Det kan være lurt å ha dette kortet i hanskerommet

Forsikringsselskapene anbefaler bilturister å ta med trafikkforsikringsbevis, Grønt kort, når de ferierer utenlands.

Forsikringsselskapene anbefaler bilturister å ta med trafikkforsikringsbevis, Grønt kort, når de ferierer utenlands. Foto:

Av

Grønt kort kan spare deg for bot, tid og trøbbel hvis du kolliderer i utlandet.

DEL

Selv om det er mulig å kjøre bil i store deler av Europa uten trafikkforsikringsbevis – også kalt Grønt kort – anbefaler forsikringsselskapene at du har med dette i bilen likevel.

– Det viser seg at de fleste skadesituasjoner løser seg lettere når du kan vise fram Grønt kort. Vi vet om flere norske sjåfører som har fått bøter fordi de ikke kan bevise at bilen har en gyldig forsikring, sier utenlandssjef Jens Gravdal i If Forsikring.

– Alle vet jo hva gult og rødt kort er, men færre kjenner til Grønt kort. Det er et bevis med en varighet på tre måneder på at du har ansvarsforsikring på bilen din, forklarer Gravdal.

Du får tilsendt Grønt kort gratis ved å henvende deg til forsikringsselskapet ditt før avreise. Hos flere selskaper kan du enkelt bestille kortet på nettet med en leveringstid på noen dager, mens hos andre må kundene ringe for å få kortet tilsendt. 

Selv om det er lettere å skaffe Grønt kort enn å stå i kø for å fornye passet, bør du likevel gjøre det i god tid før bilferien i Europa. 

– Vi anbefaler at du bestiller på nettet hvis selskapet har den muligheten, det går raskest og er enklest, anbefaler Gravdal. 

Pass også på å ha med internasjonalt skademeldingsskjema i hanskerommet.

– Har du norsk bilforsikring, er ansvarsforsikringen gyldig i EØS og Sveits. I øvrige deler av Europa, og i Israel og Tyrkia, gjelder forsikringen på reiser av tre måneders varighet. Forsikringen må være betalt for hele perioden Grønt kort skal gjelde for, sier Jens Gravdal.

En rekke land utenfor EØS er med i Grønt kort-samarbeidet, og disse landene krever framvisning av kortet for å tillate grensepassering.

Straffen for ikke å ha med et grønt kort, er at man må kjøpe en «grenseforsikring» for det landet man kjører inn i. Disse forsikringene er ofte relativt kostbare. 

I EØS-området er det ikke kontroll ved grensen, men det kan kreves dokumentasjon ved trafikkuhell.

Disse landene krever Grønt kort, ifølge forsikringsselskapet Tryg: Tyrkia, Serbia, Makedonia, Albania, Bosnia, Montenegro, Ukraina, Russland, Hviterussland og Moldova.

– I tillegg har vi Kosovo, der situasjonen er spesiell da de ikke aksepterer Grønt kort. Det anbefales å tegne en ansvarsforsikring ved grensen, ellers kan du risikere å bli holdt tilbake i forbindelse med en trafikkulykke, sier Torbjørn Brandeggen, kommunikasjonsrådgiver i Tryg.

Selv om det ikke lenger er obligatorisk med internasjonalt førerkort i store deler av Europa, må du likevel ha det hvis du skal kjøre i Russland, Ukraina, Tyrkia og Bulgaria. Her må du i tillegg ha ditt ordinære førerkort med. 

Det anbefales også å ha internasjonalt førerkort hvis en skal kjøre bil i USA, Mexico, Canada eller Latin-Amerika. 

Internasjonalt førerkort kan bestilles hos NAF. (ANB)

Artikkeltags