– Vi er veldig stolte av høstens satsing, den største produksjonen Kattas Figurteater Ensemble noen gang har laget, sier en forventningsfull leder Anne Helgesen. Hun og utøverne er i full gang med prøvene, som foregår på Nøtterøy kulturhus. 24. oktober er det duket for premiere på Bølgen kulturhus i Larvik, dagen etter forestilling i Bakkenteigen kulturhus og på Nøtterøy 26. oktober.
Pressen var invitert til å ta en titt inn i skyggenes magiske landskap denne uka, hvor Norges første kvinnelige grammofonstjerne, Bokken Lasson (Caroline Lasson) får nytt liv, både som skygge og som en naturtro dukkekopi. Men først og fremst gjennom artisten Hilde Louise Asbjørnsens nytolkning av den sagnomsuste divaens repertoar.
«Hovedøen»
– Slageren «Hovedøen» var Hilde Louises første møte med Bokken. Resultatet er blitt en rasende og høyst underholdende variant av visa, ifølge Helgesen.
– Etter hvert som Hilde Louise har lært grunnleggeren av det gamle Chat Noir i Kristiania bedre å kjenne, stjeler hun som en ravn – eller kanskje fra en kunstner – fra forgjengerens repertoar. Gamle sangtekster som «Neste dag sto hun like formøtet» og «Tuppen og Lillemor» er små teaterforestillinger i seg selv. Artisten vet å spille dette ut, sier en imponert Anne Helgesen.
Hilde Louise Asbjørnsen har for tiden stor suksess med sin selvskrevne kabaret «The Lulu show» på Oslo Nye Teater, er en allsidig artist.
Kattas figurteater Ensemble har holdt til i Tønsberg i 16 år, og skapt mange forestillinger i skjæringspunktet mellom figurteater og skuespillteater.
Kjærlighetssorger
Anne Helgesen har brukt 10 år på sin biografi om Bokken Lasson, som kom ut på Aschehougs Forlag i 2012. De siste fire årene har hun benyttet på å realisere forestillingen «Chat Noirs skygger».
– Hvorfor er det du blitt så engasjert i nettopp denne kunstneren?
– Det kan det sies mye om. Jeg ble fascinert av hennes evne til å trekke dukketeater og billedkunst inn som en del av sin teaterkunst. Dessuten hadde hun så mange kjærlighetssorger, men sluttet aldri å tro på kjærligheten ...
Inspirasjon fra Italia
– Vi har lagt bak oss et lengre studieopphold hos det verdenskjente italienske skyggeteatret Giocco Vita, og føler at vi har oppnådd et teknisk og visuelt nivå på våre skygger som ingen andre norske kompanier kan fremvise. Resultatet er etter mitt syn blitt en feiende flott nyskapning, det vi kaller en musikk-skygge-forestilling. Den håper vi vil føre til en storm av nydyrking av Bokken Lasson, gjennom Hilde Louises tolkning, reklamerer Helgesen.
Stemningen var til å ta og føle på under smakebitene som ble presentert en solrik septemberdag denne uka. I et nesten bekmørkt lokale trådte skyggen av legenden fra selveste «Hovedøen» fram på det hvite lerretet. Deretter fikk vi oppleve den myke dansen mellom den danske skuespilleren Svend E. Kristensen og en tro og nærmest levende kopi av Bokken, romantisk iført en gylden kjole og bredbremmet hatt.
Kristensen ble nylig nominert til den danske teaterprisen for sitt arbeid med hypernaturalistiske figurer. Ifølge Helgesen har han skapt en tro av sangstjernen fra Kristiania.
Marinemusikken i ny drakt
Anne Helgesen har samlet flere tungvektere i sin kommende forestilling, i tillegg til sin faste stab. Hun er også ekstra glad for å ha fått med seg Marinemusikkens nystartede Kabaret Ensemble bestående av 11 musikere. Gruppen ledes av Anders Aarum, som både har arrangert originalmusikken og komponert nytt. I tillegg er han også den faste pianisten til Hilde Louise, som har hovedrollen i Chat Noirs skygger.
–Den kongelige norske Marines Musikkorps er Vestfolds eneste utøvende kunstinstitusjon. Hvert eneste år trues orkesteret med nedleggelse når statsbudsjettet fremmes. Det skjer også i år, og er dypt beklagelig. Vi vil slåss for vårt orkester, og skal med høstens forestilling vise deres allsidighet og deres store arbeidskapasitet, sier en tydelig engasjert Anne Helgesen.