Elektrisk varebil i ny utgave: Vi har testet Renault Kangoo Z.E.

STØRRE BATTERI: Nye Kangoo Z.E. har en rekkevidde på 270 km (NEDC) eller inntil 200 km under reelle forhold for nærtransport.

STØRRE BATTERI: Nye Kangoo Z.E. har en rekkevidde på 270 km (NEDC) eller inntil 200 km under reelle forhold for nærtransport. Foto:

Av

Renault Kangoo Z.E. har vært Europas bestselgende elektriske varebil de seks siste årene. Nå er den nye versjonen klar med 50 prosent økt rekkevidde.

DEL

Med populære modeller som Renault Zoe og Nissan Leaf ligger Renault-Nissan øverst på den globale elbilstatistikken.

Det som kanskje ikke er like godt kjent er at denne fransk-japanske alliansen også produserer en rekke elektriske nyttekjøretøy.

I fjor presenterte Renault en batteridrevet utgave av den store varebilen Master samt faceliftede Kangoo Z.E. på Brussels Motor Show.

Vi har sett nærmere på Kangoo-en, som er ledende i segmentet for små elektriske varebiler i Europa. Bilen er solgt i mer enn 25 000 eksemplarer siden den ble lansert på slutten av 2011.

LES OGSÅ: Nissans nye elbil blir en liten prisbombe

Viktige forbedringer

Den nye varianten, som ruller ut på norske veier i disse dager, byr på flere nyheter som ny motor, nytt batteri, forbedret ladefunksjon – og en varmepumpe for klimaanlegget.

En ny elmotor med et optimalisert elektronisk batteristyringssystem skal begrense bilens strømforbruk på veien uten at effekten blir mindre. Motoren yter 60 hester og er basert på R90-motoren som også finnes i Zoe, opplyser produsenten.

Det nye batteriet er utviklet av Renault med bistand fra LG Chem. Oppgradert energitetthet betyr at lagringskapasiteten er økt uten at størrelsen er endret, slik at bilens bagasjeromskapasitet er opprettholdt.

LES OGSÅ: Hilde og Tom Frode byttet ut halve bilparken sin med elektriske varebiler – det har de spart mye penger på

(saken fortsetter under bildeserien)

27 mil på strøm

Med 33 kWh-batteriet øker oppgitt rekkevidde etter NEDC-standarden til 270 kilometer. Dette er omtrent 10 mil lengre enn konkurrentene Citroën Berlingo Electric og Nissan e-NV200 akkurat nå.

For Nissans del er imidlertid en ny batteripakke like rundt hjørnet. Dermed får e-NV200, som for øvrig toppet den norske statistikken for elvarebiler i fjor, en rekkevidde på 280 kilometer.

Selv om rekkevidden til nye Kangoo Z.E. har økt med hele 50 prosent fra forgjengeren, er dette fortsatt et stykke bak de 400 kilometerne som mange elbiler i personbilklassen nå klarer (på papiret). For mange er nettopp rekkevidde avgjørende for om en elbil skal være interessant.

I 5 år eller 100.000 km garanterer Renault minimum 66 prosent ladekapasitet på litium-ion batteriet.

LES OGSÅ: Renaults nye familie-SUV er flott, men den har en svakhet

Varm om vinteren

Nytt på den elektriske varebilfronten er at Kangoo Z.E. leveres med en varmepumpe i klimaanlegget. Varmepumpen forbedrer rekkevidden under kalde kjøreforhold ved å begrense bruken av elektriske motstander som forbruker både strøm og rekkevidde.

En dieseldrevet tilleggsvarmer er også standard hos denne batteridrevne franskmannen. Tilleggsvarmeren vil forlenge rekkevidden når det er lave temperaturer ute – og sørger for bekvemme temperaturer i bilen også under ekstreme værforhold.

Nye Kangoo Z.E. kan for øvrig varmes opp på forhånd – eller kjøles ned – når den er plugget til strøm.

Ifølge Renault har laderen dobbelt så stor strømkapasitet som tidligere. En ny generasjon vekselstrømslader gjør at Kangoo Z.E. kan fullades på rundt seks timer, mot sju timer tidligere på kortere rekkevidde.

Nye Kangoo Z.E. leveres med ladekabel for en WallBox eller offentlig ladepunkt og et ladepunkt for et hjemmeuttak som standardutstyr. Bilens GPS-system kan brukes til å finne ladepunkter langs veien.

LES OGSÅ: Franske biler – er de egentlig bedre enn sitt rykte?

Bra lastekapasitet

Nye Kangoo Z.E. leveres i to forskjellige lengder 4,28 eller 4,66 meter og med to eller fem seter. Det skiller kun 7.000 kroner på kort og langt karosseri og fritak for merverdiavgift og registreringsavgift gir minimale prisforskjeller på varebil kontra personbilutgaven.

Bagasjeromskapasiteten er på mellom 3 og 4 kubikkmeter og nyttelasten 650 kilo. Dermed er Renault Kangoo en relativt romslig modell innenfor dette segmentet.

Kjøremessig er Kangoo Z.E. som slike kassebiler flest, enkel og ukomplisert. Førermiljøet er oversiktlig og gir god informasjon om gjenværende rekkevidde, ladestatus og lignende.

Elmotoren bidrar til grei respons fra stillestående, men flere hester savnes når bilen lastes opp. Akselerasjon fra 0 til 100 km/t tar hele 22,4 sekunder. Men deilig å kjøre en varebil uten å høre den tradisjonelle «dieselknakkingen» fra motoren.

Som elbiler flest gir jevn kjøring i rundt 60 km/t betydelig lenger rekkevidde enn stadige akselerasjoner og mye variasjon i hastighet.

Elektriske nyttekjøretøy kommer nå for fullt. Med brukbare kjøreegenskaper, god lastekapasitet og en reel rekkevidde på rundt 20 mil vil Kangoo Z.E. kunne appellere til miljøbevisste næringskunder. Til familiebruk er bilen praktisk, men treg og ikke særlig sofistikert.

FAKTA

• Startpris Kangoo Z.E. toseter kr. 241.500

• Pris Kangoo Z.E. femseter kr. 256.000

• Testet utgave: Kangoo Maxi Z.E. kr. 273.160

Artikkeltags