Den ser ut som en Golf og er nesten like stor, men den koster 76.000 mindre

MYE STØRRE: Nye Polo er åtte centimeter lengre enn forrige modell. Akselavstanden er strukket til 2,54 meter, under 10 cm kortere enn Golf.

MYE STØRRE: Nye Polo er åtte centimeter lengre enn forrige modell. Akselavstanden er strukket til 2,54 meter, under 10 cm kortere enn Golf. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Den ligner på Golf og er nesten like stor. Er lillebror Polo bilen som kan vippe den evige salgsvinneren Golf ned fra tronen?

DEL

På 10 meters avstand ser du knapt forskjell. Interiøret er like fint. Setene er gode, baksetet er romslig nok for voksne, og bagasjerommet på 349 liter er faktisk 10 liter større enn på Golf, i hvert fall den med elektrisk drift.

Vi har testet nye Volkswagen Polo med 1-liters tresylindret bensinmotor og DSG automatkasse.

Den er 35 centimeter lenger enn første generasjons Golf, som ble lansert i 1974. Når startprisen på Polo også er 76.000 kroner lavere enn på storebror, er det vanskelig å finne rasjonelle argumenter for hvorfor Golf skal beholde sin evige plass på toppen av salgsstatistikkene.

Lenger sør i Europa er småbiler som Polo langt mer populære enn i Norge. Slik sett er Polo ekstremt viktig for tyskerne.

LES OGSÅ: Test av pickuper: Med tøffinger på tur

Trygg og presis

Kjøreegenskapene hindrer neppe Polo i å plage storebror. Bilen ter seg veldig volkswagensk på veien, trygg, presis og med et passe stramt understell. Polo gjør deg ikke mør i ryggen fordi den er for hard og sportslig. Du merker heller ikke ujevnheter i veien særlig godt. Støyen er lav, både fra dekk og motor.

Bilen er åtte centimeter lengre enn forrige modell. Akselavstanden er strukket til 2,54 meter, under 10 cm kortere enn dagens Golf-modell og under 3 cm kortere enn på Golf i forrige generasjon.

Det gjør at komforten er god. Polo er ikke utpreget spennende å kjøre, men det er heller ikke det de typiske kundene ønsker seg.

Vår mening er at Polo langt på vei matcher en god del større biler i kjøreegenskaper. Som Golf. I sin egen klasse er den minst like god som Ford Fiesta, bilen som en stund har hatt best kjøreegenskaper i småbil-segmentet.

LES OGSÅ: Volkswagens nye premium-flørt er flott, men knuser den Audi og BMW?

(saken fortsetter under bildeserien)

Godt utstyrt

Interiøret er også veldig volkswagensk, rent, ryddig, oversiktlig og stilig, uten å bli alt for kjedelig. Blant annet lives det opp av flere fargekombinasjoner. Alt du tar på kjennes dessuten solid.

Utstyrsmessig er den på et nivå vi ikke har pleid å forvente av småbiler. Derimot har den det du venter av en moderne bil av både oppkoblingsmuligheter, sikkerhetssystemer og assistansefunksjoner, som automatisk kollisjonsbrems på landeveien og automatisk bybrems for biler og fotgjengere.

Til og med LED hovedlys, halvautomatisk parkering og adaptiv cruise kontroll er tilgjengelig. Polo kan også leveres med Active Info-display som erstatning for de tradisjonelle instrumentene. Det gir større valgfrihet.

LES OGSÅ: Volkswagen forbedrer bestselgeren sin – men endringene er ikke enkelt å se

Kommer som GTI

Utvendig tar vi oss selv i å tenke at bilen kanskje blir litt kjedelig. Med vinterdekk på mye gummi dempes den egentlig stilige designen litt. Bilen blir antakelig mye finere med sommerdekk på litt lavere profil.

Volkswagen har gjort det til en vane å ikke gjør altfor store endringer ved modellfornyelsene. Så også nå. Likheten med Golf er også slående.

Ved introduksjonen kommer Polo med 3-sylindrede 1,0-litersmotorer fra 65 til 115 hestekrefter, alle på bensin. En 4-sylindret motor med 1,5 liters volum og 150 hester er også ventet.

Dessuten kommer Polo i modellen som kan bli en skikkelig morobil: En GTI med 2-liters TSI-motor og 200 hester.

Selv kjørte vi 95-hesteren med DSG-kasse, en kombinasjon som gjorde bilen både lettkjørt og passe rask. Å komme seg opp i 100 km/t tar 10,8 sekunder, det samme som første generasjons Golf GTI.


FAKTA

  • Testbil: Polo 95 hk 1,0 TSI Business
  • Forbruk: 0,46 l/mil
  • Pris: 260.600,-
  • Pris billigste modell: 204.800,-

Artikkeltags