Stor og smart SUV fra Peugeot, men den har noen mangler

STOR: Peugeot 5008 er en romslig syvseters SUV med gode kjøreegenskaper.

STOR: Peugeot 5008 er en romslig syvseters SUV med gode kjøreegenskaper. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Er du på jakt etter en praktisk SUV med plass til syv personer om bord? Da kan nye Peugeot 5008 være verdt å se nærmere på.

DEL

BILTEST: Første generasjon 5008, som kom på norske veier i 2010, var en flerbruksbil som liksom ikke traff helt. Med den nye modellen er det bare navnet som er med videre – nå har 5008 blitt en syvseters

SUV som skal konkurrere mot Mitsubishi Outlander, Nissan X-Trail og Skoda Kodiaq. Dermed er også det firkantede MPV-karosseriet borte.

Nye 5008 følger i sporene til Peugeot 3008, noe som betyr store hjul, forkrommede linjer, spesielle LED-baklys og et raffinert utseende. Men det høyreiste bakpartiet skiller den utseendemessig fra mer sportslige 3008.

Frekt interiør

Også på innsiden har den franske bilen sitt klare særpreg. Det lille, pussige rattet fra 3008 er på plass og instrumentene er plassert på toppen av dashboardet. Et 12,3-tommers stort digitalpanel med flere konfigurasjonsmuligheter utgjør instrumenteringen.

Klimaanlegget og andre viktige funksjoner betjenes fra skjermen i midtkonsollen. De lekre vippebryterne under skjermen styrer hovedvalgene til multimedieanlegget. Du kan modulere belysningen og fargene i skjermene og selv velge ønsket parfyme (!) fra den integrerte duftsprederen. I en tid hvor «alle» bilprodusenter skal etterligne Volkswagens bil-interiører, er det tøft av Peugeot å gå sine egne veier på dette området.

Materialkvaliteten i 5008 høy og navigasjonen har meget god kartgrafikk. Litt flere rom rundt førerplassen til å legge fra seg telefoner, nøkler og småting hadde derimot vært ønskelig.

(Saken fortsetter under faktaboksen)

Peugeot 5008

■ Testet modell: 5008 GT Line 120hk aut.

■ L/B/H (meter): 4,64/1,84/1,65

■ Motor: 1,6 diesel/120 Hk/300 Nm

■ Ytelser: 0-100 km/t: 11,9 sek. Toppfart: 184 km/t

■ Forbruk: 0,43 l/mil. CO2: 112 g/km

■ Pris (kr.): Fra 331.900. Testet bil: 499.100 (inkl. ekstrautstyr).

LES OGSÅ: Renaults nye familie-SUV er flott, men den har en svakhet

Praktisk

Selv om nye 5008 altså er gjort om fra MPV til SUV, har ikke Peugeot glemt de praktiske egenskapene til forgjengeren. Tre individuelle seter i andre rad, og to seter lengst bak, gir god fleksibilitet. Flybord bak forseteryggene hører selvfølgelig med. Du kan også legge ned ryggen på passasjersetet foran – og får da 3,2 meter lastelengde til rådighet.

Foran, og på andre seterad, har alle om bord i bilen meget god plass. Men som i de fleste andre syvsetere på markedet er de bakerste sitteplassene mest egnet for korte turer, som for eksempel å kjøre barn til og fra fritidsaktiviteter.

Det er for øvrig superenkelt å ta ut de to setene på tredje rad hvis du vil legge dem i garasjen i istedenfor å felle dem ned i gulvet. Da er bagasjerommet på hele 780 liter.

Ikke 4WD

Til forskjell fra hovedkonkurrentene kan ikke 5008 leveres med firehjulsdrift siden det er lite etterspørsel etter dette i Europa, ifølge Peugeot. I Norge hadde imidlertid mulighet for trekk på alle fire hjul vært en fordel med våre vintre og fritidsvaner.

En grip-kontroll løsning, med ulike kjøreprogram for gjørme, snø med videre skal likevel bedre veigrepet under vanskelige kjøreforhold. Bakkeklaringen på hele 23,6 cm hjelper også for fremkommeligheten vinterstid. Men det må jo være litt kjedelig å bli stående fast i bakken opp til hytta i en så barsk bil.

Når vi først er inne på mangler, så leveres heller ikke 5008 som ladbar hybrid. Da ville det ikke vært plass til de to bakerste setene og Peugeot hadde mistet syvseteren i modellprogrammet sitt. Lillebror 3008 kommer imidlertid som ladehybrid i 2019.

LES OGSÅ: Sterk Passat-konkurrent fra Kia

Mange motorer

Peugeot 5008 leveres med en rekke motoralternativer fra 100 til 180 hestekrefter. Vi kjørte en 1,6-liters dieselutgave med 120 hester og 6-trinns automatgir. Det solide bunndraget veide opp for antall hestekrefter i testbilen og denne effektive motorkombinasjonen passet fint til 5008.

Peugeots dieselmotorer er kultiverte og sterke. Og heldigvis har Peugeot droppet de halvmanuelle EMG-kassene til fordel for skikkelige automatgirkasser.

5008 har i utgangspunktet kjøreegenskaper vektet mer mot komfort enn sportslighet. Men trykk inn sports-knappen og girkassa sjalter raskere og motoren blir vesentlig mer responsvillig.

Den store SUV-en kjører forbausende bra med smidig veigrep uten plagsomme duvende bevegelser. Også pluss for gode bremser.

(Saken fortsetter under bildeserien)

LES OGSÅ: Flere og flere glemmer å sikre bilen: – De vet ikke hvor knappen er

Prisgunstig

Nye 5008 starter på drøye 330.000 kroner. Dette er kun 30.000 kroner over 3008 og vil nok kunne stjele kunder fra minstemann. Testbilen til en halv million kroner var blant annet utstyrt med navigasjon, 19-tommers lettmetallfelger, Focal musikkanlegg og panorama soltak.

Verdsettes skarpe kjøreegenskaper, smarte seteløsninger og et friskt førermiljø, er nye Peugeot 5008 et mer spennende valg enn konkurrentene fra Nissan og Skoda.

Artikkeltags