elektrisk flerbruksbil. Dette er for tiden den eneste helelektriske varebilen med syv seter som er tilgjengelig i Europa, ifølge Nissan. Passasjerene på andre og tredje seterad sitter høyt, med fint utsyn fra de store vinduene.

Norske kunder kan velge å kjøpe bilen med bare fem seter, men de fleste vil nok betale de 12.000 kronene ekstra for to flere sitteplasser – dette er jo en super bil å kjøre barna i gata til og fra fotballkamper med.

Evalia i femseters personbilutgave kan trekke en liten henger på 150 kilo, mens i versjonen med syv seter «spiser» totalvekten opp muligheten for å trekke noe som helst bak.

Campingbil

Siste nytt er at e-NV200 også kan leveres som campingbil med plass til opptil fire personer. Her er praktisk utstyr som kokeapparat, kjøleskap og vask med rennende vann selvfølgelig på plass. Om natten forvandles interiøret til et komfortabelt soverom med madrasser for to personer, tettsittende vindusskjermer og varme/kjølesystem. Campingversjonen av e-NV200 kommer bare i 4,40-meters lengde. Også campingbilen har 200 km rekkevidde mellom oppladingene.

Vi prøvekjørte personbilen e-NV200 Evalia, som var lettkjørt og rask opp til rundt 50-60 km/t. Deretter avtok kreftene noe. Ved rolig bykjøring var strømforbruket bemerkelsesverdig lavt, til tross for at Nissan oppgir et blandet forbruk på 2,59 kWt per mil (WLTP), noe som er en god del høyere enn Leaf. Men det har trolig sammenheng med at e-NV200 har større luftmotstand og høyere vekt. Husk at kjørestil, vær- og temperaturforhold og andre faktorer vil påvirke reelt forbruk.

Ved hurtiglading er ladetiden 40 til 60 minutter opp til 80 prosent kapasitet. Hjemmeladeren bruker 7 timer og 30 minutter. Koblet til vanlig stikkontakt må du regne over 21 timer.

Varebil i bunn

Både design og kjøreegenskaper avslører at opphavet til Evalia er en varebil. Vi opplevde eksempelvis fjæringen litt stump over brå ujevnheter og førerposisjonen som litt «bussaktig». Men batteripakken sørger for lavt tyngdepunkt og dermed lite krengningstendenser i svingene.

Nissan e-NV200 leveres med ryggekamera, nøkkelfritt start-/låssystem og et oppgradert navigasjonssystem. Aktiv oppvarming og kjøling av batteripakken er standard.

Med Nissans EV-app kan du organisere og planlegge arbeidsdagen og kjøreturene fra smarttelefonen, nettbrettet eller datamaskinen, og spore og logge førerrapporter digitalt. Eieren kan undersøke batterinivået, starte batterilading og stille inn kjøretøyets klimakontroll via fjernstyring.

Nissan e-NV200 varebil er en smart elektrisk distribusjonsbil, mens prøvekjørt Evalia kan være et godt familiebilalternativ hvis man verdsetter praktisk nytte og lave brukskostnader. Dette er i alle fall Norges desidert billigste elektriske syvseter. Du må imidlertid leve med at kjøreegenskapene ikke er helt som i en personbil og at en langtur kan kreve ofte lading.

FAKTA NISSAN

  • Testet modell: e-NV200 Evalia 40 kWt
  • L/B/H (meter): 4,56/1,76/1,86
  • Motor: Elmotor/109 Hk/254 Nm
  • Ytelser: 0-100 km/t: 14,0 sek. Toppfart: 123 km/t
  • Forbruk: 2,59 kWt/mil. CO2: 0 g/km
  • Priser (kr.): Varebil fra 300.190. Evalia fra 334.040. Testet bil: 346.040.

Artikkeltags