Verdi operakveld

DUETT: Trond Halstein Moe og Lise Granden Berg sang på den italienske opperakvelden i regi av Levende Klassisk. Foto: Harald Strømnæs

DUETT: Trond Halstein Moe og Lise Granden Berg sang på den italienske opperakvelden i regi av Levende Klassisk. Foto: Harald Strømnæs

Artikkelen er over 8 år gammel

Italiensk operakveld Levende klassisk, Lise Granden Berg – sopran, Marius Roth Christensen – tenor, Trond Halstein Moe – baryton, Valen-koret under ledelse av Bård Bonsaksen, Bjarne Sakshaug – klaver, Quality Hotel Klubben, Tønsberg Anmeldt av: Svein Erik Tandberg

DEL

Det var en lang rekke høyt elskede melodramatiske situasjoner som i går kveld kom til uttrykk under Levende klassisk sin italienske operakveld i Quality Hotel Klubben. På solistsiden hørte vi Tønsbergs egen tenorsanger Marius Roth Christensen i ensemble med sopranen Lise Granden Berg og barytonen Trond Halstein Moe. Korpartiene ble sunget av Valen-koret under ledelse av Bård Bonsaksen. Pianisten Bjarne Sakshaug, til daglig repetitør ved Den Norske Opera, hadde den krevende oppgave å spille en langt fra sjelden virtuos orkestersats på klaver, noe han gjorde med presisjon og overskudd. Og som vanlig hadde publikum møtt tallrikt fram.

Den komponist
vi i dag kanskje sterkest assosierer med italiensk operakunst i det 19. århundre, er Giuseppe Verdi. Han ble født i 1813, altså i samme år som Richard Wagner. Sammen blir de noen ganger sett under ett, hva 1800-tallets opera angår, men egentlig hadde de lite til felles. Wagner følte seg tiltrukket av dunkel symbolikk, mystikk, mytologi, trolldom, eller abstraksjoner som "frelse gjennom kjærlighet", osv. Verdi var på sin side opptatt av menneskelige egenskaper i likhet med misunnelse, heroisme, gjerrighet, men også kjærlighet og lojalitet. I 1858 ble landsmannen Giacomo Puccini født. Hans fokus ble en slags "new look" innenfor operakunsten som gikk ut på å beskrive en hard virkelighet, "slik som den egentlig er", selv om han gir musikken en smektende vakker utforming.

Med ett unntak
besto gårsdagens operakveld av operamusikk signert de to nevnte italienske herrer. Av Verdi kunne vi høre utdrag fra "Rigoletto", "Trubaduren", "La Traviata" og "Nebukadnesar". Og av Puccini: flere highlights fra "La Bohème". Alt ble sunget på italiensk, og uten at stoffet inngikk i sin vanlige dramatiske sammenheng. Noen ganger kan det være befriende med en slik konsertversjon der musikkdramaet som sådant er noe nedtonet, og hvor fokus blir rettet sterkere mot de forskjellige ariers, duetters, ensemblers og korpartiers indre dramaturgi. Det blir på denne måten bare å lytte, ta imot og fryde oss, hvilket vi gjorde gjennom hele konserten. Vi kunne godt kalle dette musikalsk underholdning på et elevert plan. Trioen Lise Granden Berg, Marius Roth Christensen og Trond Halstein Moe kledde hverandre meget godt. De sang alle med betydelig bæreevne og klangprakt, men forsto ikke desto mindre å uttrykke seg gjennom en mangefasettert dynamikk. Valen-koret lot seg avgjort rive med i denne sammenhengen. Mye fin korkultur der i gården.

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort. Send oss noen linjer med bilder fra et arrangement som du ønsker å dele i TB.

Artikkeltags