Sjøfartsdirektoratet slår tilbake mot Saga Oseberg-opprøret: – Vi må tenke på sikkerheten

PUBLIKUMSMAGNET: Her sjøsettes Saga Oseberg, 20. juni 2012. Siden har tusenvis av skoleelever og foreninger fått lov til å ro og seile Saga Oseberg. Etter nye regler trådte i kraft fra nyttår, kan det være slutt på det. Kommunikasjonsdirektør Dag Inge Aarhus i Sjøfartsdirektoratet sier de må tenkte på sikkerheten.

PUBLIKUMSMAGNET: Her sjøsettes Saga Oseberg, 20. juni 2012. Siden har tusenvis av skoleelever og foreninger fått lov til å ro og seile Saga Oseberg. Etter nye regler trådte i kraft fra nyttår, kan det være slutt på det. Kommunikasjonsdirektør Dag Inge Aarhus i Sjøfartsdirektoratet sier de må tenkte på sikkerheten. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

– Vårt samfunnsoppdrag er å tenke på sikkerheten. Hvis det er slik at dette skipet også frakter barn, er jo det ekstra viktig.

DEL

Kommunikasjonsdirektør Dag Inge Aarhus i Sjøfartsdirektoratet mener sikkerheten må komme først. Det var fredag ettermiddag Tønsbergs Blad brakte nyheten om at vikingskipet Saga Oseberg kan bli rammet av nye regler.

Ett av kravene kan bli at vikingskipet må ha motor, redningsflåter og merkede nødutganger, fordi det etter reglene blir vurdert som et passasjerskip.

Kravene kan ifølge Ole Harald Flåten i Stiftelsen Oseberg vikingarv bety slutten for skipets mange turer med skolebarn og andre passasjerer. Det igjen betyr et inntektstap som kan sette hele vikingprosjektet slik vi kjenner det i fare.

Kritikk

Lørdag smalt både Anders Tyvand (KrF) og Carl-Erik Grimstad til med kritikk av både regler og Sjøfartsdirektoratets tolkning av disse. Begge partier skal også sende spørsmål til næringsminister Monica Mæland, hvor de ber om både redegjørelse og dispensasjon.

Men midt oppi alt bråket, minner Dag Inge Aarhus i Sjøfartsdirektoratet om to ting:
Sikkerhet og at intet vedtak er fattet:

– Vi er litt forundret over at vi ikke har blitt kontaktet i denne saken. Vi har jo ikke fattet noe vedtak ennå, sier Aarhus.

Han sier hensiktet med brevet som er sendt til Ole Harald Flåten i Stiftelsen Oseberg vikingarv er å få til en dialog.

Ikke noe problem med motor

– Vi er blitt kontaktet av stiftelsen med en forespørsel om mulige bruksområder for skipet. Vi kan ikke gi godkjenning før

vi  vet alt rundt sikkerhet. Vi har ingen tegninger og vi har ingen informasjon om båten. Derfor trenger vi en god dialog og vi trenger mer informasjon om hva de skal bruke båten til, sier Aarhus.

– Men dere vet jo nå litt om bruken. Kan det bli aktuelt å godkjenne Saga Oseberg uten motor?

– Det er bruksområdet som avgjør dette. Det er ulike regelverk. Et  eksempel er vikingskipet Draken i Haugesund som har vært på flere langturer. Det er registrert som lasteskip. De har ikke ordinære passasjerer, men de som er ombord har et sikkerhetskurs, slik at de ikke blir regnet som ordinære passasjerer. Dette skipet har motor, og det har ikke vært en problemstilling, sier Aarhus

Sikkerheten først

– Men med et slikt kurs faller vel muligheten for å ta med skoleklasser bort?

– Som sagt, vi har for lite informasjon om bruken her, og vi ønsker å finne en løsning. Jeg kan ikke garantere at de blir fornøyd med løsningen, men vi må først ha en dialog.

– Vi kan ikke som ansvarlig tilsyn godkjenne et skip uten at vi vet at dette er trygt. Om dette dreier seg om småbarn, er det jo ekstra viktig at man vet at dette er trygt, sier han.

Han sier at saken er vanskelig også for Sjøfartsdirektoratet, og at han derfor håper de skal få til en god løsning. Men samtidig er han klar på én ting:

– Vårt hovedmål er sikkerhet. Det er vårt samfunnsoppdrag. Vi prøver gjøre så godt vi kan, selv om noen vil oppleve det som vanskelig, sier Aarhus.

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort. Send oss noen linjer med bilder fra et arrangement som du ønsker å dele i TB.

Artikkeltags