Historisk tilbakeblikk

TEATER: Skuespillerne fra Teater Ibsen skulle mellom musikkstykkene visualisere de tre pianistenes møte på Troldhaugen. Foto: Per Langevei

TEATER: Skuespillerne fra Teater Ibsen skulle mellom musikkstykkene visualisere de tre pianistenes møte på Troldhaugen. Foto: Per Langevei

Av
Artikkelen er over 8 år gammel
DEL

Konsert
«Percy Grainger Revisited»
Wolfgang Plagge/Kongelige Norske Marines Musikkorps/Teater Ibsen
Hjertnes kulturhus



Det er nøyaktig hundre år siden den australske pianisten Percy Grainger spilte i Sandefjord og Vestfold. Han ble en venn av Norge, landets natur og musikk, og han var en stor beundrer av Edvard Grieg. Grieg besøkte han i 1907 på Troldhaugen som ligger ved Nordåsvannet rett utenfor Bergen. Den nederlandske pianisten Julius Røntgen var også på besøk, men det var den unge Percy Grainger som var den aldrende Griegs favoritt.

Grieg ble så begeistret for Graingers tolkning av hans klaverkonsert i a-moll at han ville at den unge virtuosen skulle spille den i London, men Grieg døde før det kunne bli realisert.

Alle de tre pianistene var ivrige etter å ta vare på den musikalske historien som en kunne finne ute blant seterjenter og vanlige folk. Røntgen hadde blitt fascinert av Gjendine som også foret Grieg med gamle folkesanger, og Grainger mente at i det historiske materialet var essensen til den fremtidige musikken.

LES OGSÅ: Gjensyn med Percy Grainger

Teater Ibsen og Kongelige Norske Marines Musikkorps har gått inn i et samarbeid nå hundre år etter at Percy Grainger turnerte land og strand rundt. Han besøkte på en turne 44 steder.

Teaterkonserten har de gitt tittelen «Percy Grainger Revisited», og de har villet gjenskape konsertene med mye av det samme materialet han selv spilte i Larvik, Skien, Sandefjord og Tønsberg for hundre år siden.

Ved flygelet sitter ingen ringere enn Wolfgang Plagge som i Hjertnes fikk oppgaven av å innvie husets flunkende nye konsertflygel med første sats fra Griegs klaverkonsert i a-moll – opus 16. Plagge var med videre gjennom hele konserten. Da Graingers komposisjoner strømmet ut i salen var det overraskende mange kjente toner å høre. Flere i salen nikket igjenkjennende til «Country Gardens», og irske toner fra County Derry og Shepherds Hey.

I den første avdelingen var lydbildet i orkesteret ganske flatt. Kanskje var dirigent Ingar Bergby for tro mot det originale, men i den andre avdelingen tok det seg kraftig opp. Skuespillerne fra Teater Ibsen skulle mellom musikkstykkene visualisere de tre pianistenes møte på Troldhaugen. I en ikke altfor sterk tekst av Tommy Sørbø ble det gitt et innblikk i deres innbyrdes styrkeforhold og syn på kunsten, og deres egen posisjon i den.

Grainger som den unge villstyringen. Røntgen den akademiske tørrpinnen, han hadde aldri en eneste strykning i sine partiturer, og Grieg som det erklærte geniet. Den snart glemte folkemusikken bandt dem sammen.

Forestillingen er interessant nok som et historisk tilbakeblikk, men den griper aldri. I kveld spilles forestillingen på Oseberg kulturhus, og det er på dagen hundre år siden Percy Grainger selv spilte i Tønsberg.

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort. Send oss noen linjer med bilder fra et arrangement som du ønsker å dele i TB.

Artikkeltags