Volkswagen forbedrer bestselgeren sin – men endringene er ikke enkelt å se

Facelift: Nye Volkswagen Golf har fått ny front med skarpere linjer, nye motorer og mer utstyr.

Facelift: Nye Volkswagen Golf har fått ny front med skarpere linjer, nye motorer og mer utstyr. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Større batteri i e-Golf, flere assistentsystemer og et helt nytt infotainmentsystem er de største endringene når en av verdens mest solgte bilmodeller, VW Golf, blir ny.

DEL

Test:Da Volkswagen Golf, som erstatter for Bobla, ble lansert i 1974 ble den en umiddelbar suksess. Siden den gang har Golf vært en målestokk i dette segmentet for de andre bilfabrikantene. I fjor ble den populære tyskeren landets mest solgte personbil for niende år på rad.

Nå har Golf gjennomgått en facelift, men endringene er ikke umiddelbart lett å se – Volkswagen har jo lange tradisjoner for kontinuitet i design og stil. Nye støtfangere, LED-lys som erstatter xenonlysene på modeller med dette og nye LED-lys bak får likevel 2017-utgaven av Golf til å framstå mer raffinert enn forgjengeren. I tillegg blir det mulig å velge mellom nye farger, felger og interiørmaterialer.

Selv om vi ikke snakker om en helt ny Golf-modell, gjør nye bensinmotorer, lengre rekkevidde for den elektriske varianten og ny teknologi likevel dette til en relativt omfattende modelloppdatering.

Lengre på strøm

I sterk motsetning til situasjonen i andre europeiske land står e-Golf og ladehybriden Golf GTE for brorparten av salget i Norge. Hver tredje Volkswagen Golf som blir solgt her i landet er faktisk elektrisk.

Nå får e-Golf et 35,8 kWh batteri og en kraftigere elmotor som yter 136 hestekrefter. Det større batteriet gir e-Golf en rekkevidde på inntil 30 mil etter NEDC-normen, mot 19 mil for utgående modell. Dette vil gi en reell kjørelengde på mellom 20 og 30 mil på sommerføre og 15 til 20 mil om vinteren, opplyser Volkswagen.

Til tross for økte ytelser og høyere vekt (på grunn av større batterikapasitet) vil e-Golf fortsatt ha samme strømforbruk som tidligere. For Golf GTE er de tekniske dataene uforandret.

Den oppdaterte versjonen av e-Golf får også mer standardutstyr, blant annet parkeringssensorer foran og bak, varmepumpe og et nytt infotainmentsystemet «Discover Pro» med 9,2-tommers berøringsskjerm med støtte for bevegelsesstyring, det vil si mulighet for betjening av funksjoner via håndbevegelser i lufta. Det nye infotainmentsystemet vil også være tilgjengelig som ekstrautstyr på de andre Golf-modellene.

Romslig og robust: Golf Alltrack er kanskje den beste familiebilen i Golf-programmet.

Romslig og robust: Golf Alltrack er kanskje den beste familiebilen i Golf-programmet. Foto:

Høyere sikkerhet

2017-modellen av Golf blir tilgjengelig med flere nye sikkerhetssystemer. Blant nyhetene er en køkjøringsassistent som gjør bilen semi-selvkjørende i hastigheter inntil 60 km/t, tilhengerassistent og forbedret nødbremsefunksjon med fotgjengergjenkjenning. Et steg videre mot en mer autonom hverdag, med andre ord. For øvrig er det lekre heldigitale førermiljøet hentet over fra Passat. På en 12-tommers skjerm kan du velge mellom ulike visninger av kjøredata, kartinformasjon med mer.

Golf-familien får oppdaterte bensinmotorer fra 2017. Den nye 1,5-motoren er en firesylindret turbomotor med aktivt sylinderkutt og 150 hestekrefter, som senere også lanseres i en 130-hesters versjon.

Den kraftigste utgaven har et nyutviklet system som deaktiverer sylindrene mens batteriet leverer strøm til styring og bremser når bilen kjører uanstrengt. Dette er en videreutvikling av løsningen i dagens 1,4-literen. Innstegsmodellen i bensinprogrammet er en tresylindret enliter med 110 hester.

Volkswagens sportslige sportsbil, legenden Golf GTI, har fått økte ytelser, hvor toliteren nå yter 230 eller alternativt 245 hestekrefter. Fordi at dieselmotorenes lave CO₂-utslipp er viktig for å nå de globale klimamålene, blir Golf også tilgjengelig med Euro 6-dieselmotorer. Her spenner effekten fra 115 til 184 hestekrefter. En ny syvtrinns DSG-girkasse vil gradvis erstatte sekstrinnsvarianten man kjenner fra tidligere.

Digitalskjerm: Velg selv instrumentvisningen i nye Golf.

Digitalskjerm: Velg selv instrumentvisningen i nye Golf. Foto:

Uendrede kjøreegenskaper

Chassiset er ikke forandret, og det var det heller ingen grunn til å gjøre. Golf er blant de beste modellene i klassen når det gjelder miksen av komfort og sportslighet og styringen er lett og presis.

Volkswagen Golf leveres i mange karosserivarianter. Vi prøvekjørte den robuste Alltrack-utgaven, som kanskje er den Golf-en som er best tilpasset norske forhold rent bruksmessig. God baksete- og bagasjeplass, ekstra bakkeklaring, firehjulsdrift og lettere offroad-styling gjør dette til en utmerket stasjonsvogn for aktive familier. Alltrack leveres med konvensjonelle bensin- og dieselmotorer med mellom 150 og 184 hester.

At Golf allerede var en bra bil, kan nok de fleste si seg enige i. Dermed vil de forsiktige endringene trolig være tilstrekkelig til at plassen på toppen av bestselgerlistene kan beholdes en stund til.

Fakta

  • Nye Golf fra kr. 309.000 (1,0 bensin)
  • Nye Golf Alltrack fra kr. 417.500. Testbil 2,0 184 TDI DSG: Kr. 523.600
  • Nye e-Golf lanseres i april
Finere førerplass: 2017-utgaven av Golf har fått et oppgradert førermiljø.

Finere førerplass: 2017-utgaven av Golf har fått et oppgradert førermiljø. Foto:

Artikkeltags