Test: Nissan tar opp pickup-kampen mot Isuzu

Ulike japanere: Isuzu D-Max (t.v.) oppleves mer som en tradisjonell pickup kontra Nissan Navara i ny utgave. Alle foto: Knut Jørgen Solheim Heum

Ulike japanere: Isuzu D-Max (t.v.) oppleves mer som en tradisjonell pickup kontra Nissan Navara i ny utgave. Alle foto: Knut Jørgen Solheim Heum

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

En pickup er den ideelle bilen for tung last, bratte bakker og røft terreng. Med nye Navara tar Nissan opp kampen mot Norges mest solgte pickup, Isuzu D-Max.

DEL

Den nye utgaven av Nissan Navara er designet og produsert på Nissans anlegg i Barcelona. Elektronisk differensialsperre, 6-veis justerbart førersete, elektriske vindusheiser, nedfellbare bakseter (King Cab) og nedfellbar setebenk (Double Cab) er standard på alle utgaver.

Navara sin nye 2,3-liters dieselmotor er opptil 24 prosent mer effektiv enn forrige generasjon og er tilgjengelig i to varianter, 160 og 190 hester. Videre har man valget mellom tohjuls- eller firehjulsdrift kombinert med manuell girkasse eller syvtrinns automatgir.

Bedre kjøreegenskaper

Under utviklingen av Navara har hovedfokuset vært bedre komfort og mer raffinement, uten å gå på akkord med de tradisjonelle terrengbilegenskapene, opplyser Nissan. Ved hjelp av et nyutviklet springfjærbasert bakhjulsoppheng, har den nye pickup-en dermed fått litt mer personbilkarakter hva gjelder kjøreegenskaper. Svingradiusen er på 12,4 meter.

Nissan Navara er utstyrt med teknologi som 360-graders kamera med fugleperspektiv og autobrems – det er unikt på pickup-markedet. Hvis et hjul på en aksel spinner raskere enn det andre, vil den elektroniske differensialen aktivere bremsene for å sakke farten på det spinnende hjulet. Mekanisk differensialsperre er tilgjengelig for den som ofte kjører i vanskelig terreng.

Andre praktiske egenskaper er et system for kontrollert kjøring i nedoverbakker og startassistenten som opprettholder bremsetrykket for å hindre at bilen ruller bakover ved bakkestart.

Smarte godsbiler: Lasteplan med innredning i plast og skikkelig overtrekk beskytter effektivt lasten på en moderne pickup.

Smarte godsbiler: Lasteplan med innredning i plast og skikkelig overtrekk beskytter effektivt lasten på en moderne pickup.

Økt kapasitet

Laste- og slepekapasiteten i nye Navara er forbedret i forhold til forrige generasjon. Dette betyr en nyttelast på over 900 kilo og en slepekapasitet på 3,5 tonn.

Lasteplanet har nye festepunkter langs kanalsporene som gjør det enklere å sikre uhåndterbart gods. På Double Cab-utgaven er lasteplanet 6,7 centimeter lenger enn tidligere, noe som gir en total lengde på 1,58 meter. Lasteplanet på Navara King Cab er 1,79 meter langt.

Nissan tilbyr gode muligheter til å personliggjøre Navara-en og leverer blant annet integrert verktøykasse, ulike lasteplaninnredninger, praktiske oppbevaringsløsninger og diverse styling tilbehør.

Realt arbeidsjern: Høy lastekapasitet og kraftig dieselmotor i Isuzu D-Max.

Realt arbeidsjern: Høy lastekapasitet og kraftig dieselmotor i Isuzu D-Max.

Robust Isuzu

Hver fjerde solgte pickup i Norge er en Isuzu D-Max. Med 3,5 tonn tilhengervekt, opptil ett tonn lastekapasitet, kraftig konstruksjon og firehjulstrekk takler denne japaneren de fleste utfordringer.

D-Max leveres i en rekke varianter. Arctic Trucks-utgaven innebærer en ombygging av bilen med 35-tommers hjul (!). I tillegg heves bilen på fjæringen bak og demperne foran.

Black Edition har blant annet mørke eksteriør- og interiørdetaljer. Magnum er en litt barskere variant av D-Max med veltebøyle, frontbøyle i krom, vindavvisere og panserlist. Trooper har hard-top og overflatebelegg i lasteplanet inkludert i prisen.

Alle modeller kan leveres med automatgir og man kan velge mellom Extended Cab eller Double Cab utgaver. Med skjult bakdør tilbyr førstnevnte variant en smart løsning: Det store lasteplanet er bevart, samtidig som man har tilgang til et oppvarmet varerom bak førersetene.

Double Cab gir et stort innvendig varerom, hvor man kan oppbevare arbeidsverktøy, fritidsutstyr, hundebur med videre.

Isuzu har utviklet en ny 2,5-liters dieselmotor til D-Max med totrinns turbo, 163 hestekrefter og 400 newtonmeter maksimalt dreiemoment.

Praktist: Nye Navara imponerer spesielt innenfor sikkerhet, teknologi og komfort.

Praktist: Nye Navara imponerer spesielt innenfor sikkerhet, teknologi og komfort.

Firehjulstrekk og lavgir

Firehjulsdriften i testbilene aktiveres og deaktiveres elektronisk via en knapp på dashbordet (Nissan)/bryter mellom setene (Isuzu) og begge pickup-ene er utstyrt med lavgirserie. Vi fikk ikke satt firehjulstrekksystemene ordentlig på prøve under testperiodens strålende sol og tørre veier, men disse pickup-ene takler utvilsomt både dårlige skogsveier og en tur ut på åkeren uten problem.

Bak rattet er det Isuzu-en som minner mest om en klassisk pickup, med litt gammeldags førermiljø og følelsen av «billig» plastkvalitet. Men alt er solid sammenskrudd og motoren trekker veldig bra. Dessuten er forsetene gode å sitte i.

Femtrinnsautomaten (med sekvensiell giring) var ikke så interessert i å gire ned når farten avtok, så da ble det mer bremsing med pedalen i nedoverbakkene og inn mot veikryss.

Personbilfølelse

I Navara får man nesten følelsen av å sitte bak rattet på en Nissan Qashqai – her er det både krom og pianolakk å se. På veien merker man likevel at også denne pickup-en er konstruert etter tradisjonelle lastebilprinsipper, det vil si kombinasjonen kraftig ramme og «stive» bakhjul. Navara er alene om nedkjøringsassistenten, som hjelper deg kontrollert ned fra en bratt kolle.

Begge bilene har naturligvis stram fjæring for tung last, men byr likevel på brukbar langturkomfort, også uten fullt lasteplan. Isuzu-en er den rimeligste arbeidshesten av de to, men bruker du et slikt kjøretøy mest som personbil, får du litt høyere komfort og hakket bedre kjøreegenskaper med Nissan Navara.

Fakta

Nissan Navara fra kr. 341.680. Testbil: Ca. kr. 450.000 (inkl. ekstrautstyr)

Isuzu D-Max fra kr. 351.900. Testbil: Ca. kr. 429.000 (inkl. ekstrautstyr)

Artikkeltags