STOKKE: Menn ble som guttunger i Bokemoa søndag. Da arrangerte Stokke Historielag og Stokke Bygdetun åpen dag med veterankjøretøyutstilling på Bygdetunet. Her var det biler, traktorer, motorsykler og mopeder i alle mulige og umulige former.

Svein-Erik Bergsholm, leder i Stokke Historielag, står midt i trafikken av gamle sjeldenheter, og har problemer med å få plassert alle kjøretøyene.

LES OGSÅ:  Lang, lang rekke med gromlyd og krom

Stappfullt

– På de elleve årene vi har hatt dette arrangementet, har jeg aldri sett verken så mange biler eller så mye publikum. Det er jo helt fantastisk, sier han.

I tillegg til å kose seg med alle de flotte kjøretøyene, kunne gjestene la seg underholde av to orkestre i år. Tønsberg Byorkester og Stokke Da Capo Ensemble spilte.

En som stolt viste fram doningen sin, var Lars Flåtnes fra Stokke.

– Dette er en Rolls-Royce Silver Spur, 1985-modell. Den kommer opprinnelig fra Florida, og har bare gått 54.000 kilometer, sier han.

– Har vært på utkikk etter noe lignende, og da jeg kom over den, slo jeg til. Og jeg angrer ikke. Den var helt strøken da jeg fikk den, jeg har ikke gjort noe annet enn å gnikke og pusse litt på den, legger han til.
 

LES OGSÅ: 50 år med mekking

Saueskinn på gulvet

Det var mange som stoppet opp hos den blide stokkemannen, og de fikk se blant annet det originale saueskinnet som ligger på gulvet i baksetet. Og fotskamler, selvfølgelig.

– Snobbete?

– Ja, det er snobbete, og morsomt. Det ble ikke bygd flere enn 6.240 biler fra 1980 til 1989. Denne har en V8-motor med 220 hester. Det er mange pussige detaljer på bilen. Blant annet er det åtte justeringsmuligheter på setene. Elektronisk! Så da bør du sitte godt, legger Flåtnes til.

Anders Torp fra Undrumsdal hadde tatt med seg en Clenet, en ganske sjelden bil. Det ble kun produsert 250 stykker, og hans bil har produksjonsnummer 223. Bilen har gått i Santa Barbara i California, men på vakre dager som det var søndag, altså fra Re til Stokke.

LES OGSÅ:  Far og sønn (13) bygget drømmebilen sammen

En sjeldenhet

Blant de mer sjeldne kjøretøyene vi fant, var Erik Gjermundsens Messerschmitt KR200.

Gjermundsen kommer fra Fredrikstad, og har Norges største samling av mikrobiler.

– Denne her har jeg kjørt over det amerikanske kontinent med, fra New York til San Francisco. Og vi brukte under 1000 kroner i bensinutgifter på hele turen! Disse bilene ble laget på flyfabrikken Messerschmitt. Tyskerne fikk jo ikke lov til å produsere flymaskiner etter krigen. Så da begynte de å lage slike trehjulinger som dette, sier Gjermundsen.

Det ble produsert 30.000 biler i Tyskland mellom 1955 og 1964, og nå finnes det kun 20 registrerte slike i Norge.

Leder for Stokke Bygdetun, Signe Hultgren, er strålende fornøyd med dagen.

– Det må ha vært mer 2.500 mennesker her i dag, og mer en 30 frivillige har gjort en kjempejobb, sier hun.