Terningkast 5: Mye vellyd

Artistene samlet på scenen i Oseberg kulturhus.

Artistene samlet på scenen i Oseberg kulturhus. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

– En kveld som oser av opphavskvinnens generøsitet, skriver vår anmelder.

DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

Fakta

Type: Konsert

Artist: Hanne Krogh m. fl.

Tittel: WORLD OF MUSIC

Sted: Oseberg kulturhus

Krumtappen i konserten «World of music» på Oseberg kulturhus er uten tvil Hanne Krogh. Hun har hatt ideen, håndplukket de medvirkende, og har hatt ansvaret for regien.

Hun har også tatt på seg rollen som publikums cicerone gjennom hennes fortelling om musikkens evne til å gjøre oss mennesker mer mottagelig og rikere, hvis vi bare er villige til å åpne opp og ta imot.

«World of music» bærer Hanne Kroghs signatur fra begynnelsen til siste tone forsvinner ut i det uendelige.

Helstøpt

Hun har skapt lignende konserter tidligere som «Ta meg til havet» og «Ikke gi deg jente», men «World of music» kommer sterkest og mest helstøpt ut. Fordi dette er en kveld som oser av opphavskvinnens generøsitet.

De tre tenorene Thomas Ruud, Marius Roth Christensen og Jan Erik Fillan er jo nærmest som fast inventar å regne.

Men denne gangen har hun styrket den feminine siden ved å invitere med Helene Bøksle og den fantastiske Marianne Antonsen fra andre siden av fjorden, Fredrikstad. Hanne og Marianne kjenner jo hverandre godt fra tiden sammen i gruppen Just4fun.

Flinke musikere

Musikere er et kjempepluss å ha med, og på scenen er det bare fire av dem, men de får det til å låte som minst det dobbelte. De, Tarjei Nysted, Bernt Rune Stray, Kristian Tybakken under suveren ledelse av Stein Austrud, trakterer det som måtte være å oppdrive av instrumenter og ting som kan gi lyd.

Om ikke dette skulle være nok har dirigent Jens Petter Mikkelsen tatt med seg et kor som har tatt navnet etter konserten. Krogh har også funnet plass til en danser, Lisbeth Espeland som utfører sine egne koreografier med en nydelig innlevelse. Den enkle klovnen, uten de store faktene, var til å bli glad i hvor samspillet mellom Krogh og danseren var fortreffelig.

De fem gjestene har sangkvaliteter utenom det vanlige, fra Thomas Ruuds enorme kraft i høydetonene til Marianne Antonsens utrolige dybde. Begge får tatt ut sin styrke i «Nessun Dorma» fra operaen «Turandot» og Antonsens tøffe versjon av Cole Porters «Miss Otis regrets she´s unable to lunch today».

Variert musikk

Repertoaret svinger fra folketoner til Bob Dylan og Michael Jackson, videre til Gabriellas sang og musikalen «Les Miserable» til Coldplays «Fix you».

Roth Christensen har et stort spenn i hva han synger, i det siste har det vel vært mest opera, men her gjør han en helt nydelig versjon av en Joni Mitchells låt, «Both sides now». Jan Erik Fillan har sunget fra «Les Miserable» før, men han kan godt høres igjen som når han fremfører «Bring him home», og Helene Bøksle er inderlig i Sondre Bratlands tekst, «Gje meg handa di».

Alle gjestene får god plass både sanglig, men også til å fortelle om seg selv, og de partiene er ikke alltid like vellykket. Energien som de har i musikken faller raskt når de skal være muntlige, og det tar tid før musikkens kraft får komme i fokus igjen.

Hele konserten følges av fantastiske fotografier som understøtter hvor i verden vi befinner oss musikalsk, og i de visuelle effektene har Nils Lund gjort en formidabel jobb.

Det er med på å ramme inn konserten og gi den et helhetlig uttrykk i all vellyd som serveres.

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort. Send oss noen linjer med bilder fra et arrangement som du ønsker å dele i TB.

Artikkeltags