Her kan du ta en blund (eller jobbe litt) mens du venter på verkstedet

IMPONERT: Kongsvinger-paret Åge Hansen og Mona Mathisen flankerer Odd Askjem, som har innredet ny VIP-lounge for kundene sine. – Et kjempefint rom, sier Mona Mathisen.

IMPONERT: Kongsvinger-paret Åge Hansen og Mona Mathisen flankerer Odd Askjem, som har innredet ny VIP-lounge for kundene sine. – Et kjempefint rom, sier Mona Mathisen. Foto:

Askjem Camping-Center er først ute med nytt tilbud til tålmodige kunder.

DEL

Vi gir deg alt om hvordan valget påvirker deg - KUN 5 kr for 5 uker

Campingbilen eller -vogna sto ferieklar. Så røk kjøleskapet. Eller noe annet, en campingbil har flere håndlagde deler enn biler, og er mer utsatt for feil.

– Klart de blir lei seg, de skulle jo på ferie, sier Odd Askjem i Askjems Camping-Center utenfor Tønsberg.

Det var hos en kollega i USA han så muligheten til å trøste kundene som kommer kjørende og må vente til verkstedet har feilsøkt og reparert seg ferdige. Askjem knabbet ideen.

– Vi har innredet en salong på 40 kvadratmeter der folk som har kjøpt campingbil eller -vogn hos oss kan slappe av, eller jobbe, mens de venter på reparasjonen, forteller Askjem.

LES OGSÅ: Askjem traff blink: Ansatte fem på en gang

Kundelojalitet

Flere arbeidsstasjoner, trådløs printer, kjøleskap, komfyr. Og så mye kaffe, brus og vafler kundene klarer å stappe i seg. Odd Askjem vedgår at alt sammen handler om å knytte kundelojalitet.

VAFLER: I VIP-rommet kan Askjem-kundene både slappe av i sofaen, se på TV, jobbe – eller lage så mange vafler de bare orker å spise mens verkstedet reparerer bobilen.

VAFLER: I VIP-rommet kan Askjem-kundene både slappe av i sofaen, se på TV, jobbe – eller lage så mange vafler de bare orker å spise mens verkstedet reparerer bobilen. Foto:

– Vi anser vår kunderadius til å være to timers kjøretur rundt Tønsberg. Det innbefatter mesteparten av Buskerud, Telemark, Oslo, hele Østfold. Når noe går i stykker, og det gjør det av og til, så er det irriterende for kundene å vente i to-tre timer på reparasjonen. Det går fort en hel dag for dem. Det er for dem vi har laget dette rommet, forteller Askjem.

Men Askjems Camping-Center har kunder enda lenger unna, for eksempel fra Kongsvinger. Åge Hansen og Mona Mathisen har nettopp kjøpt ny bobil på Ås, og var de første som fikk se VIP-rommet.

– Det er jo kjempefint. Her kan vi sitte lenge og godt, sier Mona Mathisen.

LES OGSÅ: Det dårlige sommerværet var godt nytt for Odd. Aldri før har så mange kjøpt bobil

En betingelse

– Forutsetningen for å bruke rommet er at de har kjøpt campingbilen eller -vogna hos oss. Om de betalte 70.000 kroner eller 1.000.000 kroner spiller ingen rolle. For en 25-åring er 100.000 kroner en like stor utgift som én million kroner kan være for en 60-åring, sier Odd Askjem.

– Finnes det noe lignende på andre verksteder i Norge?

– Ikke det jeg vet, og i alle fall ikke i vår bransje, sier Odd Askjem, som i fjor kunne notere seg en omsetning på over 250 millioner kroner.

Det gjør Askjems Camping-Center til Norges største i bransjen.

Artikkeltags