Test av nye Nissan Leaf: Fornyet elbil-favoritt

SAMME PLATTFORM: Ny Leaf er basert på chassis fra forrige modell, men den har fått et nytt skall og ny avansert teknologi.

SAMME PLATTFORM: Ny Leaf er basert på chassis fra forrige modell, men den har fått et nytt skall og ny avansert teknologi. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Med økt rekkevidde og nytt design er andregenerasjon Nissan Leaf klar for norske veier. Ifølge Nissan er det allerede mottatt over 12.000 bestillinger på den nye modellen i Europa, derav en stor andel her i landet.

DEL

Nissan Leaf er verdens mest solgte elbil. Mer enn 283.000 kunder har kjøp Leaf gjennom de 7-8 årene bilen har vært i salg siden lanseringen i 2010, opplyser Nissan. For å sette det tallet litt i sammenheng – verdens mest solgte bil, Toyota Corolla, solgte i over 1,2 millioner eksemplarer i 2017.

Den nye modellen tilbyr først og fremst økt rekkevidde og flere førerassistentsystemer basert på samme plattform som tidligere. I tillegg er designet modernisert, men samtidig tonet en del ned i forhold til utgående Leaf, som noen syntes var litt pussig å se på.

De boomerang-formede signaturlysene og V-grillen gjenkjennes fra andre modeller i Nissan-familien. Blå elementer i frontgrillen og støtfangeren fremhever bilens elektriske egenskaper.

Bagasjerommet har økt med 65 liter til en samlet kapasitet på 435 liter. Dermed har nye Leaf større bagasjerom enn hovedkonkurrentene VW e-Golf og Hyundai Ioniq EV.

LES OGSÅ: Nye Leaf trakk mye folk

Kraftigere motor

Den nye elmotoren leverer 150 hesters motoreffekt, mot forgjengerens 109. Dreiemomentet er økt fra 254 til 320 newtonmeter. Det gjør 2018-utgaven av Leaf betydelig kjappere og mer trekkvillig enn utgående modell.

Nye Leaf er utstyrt med et 40 kWh-batteri med forbedret energieffektivitet. Rekkevidden er på 378 km etter NEDC-normen, og mellom 27 og 29 mil etter den nye WLTP-standarden, som skal gjenspeile reelle kjøresituasjoner mer presist.

Varianter med større batteripakker kommer seinere i år.

Å lade batteriet fra null til 100 prosent i en vanlig 10A-stikkontakt tar 21 timer, mot syv og en halv time ved bruk av en 32 A veggboks. Ladetiden er mellom 40 og 60 minutter ved hurtiglading (50 kW) opptil 80 prosent batterikapasitet. CHAdeMO-ladestandarden er behold.

Mens første Leaf-generasjon var utstyrt med heldigitale instrumenter, har nykommeren analog hastighetsmåler kombinert med et digitalt informasjonsdisplay. Lyd- og navigasjonssystemene styres fra en 7-tommers berøringsskjerm med informasjon i sanntid om ladepunkter i nærheten.

Søm i setene, på dashbordet og på rattet bidrar til en lun atmosfære. For øvrig er den opplevde kvalitetsfølelsen midt på treet. Du sitter fint i nye Leaf, men setene har litt korte og smale sitteputer.

(saken fortsetter under bildeserien)

Delvis selvkjørende

ProPilot er et nytt selvkjøringssystem utviklet til Leaf som etter hvert også kommer på andre Nissan-modeller. Systemet, som er mest egnet for motorveikjøring, bruker blant annet radar og kamera til å justere hastigheten etter trafikken foran, og holde bilen midt i kjørefeltet. Det betyr at bilen orienterer seg etter veioppmerkingen. Leaf kan også leveres med en autonom parkeringsfunksjon.

Trafikkskiltgjenkjenning, filskiftevarsling, blindsonevarsling og nødbremsing med fotgjenger- og syklistvarsling er inkludert på alle modellvarianter. Et eget varmesystem til batteriet, som skal sikre best mulig rekkevidde vinterstid, er også en del av standardutstyret.

Den nye e-Pedal-funksjonen lar føreren akselerere, bremse ned og stoppe – selv i bakker – med bare gasspedalen, som hos BMW i3. Dette skal redusere bruken av bremsepedalen med inntil 90 prosent i forhold til vanlige biler, påstår Nissan.

Denne japaneren kan derfor kjøres på flere måter. I D-posisjonen ruller bilen lett og du bremser på vanlig måte med bremsepedalen. Settes girspaken i B-posisjon, økes energigjenvinningen, og gir ekstra motorbrems i nedoverbakker.

Trykker du på knappen i midtkonsollen for å aktivere e-pedalfunksjonen, kjører du altså mesteparten av tiden med bare én pedal. Dette medfører effektiv regenerering av bremsekraften til strøm.

LES OGSÅ: Elektrisk varebil i ny utgave: Vi har testet Renault Kangoo Z.E.

Ingen kjøremester

Styringen er mer presis med bedre tilbakemeldinger enn tidligere, men fortsatt savnes bedre styrefølelse. Kupéstøyen er derimot redusert.

Til tross for et strammere fjæringsoppsett, kjører ikke nye Leaf like bra som for eksempel Opel Ampera-e og Volkswagen e-Golf.

Fordi grunnkonstruksjonen i bunn og grunn er den samme som før, kanskje? Nissan vil imidlertid også komme med en Nismo-versjon av nye Leaf utviklet av fabrikkens motorsportavdeling. Her skal sportsunderstell være på plass, så dette vil kunne høyne kjøreopplevelsen.

Nye Nissan Leaf har høy komfort, fine ytelser og bra rekkevidde. Den er konkurransedyktig priset og har bredere appell enn før. Så dette blir utvilsomt en ny bestselger blant elbilene i tiden fremover.

Vi er likevel litt usikre på om oppgraderingen av Leaf er tilstrekkelig for å møte konkurransen fra alle de nye elbilene som kommer på markedet de neste par årene da den kun har gjennomsnittlige egenskaper innenfor rent «bilmessige» forhold som interiør og chassis.

FAKTA NISSAN LEAF

• Testet modell: Leaf 40 kWh Tekna

• L/B/H (meter): 4,49/1,79/1,53

• Motor: Elmotor/150 Hk/320 Nm

• Ytelser: 0-100 km/t: 7,9 sek. Toppfart: 144 km/t

• Forbruk: 1,46 kWh/mil. CO2: 0 g/km

• Pris (kr.): Fra 251.850. Testet bil: 310.850.

Artikkeltags