Denne bilen er mye morsommere enn du tror

FAMILIEBIL: Utover at bilen har en fantastisk motor og noen morsomme innstillinger for understellet, er AMG43-versjonen ganske lik vanlig E-klasse.

FAMILIEBIL: Utover at bilen har en fantastisk motor og noen morsomme innstillinger for understellet, er AMG43-versjonen ganske lik vanlig E-klasse. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Hva får du hvis du tar en flott familiebil og spekker den med motor og kjøreglede?

DEL

Vi har testet Mercedes E-klasse i AMG43-utgave. Stasjonsvognen som rommer både barneseter og barnevogner og flyttelass for studenten som flytter hjemmefra og gressklipperen som skal på service. Hengerfeste har den også.

Men den rommer også et rovdyr av en motor med 401 sinte hestekrefter, som trekker på alle fire hjul.

Bilen kan fort oppfattes som en familiestasjonsvogn med en tynnhåret direktør bak rattet. Men skjønner du hva bokstavene og tallene på bakluka betyr, skal du ha bra med selvtillit før du prøver å flise den ut av lyskrysset. 0-100 går unna på 4,7 sekunder.

Kolleger i motorpressen kaller E-klasse stasjonsvogn markedets beste familiebil.

Men AMG-motorens snerr på høyt turtall vil først og fremst få en bilentusiast til å ønske seg en lang rett vei uten fartsgrenser.

LES OGSÅ: Her er bilen som nesten kjører selv

Komfort i særklasse

For en stund siden kjørte vi en av verstingene fra Mercedes-AMG, C-klassen i AMG63S i stasjonsvogn-utgave. Med over 500 hestekrefters V8-motor var bilen et avsindig fyrverkeri. Men til daglig bruk blir den rett og slett for brutal.

E-klassens AMG43-modell med 3-liters V6 blir ikke det. Er du forsiktig med gassen og velger kjøremoduset "comfort" ruller bilen komfortabelt dit den skal.

Du sitter godt og er omgitt av et interiør som oser kvalitet. Bagasjerommet er på 640 liter og har plass til det meste, setene er gode, rattet er fantastisk godt å holde i, og automatkassa kjennes knapt. Forbruket er heller ikke avskrekkende.

Enkefru Olsen nede i gata vil neppe skjønne hva du kjører, bortsett fra at det er en Mercedes.

Med mindre hun studerer bremseanordningene innenfor de påkostede felgene, da. Påskriften "biturbo" på forskjermene er også beskjedne nok til at du stort sett vil slippe unna med det.

Men liker du ting som flytter på seg vil du elske bilen – og garantert velge kjøremodus "Sport +".

Det meste ved bilen er egentlig så nær perfeksjon som du kommer. Til og med din bil-uinteresserte ektefelle vil like alt. Unntatt prisen, selvsagt.

LES OGSÅ: Dette kjører de mest tilfredse bileierne i Norge

saken fortsetter under bildeserien

 

Føles ikke som noen kopi

Den nye trenden med vei-vennlige modeller av performance-bilene har allerede vart en stund. Det var Audi som var først ute med sine S-modeller. Så fulgte BMW opp med M-serien.

Mercedes kopierer slik sett et allerede innarbeidet konsept med sine AMG-biler.

Men resultatet er ikke mye kopi-aktig. AMG-versjonene får jevnlig motorpressens hyllest.

E-klasse AMG43 er en diger bil på 1,9 tonn og nesten fem meters lengde. Den har mer komfort og er hakket mindre leken enn lillebror C-klasse, men har likevel mye kjøreglede.

Presser du den hardt i svingene, kan du ikke unngå å merke størrelsen og vekten. 

Det adaptive understellet gjør likevel en god oppstrammer-jobb når du velger et av sportsmodusene. Kjører du rett frem, er alt velstand.

LES OGSÅ: Test: Rampete SUV

Dyrt ekstrautstyr

Krysser du av for godt med ekstrautstyr er E-klassen kanskje den flotteste bilen Mercedes lager. Sammenligner du med S-klassen, er E-klassen lettere og gir mer kjøreglede.

Men vurderer du å kjøpe en AMG43-versjon av en av markedets beste familiebiler, bør du puste med magen når du skal putte på litt ekstra moro.

Testbilen vår hadde ekstrautstyr til den nette sum av 285.620 kroner, det samme som en Toyota Auris koster ferdig med vinterdekk.

Skal du ha en E-klasse AMG43 med riktig utstyr, bør du regne inn 200.000 på toppen av bilens egentlige startpris på 1.067.999 kroner.

Men med på kjøpet får du en kjøreopplevelse du vil elske, det beste interiøret i klassen, de beste setene og den beste lyden.

LES OGSÅ: Mercedes GLC: Folkebil med stjernesus

Fakta Mercedes E-klasse AMG43

Motor: V6 biturbo bensin, 401 hk

Dreiemoment: 520 Nm

Girkasse: 9-trinns automat

0-100: 4,7 sekunder

Forbruk: 0,86 l/mil

CO2: 197 g/km

Pris: 1.067.999 kroner

Pris testbil: 1.353.619 kroner

Artikkeltags