Den kom sent, men godt

Tidsriktig SUV: Nye Toyota RAV4 Hybrid er Norges nye storselger.

Tidsriktig SUV: Nye Toyota RAV4 Hybrid er Norges nye storselger. Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Etter snart 20 års erfaring med utvikling av hybridbiler, lanserer Toyota for første gang RAV4 med hybrid drivlinje. Samtidig har den populære familie-SUV-en gjennomgått en lett ansiktsløftning.

DEL

Da dagens RAV4-generasjon ble lansert i 2013, regnet de fleste med at en hybridvariant ville stå på menyen fra første stund, men den gang ei – hybridpremieren ble overlatt til den luksuriøse fetteren Lexus NX 300h et par år etterpå.

I forbindelse med ansiktsløftningen av RAV4 introduseres imidlertid Toyotaen nå endelig med elmotorer i kombinasjon med bensinmotor.

Drivlinjen er hentet direkte fra NX 300h, det betyr en 2,5-liters bensinmotor, som med elektrisk hjelp, yter totalt 197 hestekrefter. Dermed er hybridsystemet i RAV4 vesentlig kraftigere enn for eksempel løsningen som sitter under skallet i Toyota Prius.

Som firehjulstrekker er det ingen drivaksel mellom for- og bakhjulene i RAV4 – det hele styres elektronisk via kabel, hvor elmotoren på bakakselen slår inn ved behov.

Men RAV4 Hybrid kan også leveres med kun drift på forhjulene – da sparer man 38.500 kroner, men maksimal hengervekt reduseres fra 1.650 kilo til bare 800 kilo.

Siden Toyota RAV4 (sannsynligvis) ikke ble utviklet som hybridmodell fra starten av, stjeler batteriene en smule lasteplass bak. Innerst i bagasjerommet er det nemlig er liten forhøyning, noe som blant annet medfører at bakseteryggene ikke blir liggende helt flatt når de felles ned. 501 liter bagasjeromsvolum er trolig likevel tilstrekkelig for de fleste.

LES OGSÅ: Toyota tilbakekaller 15.000 biler i Norge

Ikke ladehybrid

I motsetning til den ladbare utgaven av Mitsubishis sammenlignbare familie-SUV, Outlander PHEV, kan ikke RAV4 lades fra stikkontakt – dette skjer kun under kjøring. Det betyr at den elektriske rekkevidden begrenses til et par kilometer av gangen (inntil batteriene er ladet litt opp igjen).

Fordelene med slike såkalte parallell-hybrider er relativt jevnt drivstofforbruk uansett type kjøring (men aller lavest ved småkjøring), lavere vekt og at du slipper styret med å plugge i ladekabelen – systemet ordner seg selv.

På den annen side mister man muligheten til å bruke bilen som elbil. Mange eiere av ladehybrider fyller sjeldent bensin fordi den daglige kjøringen til og fra jobb, barnehage og liknende skjer elektrisk. Så valget mellom de to løsningene faller ned på bruksmønster, smak og behag.

Henger etter: Vi synes også at instrumentgrafikken kunne vært lekrere. Her har japanerne fortsatt mye å lære av tysk bilindustri.

Henger etter: Vi synes også at instrumentgrafikken kunne vært lekrere. Her har japanerne fortsatt mye å lære av tysk bilindustri. Foto:

Kombinasjonen Toyota og hybridteknologi betyr CVT trinnløs automatisk girkasse i bilen, en løsning som har fått mye pepper i motorpressen i mange år på grunn av høyt motorturtall under akselerasjon og dertil «masete» oppførsel fra girkassa under aktiv kjøring.

Nok en gang lover imidlertid Toyota at girkassa er forbedret, og sammen med den kraftige hybridløsningen i nye RAV4, merkes det nå lite til disse ulempene. Bilen er både støysvak og svært komfortabel og innbyr til en rolig, harmonisk kjørestil.

Dermed oppleves den samlede drivlinjen i RAV4 Hybrid som en vellykket totalløsning sett opp mot bilens miljøprofil – de som liker å jage i venstre felt på motorveien bør uansett vurdere andre bilalternativer. Og rent kjøremessig er det liten grunn til å legge på 100.000 kroner ekstra for en Lexus NX 300h, som for øvrig er konstruert på RAV4-plattformen.   

LES OGSÅ: Mer enn hver 10. bil er en Golf

Ansiktsløftning

Samtidig med introduksjonen av hybridvarianten, benytter Toyota anledningen til å friske opp RAV4 interiør- og eksteriørmessig.

Utvendig har bilen fått en ny front og moderne baklykter i elegant utforming. LED-lys foran og bak er standard.

På innsiden er det færre endringer – det karakteristiske firkantede dashbordet er videreført og ergonomien er fortsatt ikke førsteklasses fordi knapper og funksjoner er fordelt litt her og der.

Vi synes også at instrumentgrafikken kunne vært enda lekrere. På disse områdene har japanerne fortsatt mye å lære av tysk bilindustri. Men kvalitetsfølelsen er på plass og man sitter godt både foran og bak. God beinplass i baksetet og store vinduer med godt utsyn gjør RAV4 til en familievennlig bil.

Moderne: Hybridutgaven av RAV4 har elektrisk firehjulsdrift. LED-lys bak er standard.

Moderne: Hybridutgaven av RAV4 har elektrisk firehjulsdrift. LED-lys bak er standard. Foto:

Økt sikkerhet

En viktig nyhet at RAV4 nå kan utstyres med den nye Toyota Safety Sense pakken med kollisjonsvern, feltskiftevarsling, automatisk fjernlys og skiltgjenkjenning inkludert.

Dermed er RAV4 fullt på høyde med konkurrentene også når det gjelder sikkerhetssystemer.

Det er liten tvil om at det er hybridmodellen av RAV4 som vil gjelde i tiden framover. Utgaven med dieselmotor fra BMW importeres ikke til Norge, og den ordinære bensinvarianten med automatgir er både dyrere og bruker mer drivstoff.

Da gjenstår kun alternativet bensinmotor og manuelt gir: Med to tonns trekkevne har den størst hengerkapasitet av de fornyede RAV-ene og er bilen for deg som ofte drar noe ekstra tungt.

Alle andre: Velg hybrid!

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken