Heksekunstneren

SPEKTAKULÆRT: – Stedet musikken framføres i, er ofte undervurdert, sier Martin Romberg. I kveld framføres verket hans, «Aradia, The Gospel of the Witches», i Slottsfjelltunnelen.Foto: Peder Gjersøe

SPEKTAKULÆRT: – Stedet musikken framføres i, er ofte undervurdert, sier Martin Romberg. I kveld framføres verket hans, «Aradia, The Gospel of the Witches», i Slottsfjelltunnelen.Foto: Peder Gjersøe

Av
Artikkelen er over 6 år gammel

TØNSBERG: – Den mest spennende location jeg har brukt, sier komponist Martin Romberg (34) om kveldens heksemesse i Slottsfjelltunnelen.

DEL

Den anerkjente komponisten Martin Romberg (34) flyttet fra Tønsberg og ut i den store verden da han var 19 år. Nå er han tilbake med urframføringen av verket «Aradia, The Gospel of the Witches» i Slottsfjelltunnelen.

– Det er rørende å få støtte fra stedet man er fra, det er ingen selvfølge. Jeg har prosjekter over hele verden, men å gjøre noe på stedet man kommer fra, får en til å holde beina på jorda. Og man har jo alltid et ønske om å tilføre noe, smiler Romberg.

Leve av musikken

Det ble tidlig klart for Rom berg at det var musikken han skulle leve av. Han hadde spilt piano fra han var seks.

– Da jeg var 14 år kom det som lyn fra klar himmel: Jeg må bli komponist!

Fem år senere var han på full fart ut i den store verden.

– Jeg ville ut og suge til meg tunge, klassiske, europeiske tradisjoner. Jeg måtte utforske språk, arkitektur og musikk, forteller Romberg.

Euroglobalisert

Han har bodd i både Frankrike og Østerrike.

– Jeg er nok påvirket av både fransk, tysk og norsk kultur og musikk. Jeg kaller meg euroglobalisert, sier Romberg med et smil.

Stykket «Aradia, The Gospel of the Witches» skal framføres av koret Grex Vocalis. Det handler om heksekunst i norditalia, en hyllest til naturgudene. Romberg definerer seg som romantiker og omtaler verket som helt i sin ånd.

– Vi bor i et høyteknologisk samfunn, og som romantikerlengter jeg tilbake til naturen, skjønnheten og melankolske følelser. At forestillingen foregår inne i tunnelen, passer godt med konseptet. Man går inn i urkraften, fjellet, jordens indre.
Komponisten gleder seg til å være tilstede i kveld.

– Jeg blir som arkitekten som observerer byggverket. Jeg skal bukke høflig til slutt, ler han.

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort. Send oss noen linjer med bilder fra et arrangement som du ønsker å dele i TB.

Artikkeltags