Test av nye hybridstasjonsvogner: Lavt forbruk, men varierende plass

Teknologisk suveren: E-klasse er første modell som er utstyrt med den splitter nye hybridteknologien til Mercedes-Benz. Vi erfarte svært gode forbrukstall med E 300de. Startprisen er forholdsvis gunstig sett opp mot motorstørrelse, kjørekomfort og premiumopplevelse.

Teknologisk suveren: E-klasse er første modell som er utstyrt med den splitter nye hybridteknologien til Mercedes-Benz. Vi erfarte svært gode forbrukstall med E 300de. Startprisen er forholdsvis gunstig sett opp mot motorstørrelse, kjørekomfort og premiumopplevelse.

Av

Hybrider er populært i Norge, men hvordan påvirker teknologien de praktiske egenskapene ved bilene? Vi har sett nærmere på tre nye stasjonsvogner med elmotorer under panseret.

DEL

De siste årene har hybridbiler, spesielt de ladbare modellene (plug-in hybrider), tatt store markedsandeler i Norge. Med betydelige avgiftsfordeler for kjøretøy med stikkontakt, har nordmenn kunnet kjøpe eksklusive biler til «svenske-priser».

Vi har sett nærmere på årets nye stasjonsvogner fra Ford, Mercedes og Volvo med hybriddrift. Bilene tilhører forskjellige klasser og segmenter og er derfor ikke direkte sammenlignbare. Poenget i testen er å se nærmere på fordeler og ulemper ved ulike tekniske løsninger i sammenheng med praktiske erfaringer. Det er nemlig ikke sikkert at en hybrid passer deg og ditt behov.

Nærmere om bilene

Volvo V60 ble lansert i helt ny utgave i 2018, mens ladehybridutgaven T8 først kom på markedet i år. Den har samme tekniske løsning som de andre Volvo-hybridene, som betyr at en firesylindret turboladet bensinmotor driver forhjulene, og en elektrisk motor driver bakhjulene. Samlet effekt er 390 hester. At drivlinjen gir firehjulsdrift er en stor fordel i vinterlandet Norge. Elektrisk rekkevidde er oppgitt til rundt 50 km.

Mercedes var tidlig ute med plug-in hybrider, men de første modellene hadde begrenset rekkevidde på strøm. E-klasse er først ut i en rekke nye ladehybrider fra Mercedes, hvor du kan velge mellom kombinasjonene bensin/batteri eller diesel/batteri begge med elektrisk rekkevidde på 50 km. I testet E 300de er en toliters dieselmotor kombinert med en elmotor på 90 kWh, som til sammen gir 306 hester.

Dagens Mondeo-generasjon ble vist frem første gang i 2012, men kom ikke på markedet før i 2014. Hybridversjonen er imidlertid ny i år, og har en bensinmotor på 2,0 liter og en elektrisk motor som i alt yter 187 hestekrefter. Den elektriske motoren drives med energi som oppnås ved bremsing og ved kjøring i utforbakker, som i Toyotas hybrider. Så dette er altså ingen ladehybrid.

Store forskjeller i forbruk

Som nye ladehybrider flest, har både Mercedes og Volvo tilstrekkelig elektrisk rekkevidde til at daglig kjøring til og fra jobb, skole og barnehage kan skje på strøm, hvis du lader bilen ofte, vel og merke. Dermed har du to biler i ett; en utslippsvennlig batteribil til hverdagsbruk – og en langturbil på fossilt brensel.

Fords hybridløsning handler mest om å matche dieselens tradisjonelle lave forbrukstall med en bensinelektrisk drivlinje og gir liten «elbil-følelse». Dersom du ofte legger ut på lange kjøreturer, kan en slik hybrid likevel være rimeligere å kjøre med enn ladehybridene på årsbasis, fordi mindre batteripakker betyr lavere vekt, som igjen gir lavere bensinforbruk.

Vi kjørte fra Larvik til Kongsberg, deretter sydover langs Eikeren og til slutt E18 tilbake til Larvik, totalt 22 mil. Bilene ble kjørt etter hverandre, med bytte av sjåfør hvert 20. minutt uten lading underveis.

Mercedes-en, med kun halvliteren på mila, brukte over 20 prosent mindre drivstoff enn Volvo V60 T8 (0,66 liter/mil). Å kombinere diesel med elektrisk drift framfor bensin viser seg altså å gi betydelige drivstoffbesparelser.

Etter de første 15-16 milene lå Volvo og Ford likt på forbruk. Mondeo Hybrid endte til slutt på relativt gunstige 0,61 liter per mil, og derfor 8 prosent lavere enn V60 T8, men husk at sistnevnte har mye kraftigere bensinmotor.

Lite bagasjerom

Fords problem med den nye hybriden er den merkelige bagasjeromsløsningen. Det er tydelig at en hybridelektrisk drivlinje ikke var planlagt i konstruksjonen av bilen – mye plass forsvinner på grunn av det høye gulvet. Stasjonsvogna har 403 liter bagasjeplass, mot 500 liter i den vanlige fossilutgaven.

Også Mercedes E-klasse lider av at det nå er plassert batterier om bord. En ellers svært romslig stasjonsvogn mister hele 200 liter lasteplass som ladehybrid, til 440 liter. Batterikassa tvers over lastegulvet gjør det dessuten vanskelig å utnytte bagasjerommet effektivt.

I Volvo V60 derimot er situasjonen annerledes. Med 529 liter til disposisjon har T8 nøyaktig samme kapasitet som sine fossildrevne søstre, så her mister du ikke noe bagasjeplass ved å velge en hybridutgave.

Komfortable tyskere

Mondeos fortrinn har alltid vært de gode kjøreegenskapene. I hybridutgaven er komfort vektet høyere enn sportslighet, noe som sammen med det lave støynivået gir utmerket komfort etter landeveien. Vignale-utstyrsnivå byr på lekre eksteriørdetaljer, men førerplassen til Mondeo er veldig gammeldags. Totalt sett faller Mondeo Hybrid litt igjennom på grunn av alder og dårlig lastekapasitet.

Hybridløsningen i E-klasse imponerer – her går ikke drivstofforbruket av hengslene når batteriet er tomt. Samtidig byr bilen på bjørnesterk motor, nydelig kjørekomfort, moderne førermiljø og høy premiumfølelse – til gunstig inngangspris. Diesel er fortsatt populært i Europa, men fy-fy i Norge. Mercedes’ dieselmotor i 300de slipper imidlertid ut svært lite miljøskadelige nitrogenoksider, viser tester utført av ADAC (Tysklands svar på NAF).

E-klasse havner imidlertid likevel i samme felle som Mondeo – drøye 400 liter effektivt bagasjerom holder ikke mål for en 4,9-meters lang stasjonsvogn. Vi tipper at ingeniørene i Stuttgart får kontroll på batteriplasseringen i neste modell.

Volvo mest praktisk

Med gode plassforhold for både passasjerer og last, slår Volvo knock-out på de andre nykommerne når det gjelder praktiske egenskaper, men merk altså at svensken kan bli tørst etter landeveien. Ellers har V60 T8 lekkert design, delikat og funksjonelt interiør, kraftig motor og supre kjøreegenskaper. Volvo-ene begynner imidlertid å bli ganske dyre.

I denne testen kåres ingen vinner siden bilene er så forskjellige. Vår anbefaling er at du tenker nøye igjennom ditt kjøremønster og bilbehov når du kjøper en hybridbil.

Takk til Freddy Evensen og Truls Lunde for bistand til gjennomføring av testen.

FAKTATABELL

Biltype: Ford                      Mercedes                          Volvo
Hybridtype: HEV bensin PHEV diesel   PHEV bensin
Elektrisk rekkevidde: - ca. 5 mil  ca. 5 mil
HK/Dreiemoment: 187/173 306/700 390/640
Forbruk, oppgitt (liter/mil) 0,44 0,16 0,21
Forbruk, test (liter/mil) 0,61 0,50 0,66
Bag.volum (liter)  403 440 529
Pris, hybrid fra kr.    458.900 618.900 660.000
Pris, testbil kr.  555.000 786.000 698.000

Artikkeltags