BMW i8: Frådende og komfortabel designperle

FUTURISTISK: BMW i8 kan komme til å bli et design-ikon i bilverdenen. Bilen har futuristiske linjer, og den vekker berettighet oppsikt.

FUTURISTISK: BMW i8 kan komme til å bli et design-ikon i bilverdenen. Bilen har futuristiske linjer, og den vekker berettighet oppsikt. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Den endrer personlighet fra komfortabel landveiscruiser til et frådende uhyre med et lett trykk på høyrefoten. BMW i8 er et fullblods uhyre som man strengt tatt kunne brukt til hverdags.

DEL

Eller kan man det? Hvis bagasje-behovet begrenser seg til RyanAirs standard-koffert for håndbagasje og baksetepassasjerene har flyttet hjemmefra, da nærmer man seg. Dessuten må man ha ganske god råd. BMW i8 er ikke akkurat en bil for folk flest, med en prislapp som kryper opp mot 1,4 millioner kroner.

Vi har kjørt bilen noen deilige mil, og kan rapportere om en avsindig kjøreopplevelse. Og for en design! Våre kolleger i bilnettstedet Broom ga den følgende karakteristikk: "Den får Teslaen din til å se ut som en telefonkiosk".

Vi spår at BMW i8 vil stå igjen som et designikon i bilverdenen om noen år. Linjene oser en kombinasjon av futurisme og fart. Detaljene er skikkelig frekke. Bilen er lang, bred og lav. Samtidig er BMW-forspråket tydelig. Den tekniske konstruksjonen er verdt et kapittel alene.

Mimrer du litt gjennom bilhistorien, vil noen biler skli naturlig inn i ditt drømmende blikk. BMW har laget en god del snaks gjennom årene. 90-tallets 850i er en av dem. 70-tallets 3,0 CS en annen.

LES OGSÅ: BMW X5 plug in: SUV for korte turer

Plug in

BMW i8 er en ladbar hybrid, med batteribank som kan lades fra en vanlig stikkontakt. Teoretisk sett kan den kjøres som ren elbil i 37 kilometer. I praksis vil drøyt halvparten være realistisk.

En elektrisk motor på 131 hestekrefter driver forhjulene. Bakhjulene får på sin side kraft fra en 1,5 liters tresylindret bensinmotor på 231 hester.

Bilen trekker altså på alle fire hjul, og med dagens svært omdiskuterte målemetode for ladbare hybridbiler skal den kunne kjøre med et snittforbruk på 0,21 liter pr mil og ha et CO2-utslipp på beskjedne 49 gram pr. kilometer.

LES OGSÅ: Tre biler som får Miljøpartiet De Grønne til å se rødt

TØFF DETALJ: Måkevingedørene løfter bilen. Men om de gjør den lettere å komme ut og inn av, det vet vi ikke. Uansett er BMW i8, som andre sportsbiler, lav og kronglete for inn- og utstigning.

TØFF DETALJ: Måkevingedørene løfter bilen. Men om de gjør den lettere å komme ut og inn av, det vet vi ikke. Uansett er BMW i8, som andre sportsbiler, lav og kronglete for inn- og utstigning. Foto:

Glem det!

Men er du i posisjon til å kunne kjøpe en i8, så glem disse tallene. Du skal være ganske allergisk mot morsom bilkjøring for å nærme deg oppgitt forbruk. De fleste som dumper ned bak rattet i en i8 vil trolig gjør som oss: Skru av alle fornuftlge knapper og nyte.

I praksis betyr det at du fort bikker literen på mila. Men til gjengjeld har du det fantastisk moro.

BMWs designperle er relativt komfortabel til å ha ytelsene til en fullblods sportsbil. 0-100 går unna på 4,4 sekunder. Samtidig har tyskerne gjort komfortgrep, noe som faktisk gjør bilen anvendelig. De råeste sportsbilene gir fantastiske kjøreopplevelser, men samtidig blir du kastet rundt ristet på såpass mye at du neppe orker lengre turer.

LEKKERT: Interiøret er som på BMWer flest lekkert og vellaget. Til tross for ytelsene på bilen, har du det også ganske komfortabelt bak rattet, i hvert fall på jevnt underlag.

LEKKERT: Interiøret er som på BMWer flest lekkert og vellaget. Til tross for ytelsene på bilen, har du det også ganske komfortabelt bak rattet, i hvert fall på jevnt underlag. Foto:

Fremtidsstudium

Med bagasjeplassen som begrensning, vil i8 være en bil som fint tar deg ut på en langtur, i hvert fall på tålig greie motorveier.

Kjørefølensen toppes av fet motorlyd. Når du aksellererer og kjenner et skikkelig skyv i ryggen, suppleres det hele av en skapt motorlyd som kommer gjennom bilens høyttalere.

BMW i8

Pris: Fra 1,3 million

Effekt: 231 hk bensin + 131 hk elmotor

Dreiemoment: 570 nm

Vekt: 1485 kg

0-100 km/t: 4,4 sek.

Toppfart: 250 km/t

Står du gatelangs med lukkede øyne, kan du fort tro det er en sekssylindret Audi som passerer. Sitter du inni, hører du et deilig vræl.

BMW i8 er på mange måter et brudd med tradisjonell sportsbil-tankegang. Bilen er et rullende fremtidsstudium. Om den angir retningen eller er et trendmessig sidesprang får fremtiden vise.

En ting har den uansett til felles med de fleste sportsbiler: Det er langt ned til setene, og langt opp igjen når du skal ut.

Om måkevingedørene gjør det lettere eller vanskeligere å komme ut og inn?

Vet ikke. Men med design for øyet er de et klart pluss.

Artikkeltags