Butikkene i Farmandstredet gir bort kurver fulle av varer

SMS-AKSJON: Beathe Auen er daglig leder av Cafe Opus, og har tatt initiativet til en stor dugnad til inntekt for Rosa Sløyfe-aksjonen i oktober.

SMS-AKSJON: Beathe Auen er daglig leder av Cafe Opus, og har tatt initiativet til en stor dugnad til inntekt for Rosa Sløyfe-aksjonen i oktober. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

To år på rad har Cafe Opus i Farmandstredet hatt kakesalg til inntekt for Rosa Sløyfe-aksjonen, i år har de kommet på en ny idé.

DEL

I år går kafeen et skritt videre, og har fått med seg flesteparten av butikkene i senteret på en fellesdugnad til inntekt for brystkreftsaken.

– Vi kjenner vel alle som på en eller annen måte er rammet av kreft. Dette er vårt lille bidrag til arbeidet som Rosa Sløyfe og Kreftforeningen driver, sier daglig leder av Cafe Opus, Beathe Auen.

LES OGSÅ: Her braste tyvene ut med bilen – tvers gjennom garasjeporten (+) 

Har samlet inn 40.000

I kafeen står fem digre varekurver, alle med gaver fra de fleste forretninger i senteret. Verdien er anslått til rundt 6000 kroner, og en av dem kan bli din. Hvis du deltar i dugnaden.

– Gir du minimum ti kroner på sms-aksjonen, er du med i trekningen av en av de flotte kurvene. Men du er selvfølgelig mer enn velkommen til å gi mer, sier Auen.

Alle pengene som kommer inn på aksjonen går uavkortet til Rosa Sløyfe. I fjor samlet Cafe Opus inn nær 19.000 kroner, året før 21.000.

LES OGSÅ:  «Alle» har protestert på disse byggeplanene, men kommunen vil kjøre på (+)

Rørende

– Da vi sto og solgte kaker i senteret her i fjor, kom det en guttunge bort til oss og takket for at vi var med på å redde mora hans. Da sto tårene i øynene mine. Det alene var verdt alt arbeidet som alle i kafeen hadde vært med på, sier Auen.

Rosa Sløyfe-aksjonen starter 2. oktober, og er en landsomfattende aksjon. Hvert år i oktober arrangerer Brystkreftforeningen Rosa Sløyfe-aksjonen. Den har sitt opphav i USA på 90-tallet, og kom til Norge i 1999. I 2005 inngikk Brystkreftforeningen og Kreftforeningen en samarbeidsavtale om aksjonen.

Målet med Rosa Sløyfe-aksjonen er å vise solidaritet med brystkreftrammede, spre informasjon og øke kunnskapen om brystkreft, samt støtte brystkreftforskning og andre brystkreftrelaterte prosjekter.

Artikkeltags