Nye Citroen C3: Billig og enkel, men kul og praktisk

ANNERLEDES: C3 er en bil for de som liker å kjøre rundt i noe annet enn "alle andre". Her kan du i stor grad spekke bilen med akkurat de fargekombinasjonene du måtte ønske.

ANNERLEDES: C3 er en bil for de som liker å kjøre rundt i noe annet enn "alle andre". Her kan du i stor grad spekke bilen med akkurat de fargekombinasjonene du måtte ønske. (Foto: )

Av

Du får den fra 177.000 kroner. Den er litt kul, men egentlig ganske enkel. Jobben gjør den også.

DEL
<div id='netboard-1'> <script> googletag.cmd.push(function() { googletag.display('netboard-1'); }); </script> </div>

Få TB+ og eAvis i 5 uker for bare 5 kr!

Annerledes. Det er kanskje ordet som best beskriver nye Citroen C3. Med ulike fargekombinasjoner, røffe detaljer, litt ekstra bakkeklaring og særegent design inni og utenpå skiller den seg ut i mengden av modeller som ruller ut fra bilfabrikkene.

Litt høyreist, litt sporty i uttrykket, og ganske rimelig. Prisene starter på kun 176.900 kroner. Da får du innstegsmodellen med 68 hesters bensinmotor og manuell girkasse. Med vinterdekk er du fortsatt under 200.000 for en splitter ny bil.

Kjøremessig er den grei nok. Litt morsom, men ikke sportslig, selv om den tresylindrede motoren har en særegen og litt rampete lyd. Men komfortabel og praktisk, det er Citroens nye småbil. Tilløp til sjel har den også.

Den enkle konstruksjonen, den særegne motorlyden og det kule designet sjarmerer deg. Selv om C3 har klare svakheter på kjøreegenskaper, er følelsen positiv når du sitter bak rattet.

LES OGSÅ: Nå gjør de verkstedbesøket like kort som en tannlegetime

Komforten råder

Bilen vi har kjørt er bensinutgaven med 110 hestekrefter. C3 leveres også med bensinmotorer på 68 og 82 hk, eller med diesel på 75 eller 100. Den minste dieselmotoren har et oppgitt forbruk på blandet kjøring på 0.36 liter pr mil.

Det er lavt til å være en bil uten elmotor eller lading. Den minste bensinversjonen skal bruke 0,49.

Testbilen fremstår som kvikk og lettkjørt, men det er nok den spreke motoren som "lurer" deg. Egentlig er styringen langt fra direkte, og girkassen byr på lang vandring mellom girene.

Begge deler passer forsåvidt godt til bilens øvrige egenskaper. Hjulene sitter langt ute i hjørnene, hvilket gir god akselavstand på den bare 3,99 meter lange bilen. Dermed råder komforten.

Men i krappe svinger blir kjøreegenskapene vel franske. Bilen er ganske myk i understellet, og følelsen forsterkes av manglende sidestøtte i setene. I høy fart blir det mye støy, men neppe verre enn hos konkurrentene. Småbil er småbil.

Kjører du defensivt og rolig, derimot, vil du merke lite til dette. Da er C3 en robust og praktisk småbil, med grei bakseteplass og 300 liters bagasjerom. Den funker for to voksne eller er velegnet som nummer to-bil for familien.

<div id='outstreamvideo'> <script> googletag.cmd.push(function() { googletag.display('outstreamvideo'); }); </script> </div>

LES OGSÅ: Tesla Model X – en revolusjon som fortsatt må lades

MANGE VALG: Interiøret er moderne og ungdommelig, og kan bestilles i en rekke ulike farger.

MANGE VALG: Interiøret er moderne og ungdommelig, og kan bestilles i en rekke ulike farger. (Foto: )

Godt utstyrt

Nye C3, som har sin offisielle Norgeslansering i disse dager, bygger på volumselgeren C4 Cactus.

Støtputene utvendig og mye av interiøret er videreført, der den store skjermen som preger midtkonsollen er kjernen i det meste.

Utstyrsmessig speiles for øvrig ikke den lave prisen. Allerede fra startnivået Trend får du radio med DAB+, cruisekontroll, kjørecomputer, filskiftvarsler og skiltgjenkjenning, samt integrasjon av telefon.

Deretter blir bilen mer spekket hvis du koster på deg de neste utstyrsnivåene, Style og Exclusive.

(Foto: )

Bilen filmer mens du kjører

Det er en rekke muligheter for å gjøre bilen din mer personlig, gjennom ulike farge- og interiørdetaljer. Panoramatak i glass, ryggekamera, navigasjon, blindsonevarsling, multifunksjonsratt i skinn, skjermbreddere og kanalbeskyttere i sort og LED dagkjørelys er blant utstyret du får med hvis du øker utstyrsnivået eller plukker litt på listen over ekstrautstyr.

C3 kan også utstyres med Citroëns nye ConnectedCam, et kamera montert foran innvendig speil, som filmer i 120 grader.

Ved kollisjon, vil systemet skru seg på automatisk, og lagre film både 30 sekunder før uhellet, og 60 sekunder etterpå. Kameraet kan linkes til en app på telefonen, og dermed kan du laste ned korte filmsnutter.

Fakta: Citroen C3

  • Testbil: C3 Puretech 110 S&S Exclusive, 110 hk bensin
  • Pris billigste modell: 176.900,-
  • Pris testbil: 246.400,-
  • Forbruk testbl: 0,46 l/mil
  • CO2-utslipp: 103 g/km

Artikkeltags